Vackraste hundrasen?

Sv: Vackraste hundrasen?

*KL*

Intressant att weimaraner kommer så högt upp, men det har ju också avspeglat sig i vilka som köper rasen och ska ha den som soffprydnad. Det jobbiga i det är ju att soffan sällan är hel någon längre stund...

Ja du ser ju hur uppdelad den irländska settern är...

Tycker helt klart det är den vackraste rasen men finns många som kommer tätt efter. Sen kommer jag aldrig skaffa en weim dock :)

*kl*

Vi kanske skulle lagt in vilka/vilken ras vi äger samtidigt som vi lade vår röst? ; )

Schäfer 8
Weimaraner 8
Rhodesian Ridgeback 7
Saluki 5
Borzoi 4
Siberian husky 4
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Azawakh 3
Dalmatiner 2
Australian Shepherd 2
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Staffordshire bullterrer 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1

Assvårt att bara välja en! Det bli bli ole dole doff som avgjorde till Dalmatinerns fördel.

Schäfer 9
Weimaraner 8
Rhodesian Ridgeback 7
Saluki 5
Borzoi 4
Siberian husky 4
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Azawakh 3
Dalmatiner 2
Australian Shepherd 2
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1

Och var hamnar t ex Rod Stewart på skalan som många tycker är snygg men om han hade varit totalt okänd fabriksarbetare skulle klassas som ful av samma personer.

Det är ju precis det jag menar! Kändisskap, dvs att ens ansikte syns hela tiden och förknippas med framgång är en av sakerna som ökar chansen för att man ska uppfattas som vacker.

håller med dig, det vore nog en idé. :p jag röstade på Weimaraner men har en pointer och (snart) schäfer hemma! pointern är vackraste hunden i världen såklart men den vackraste rasen är ändå i mina ögon weimaranern.

Men varför skulle alla tycka att just afgahnerna är vackra? Det är inte alls min typ av hund tex
Jag tycker du verkar lägga dina åsikter på andra....

Måste nog skvallra och tala om att på det andra forumet så var folk lite "ärligare" och röstade inte i samma utsträckning på sin egen ras. Även bruksfantomer, schnauzerfantaster och uppfödare av diverse raser röstade på afghanhund och / eller saluki som den vackraste rasen. Därmed så klart inte sagt att de hellre ville ha sådana hemma, för hemma måste man ju leva med dem och de passar minsann inte alla.
Så röstar man inte på afghan eller saluki så är man per automatik oärlig :confused: Det var det dummaste jag har hört, alla tycker inte att vinthundar är vackra lika lite som att alla tycker att grövre hundar är vackra. Jag skulle aldrig rösta på afghan då jag tycker att dom är fula, saluki är fina dock inte den korthåriga varianten men den vackraste i mina ögon är leonberger. Jag äger ingen LB för tillfället men har gjort och kommer göra det igen, deras storlek, färg, päls, temperamentet ja allt gör dom till den vackraste hundrasen i mina ögon :love: men jag är kanske oärlig när jag säger det :cool:

Nja, faktisk är det så att vad vi människor upplever som vackert är ganska homogent, se tex Greta Garbo, eller något helt annorlunda som tex norrsken. Vad vi tycker om däremot, det är väldigt olika och där kan vi tala om att smaken är som baken.
Den absolut charmigaste hund som någonsin funnits, i mitt tycke, var min Staffordshire Bullterrier. Men på skalan vacker platsade han inte alls. Jag älskade verkligen den hunden och skulle gjort i stort sett vad som helst för att kunna ha honom kvar här med oss, men tyvärr blev prostataproblem för mycket för hans gamla kropp.
Det är naturligtvis så att vi alla tycker (-om ) olika men vacker är en annan skala och där om vi är objektiva så tycker vi alla ganska lika i slutänden.

Till Dentaku, du är alltså ganska insatt och intresserad av vinthundar för de flesta som inte är det tror att en nedrakad afghan ser ut som en saluki men du kan alltså se skillnaden mellan raserna. Bra det. Sen sa jag faktiskt inte att alla måste tycka just afghan för att det är rätt utan objektivt vacker hundras blir om vi alla är ärliga en afghan eller saluki eller liknande. Sen tycker jag att det finns en mängd snygga och en mängd gulliga eller söta raser, alla efter sina förutsättningar och användningsområden.
Alltid kul att röra till det lite...:devil:

Bullshit. En allmän åsikt är absolut inte samma sak som att "alla tycker lika".
För att ta ditt exempel, så var väl inte Greta Garbo särskilt vacker - det handlar mer om att, för ovanlighetens skull, de som hyllade henne lät mest. Flera andra faktorer spelar ju också in, typ att hennes på den tiden ytterst o-originella frisyr var på mode, att smink och ljus låg rätt osv. Vad som är snyggt och vad människan uppskattar som snyggt är en hel vetskap, men det är ju helt irrelevant i det här sammanhanget.

Lagom OT...

Schäfer 9
Weimaraner 8
Rhodesian Ridgeback 7
Saluki 6
Borzoi 4
Siberian husky 4
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Azawakh 3
Dalmatiner 2
Australian Shepherd 2
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1

Intressant att den hund jag finner absolut mest ointressant/minst fin ligger i topp.

Det är ju precis det jag menar! Kändisskap, dvs att ens ansikte syns hela tiden och förknippas med framgång är en av sakerna som ökar chansen för att man ska uppfattas som vacker.

Då pratar du ju inte om det som vi ser som vackert vid första anblicken. Mona Lisa är vacker på ett mycket enkelt sätt p g a det gyllene snittet. En hund som det nu handlar om i den här tråden ska ju enbart röstas på som utseendet är som ras. Inte någon enskild individ. Även här gäller det gyllene snittet och det betraktas av människor som behagligt och till följd av det; vackert. Sedan att vi har arv genom inlärning är en helt annan sak.

Schäfer 9
Weimaraner 8
Rhodesian Ridgeback 7
Saluki 6
Borzoi 4
Siberian husky 4
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Azawakh 3
Dalmatiner 2
Australian Shepherd 2
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1
Engelsk Springer Spaniel 1

Svårt! Men måste jag välja ut den finaste av mina tre favoriter(Jämthund, Finsk lapphund och Engelsk springer spaniel, blir det springern! :love: Kan också tillägga att vi har en jämte hemma...

Senast ändrad av en moderator:

Då pratar du ju inte om det som vi ser som vackert vid första anblicken. Mona Lisa är vacker på ett mycket enkelt sätt p g a det gyllene snittet. En hund som det nu handlar om i den här tråden ska ju enbart röstas på som utseendet är som ras. Inte någon enskild individ. Även här gäller det gyllene snittet och det betraktas av människor som behagligt och till följd av det; vackert. Sedan att vi har arv genom inlärning är en helt annan sak.

Jag skrev en av sakerna. Sedan är gyllene snittets betydelse för vad vi uppfattar som vackert i en människas ansikte inte någon oomdiskuterad sanning heller, däremot står det klart att vi attraheras av regelbundna drag. Om det vore så lätt att basera skönhet på en formel skulle man kunna skapa en bild av det perfekta utseendet/den perfekta hunden som tilltalade alla men så enkel är inte verkligheten. Jag tycker f ö inte att Mona Lisa är särskilt vacker, inte heller Brad Pitt som skrapar ihop 9,3 av 10 enligt gyllene snittet-uträkningen.

Schäfer 9
Weimaraner 8
Rhodesian Ridgeback 7
Saluki 6
Siberian husky 5
Borzoi 4
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Azawakh 3
Dalmatiner 2
Australian Shepherd 2
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1

Schäfer 5 (rakryggad)
Dobermann 2
Faraohund 2
Rhodesian Ridgeback 2
Weimaraner 2
Amstaff 1
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Siberian husky (dragvarianten) 1
Strävhårig Foxterrier 1
Australian Shepherd 1
Saluki 3
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Afghanhund 1
Australian Kelpie 1
Grand Danois 1
Långhårig Collie

Finns ju så många fina, så det är svårt att välja!

Förlåt men tex afganer anseer jag personligen inte är vackra någonstans. Bara för att du tycker vinthundar är vackrast dras inte alla åt det hållet. De vackraste hundarna som finns är slimmade välmusklade huskys enligt mig och det är inte på grund av att jag har någon sådan i min ägo. Äger en chihuahua... Vilka jag förövrigt inte finner särskilt tilltalande utseendemässigt som ras, men min grabb (som jag köpte pga att rasen passade in i min situation) är givetvis finast i hela världen ;)

Knapp

Schäfer 9
Weimaraner 8
Rhodesian Ridgeback 7
Saluki 6
Siberian husky 5
Borzoi 4
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Azawakh 3
Dalmatiner 2
Australian Shepherd 2
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1
Långhårig collie 1
Whippet 1

Jag la till *tove*s ras också.

Egentligen hade jag gärna velat lägga min röst på Canaan dog, men whippet är nog snäppet vackrare ändå:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka