Vad är rimlig kostnad?

Jag börjar fundera lite på vad det är för kostnad man kan vänta sig om man byter stall till ett där, in/utsläpp, mockning, fodringar, hö och spån ingår, med stora hagar (eller gör det någon skillnad om hagarna är stora eller små?), samt en paddock och bra uteritts möjligheter. Är det helackordering det heter?

Skulle det skilja jättemycket i pris om det fanns ett ridhus i närheten?
Jag vet att det säkert skiljer sig lite i pris beroende på vart i landet man bor, så låt oss säga Småland för att underlätta lite.
Beroende på var i Småland, 2-3 tusen.
Ej så dyrt här !!
 
Det beror ju på hur stallet ser ut.
Vi har uteboxar, dvs samma temperatur ute som "inne" finns ingen anledning att byta täcke.
Jag har flera täcken med olika skärningar och byter med några dagars mellanrum

Det finns hästar som lider av mycket skav och behöver byta varje dag till olika modeller, och det gör vi på de i utebox.
 
Det finns hästar som lider av mycket skav och behöver byta varje dag till olika modeller, och det gör vi på de i utebox.

Min häst får skav av allt, iklädd i ludd halva året. Har väl utvalda täcken till honom och inget skav av täcken. Som sagt så skiftar jag modeller.
 
Ja?
Jag kan fortfarande inte se någon anledning till att byta täcke på en häst i utebox. Om det är rejält blött så absolut men annars.

Jag kan flera men orkar inte dra upp alla. En anledning är de hästar som HAR EXTREMT OTROLIGT känslig hud och får skav av allt. Vi har en sådan häst som varierar fyra olika täcken - men två per dag. Ett inne, ett ute. Byter till olika varje gång.

Sedan har vi en som är känslig för värme men behöver vara klippt just därför. Denne blir rätt varm av att stå stilla i sin utebox tuggandes på hö, där det är lä. Fråga mig inte hur men han är varmare där än ute. Då byter vi till ett liiiite tunnare. Ibland kan det dock gå med ett täcke i 2 delar är man kan ta av ytterskalet - men det är samma sak som att byta (Vi sätter på det skalet och tar av det).

Den tredje hästen vi haft har varit en vars hagkompisar slaktar täcken. Därför får hästen ha ett rätt så slitet ute, men vi byter till ett varmare och mysigare när han kommer in (De rör sig mycket i hagen och busar, därför kan han ha det slitna utan att bli kall).

Nu tänker jag inte försvara mig mer. Jag står fast vid att det bör ingå täckesbyten i alla lägen för djurets skull. Men inte i onödan (vilket vi aldrig gör. Men som sagt i fall där det krävs). Även i utebox om det behövs.
 
Jag kan flera men orkar inte dra upp alla. En anledning är de hästar som HAR EXTREMT OTROLIGT känslig hud och får skav av allt. Vi har en sådan häst som varierar fyra olika täcken - men två per dag. Ett inne, ett ute. Byter till olika varje gång.

Sedan har vi en som är känslig för värme men behöver vara klippt just därför. Denne blir rätt varm av att stå stilla i sin utebox tuggandes på hö, där det är lä. Fråga mig inte hur men han är varmare där än ute. Då byter vi till ett liiiite tunnare. Ibland kan det dock gå med ett täcke i 2 delar är man kan ta av ytterskalet - men det är samma sak som att byta (Vi sätter på det skalet och tar av det).

Den tredje hästen vi haft har varit en vars hagkompisar slaktar täcken. Därför får hästen ha ett rätt så slitet ute, men vi byter till ett varmare och mysigare när han kommer in (De rör sig mycket i hagen och busar, därför kan han ha det slitna utan att bli kall).

Nu tänker jag inte försvara mig mer. Jag står fast vid att det bör ingå täckesbyten i alla lägen för djurets skull. Men inte i onödan (vilket vi aldrig gör. Men som sagt i fall där det krävs). Även i utebox om det behövs.

Det där är ju specialfall, inga av våra hästar har behov av byte och göra det bara för sakens skull känns fånigt. Vi täckar om efter väder.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 951
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 693
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 909
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp