Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Seabaz

Trådstartare
Jag har hört att rasen heter Irish Cob och Tinker är ett "skällsnamn" för rasen? Ett annat namn än tinker är också "irish busterd" ;)

Men sedan läste jag lite hastigt någonstans att det finns två stamböcker?? En för tinker och en för IC?

Jag har trott att det varit samma ras hela tiden? Om inte, vad är skillnaden?
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Sverige har två rasförening för ,vad som egentligen är, så gott som samma ras. Själva historien bakom detta är ganska komisk egentligen men jag ska försöka dra den i korta drag...
I slutet av 90-talet var det en kvinna som sökte efter en bra handikapphäst till deras verksamhet, hon var över till Irland och köpte två fläckiga hästar/ponnys, hon frågade då vad de var för ras och fick svaret, -Its a "tinker" pony. vilket kan översättas med "Tattarhäst".
Denna kvinna blev så förtjust i dessa hästar att hon böjade importera fler och bestämde sig för att starta en rasförening i sverige, vilken blev Svenska tinker föreningen.I bla holland kallades rasen för tinker så hon antog att det var det korrekta namnet på rasen.
Föreningen växte och efter ngr år så blev hon kontaktad av en kvinna i Irland som höll på med att organisera upp rasen där. Hon förklarde då för vår svenska kvinna att rasen inte alls hette Tinker utan att det korrekta namet var Irish cob. Då hon då försökte ta upp detta med Tinkerföreningen blev det världens bråk och det slutade, efter många inte helst schyssta meningutbytenfrån alla sidor, med att hon lämnade Tinkerföreningen och startade Svenska föreningen för Irish cob. Och så har det varit sedan dess, då jordbruksverket erkännt Irish cob och Tinker som olika raser. Skillanden är dock att Irish cob har en snävare rasstandard och inte reggar in lika "lätta/Ädla" hästar som Tinkerföreningen gör. Irish cob har sin moderstambok i Irland och Tinker i Holland. Det är inte bara i Sverige det har varit turer om detta utan även utomlands och det är mkt prestige och politik med i det hela.
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Intressant läsning :)

Så de lättare typer man ser ute på tex hopptävlingar, är i regel tinkers? Och den grövre typen som inte är lika atletisk, är alltså IC? I regel då, för att man ska förstå skillnaden när det eg inte är någon...:confused:
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

det finns även något som kallas irish sport cob, som om jag fattat rätt, är större och lättare irish cob
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Mycket intressant läsning, tack :)




En annan fråga till den som vet/känner sig manad att svara ;)

Läste på IC-föreningens hemsida rasstandarden. Där stod det "IC med sin unika gång..."

Har den någon unik gång? Det är väl inge flergångartshäst?

Det stod typ inget mer än unik gång med yvig behåring eller nåt sånt...
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Unik gång vettefan. De tinkrar (eller IC elle rvad de nu klassas som ;)) som jag har ridit har varit som vilken annan häst av samma typ som helst. Iaf inte så unika att jag tänkt på att de skiljer sig från andra kallblod (de grövre) och lite nättare sådana (de lättare)...

ameo: Jag ska verkligen kolla upp irish sport cob. Verkar intressant :)
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

JAg har bott i UK i nästan tio år, och känt folk som både förder upp vad dom kallar Tinker, och även Irish Cob (inte samma personer) och dom som födde upp Tinker hade en större frihet i vad för hästar dom korsade in i sin avel.

Jag har ocskå ganerellt uppfattat det som att Tinker är mer som en slags blandras ras (det är ju mågna visserligen, ta halbblod tex. haha) och att även hästar utan stam kallas tinker, dvs. som en del säger tinker är mer som en definition på en ganska stor variation på hästar som 'ser' liknande ut, även om man inte vet stam elelr ras, och Irish Cob är som vilken annan ras som helst, mer kontroll på avel etc.
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

JAg har bott i UK i nästan tio år, och känt folk som både förder upp vad dom kallar Tinker, och även Irish Cob (inte samma personer) och dom som födde upp Tinker hade en större frihet i vad för hästar dom korsade in i sin avel.

Jag har ocskå ganerellt uppfattat det som att Tinker är mer som en slags blandras ras (det är ju mågna visserligen, ta halbblod tex. haha) och att även hästar utan stam kallas tinker, dvs. som en del säger tinker är mer som en definition på en ganska stor variation på hästar som 'ser' liknande ut, även om man inte vet stam elelr ras, och Irish Cob är som vilken annan ras som helst, mer kontroll på avel etc.


INte riktigt rätt.

KOlla in resp förening på
www.irishcobsociety.se
www.svenskatinker.se

Där kan du läsa rasstandard, avel och föreningarnas historia. Föreningarna idag jobbar ihop med frågor och vi har kontakt med varandra på träffar & riks. Trevliga hästar är det, så ta er tid och kika in på rasen.
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

en till fråga. om jag skaffar en "skäck från irland" och tar den till sverige och vill regga den...

får jag välja själv vilken förening jag vill ha den reggad i? Eller skicka förfrågan till båda och vänta på svar vem som vill ta emot hästen?

Eller det kanske har med stammen att göra?

Det verkar sjukt krångligt med två föreningar för samma hästras även om det finns olika typer av hästen (liknande welsh-ponnysarna då; mountain, cob osv..)
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

en till fråga. om jag skaffar en "skäck från irland" och tar den till sverige och vill regga den...

får jag välja själv vilken förening jag vill ha den reggad i? Eller skicka förfrågan till båda och vänta på svar vem som vill ta emot hästen?

Eller det kanske har med stammen att göra?

Det verkar sjukt krångligt med två föreningar för samma hästras även om det finns olika typer av hästen (liknande welsh-ponnysarna då; mountain, cob osv..)


Både tinker och Irish cob har fortfarande öppen stambok här i Sverige. Det innebär att är hästen utan känd stam så kan du rastypa in den. Hästen rastypiskhet (inte exteriör) bedöms mot idealhästen och är den % tillräckligt rastypisk kommer den in i registret. Högst krav på hingstar, lägre på ston och lägst på valacker.


Vad det gäller gången så ska Irish cobben ha en lätt frambenaktion ska inte vara marktung på ngt vis.

Det är mkt vanligt att korsa tinker/Irish cobben med fullblod för att få fram bra hunterhästar och med varmblodiga travare för att få en sort "gatloppstravhäst". Sedan tror jag det finns en helt annan hästtyp som också kallas för Irish "någonting" som är mer lik ett halvblod i typen. Kanske de är irish sport cob?
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Nej jag sa ju inte att jag hade rätt, utan bara hur jag uppfattat det i UK. Sen är det ju inte exakt samma i alla länder ändå, tex. att man i sveirge har två olika böcker för samma häst då är ju lite ovanligt haha om det nu är samma häst.
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Sedan tror jag det finns en helt annan hästtyp som också kallas för Irish "någonting" som är mer lik ett halvblod i typen. Kanske de är irish sport cob?

Du menar nog irish sport horse? :) Ser ut som ett kraftigare hbl (de jag träffat, men finns nättare typer också enligt bilder jag sett då jag bildgooglat på dem) och har tydligen ofta fullblod och draft horse i sig...

Irish sport cob hittade jag inte på google :(
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Du kan dubbelregga en Ic o tinker. Så visst är det en o samma ras. Fast nu ser rasstandareb olika ut.


Den här hästen kan vara både IC o tinker.
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Har haft ett sto som strulat och inte velat bli dräktig under en längre tid så jag släppte henne på fribetäckning för att se om det kunde få igång hennes hormoner på rätt sätt. Och efter många UL och besök av veterinären så kunde det konstateras att hon faktiskt är dräktig.
Tyvärr visade det sig att "hingsthållaren" som gör reklam för sig och tar in övriga ston för betäckning inte hade några godkända hingstar, hon hade dessutom inte heller löst någon hingstlicens hos varken IC eller Tinker föreningarna.
Min fråga är nu, hur gör jag med min lilla oäkting nästa år när den skall födas ang pass?? Är det någon som haft en korsning?
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Om ditt sto är IC så kan du regga fölet där. Blir lite dyrare men inte så mycket. Var är pappan reggad?
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Min fölunge som kommer blir en korsning mellan halvblod och IC.. Mamman är reggad i asvh. Men där får jag inte regga avkomman, har redan kollat!!
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Pappan är reg i båda föreningarna enl betäckningskontraktet men det vet jag ju inte säkert, eftersom inget annat stämmer längre. Vet inte om ameo vill att man skriver ut hingstens fullständiga namn, känns som om man hänger ut dem då. Får man skriva ut sådant??
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Vet inte om ameo vill att man skriver ut hingstens fullständiga namn, känns som om man hänger ut dem då. Får man skriva ut sådant??
nej, låt bli det

däremot tycker jag att du ska kontakta SH och tala om att hingsten används i allmän avel utan betald hingstlicens...
 

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
628
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 072
Senast: mamman
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp