Vackraste hundrasen?

Sv: Vackraste hundrasen?

Schäfer 8
Weimaraner 7
Saluki 5
Rhodesian Ridgeback 6
Borzoi 4
Siberian husky 3
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Australian Shepherd 2
Azawakh 2
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Staffordshire bullterrer 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Dalmatiner 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1

Schäfer 8
Weimaraner 7
Saluki 5
Rhodesian Ridgeback 6
Borzoi 4
Siberian husky 3
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Australian Shepherd 2
Azawakh 2
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Dalmatiner 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1

Får man rösta flera gånger? Och dessutom på samma ras?
Inlägg nr 6 och nr 30 är gjord av samma person.

*KL*

Intressant att weimaraner kommer så högt upp, men det har ju också avspeglat sig i vilka som köper rasen och ska ha den som soffprydnad. Det jobbiga i det är ju att soffan sällan är hel någon längre stund...

*KL*

Intressant att weimaraner kommer så högt upp, men det har ju också avspeglat sig i vilka som köper rasen och ska ha den som soffprydnad. Det jobbiga i det är ju att soffan sällan är hel någon längre stund...

Du har ju röstat två gånger på den i inlägg 6 och 30...

lady_vip
inlägget innan dig handlar nog om dig :p Men jag såg att du inte röstat två gånger utan bara rättade till listan va, då folk missade att det var två som röstade på weimaraner då :)

Du har ju röstat två gånger på den i inlägg 6 och 30...

H*n rättade till listan bara...då det var en till som röstade på weimaraner men som någon missade att kopiera med o då missade nästa det oxå osv...så h*n la bara till den rösten där igen..

För att underlätta ert letande, nummer 24 röstade på weimaraner oxå :)

Senast ändrad:

Måste nog skvallra och tala om att på det andra forumet så var folk lite "ärligare" och röstade inte i samma utsträckning på sin egen ras. Även bruksfantomer, schnauzerfantaster och uppfödare av diverse raser röstade på afghanhund och / eller saluki som den vackraste rasen. Därmed så klart inte sagt att de hellre ville ha sådana hemma, för hemma måste man ju leva med dem och de passar minsann inte alla.

Jag röstade inte på den hundras jag har haft, utan jag röstade på siberian husky. Sedan att många röstar på de raser som de har kan ju självklart bero på att de tycker att just deras ras är vackrast. :)

Man är inte oärlig om man inte röstar på afghanhund eller saluki, jag tycker helt enkelt inte att de raserna är vackrast, svårare än så är det inte. ;)

Schäfer 8
Weimaraner 7
Saluki 5
Rhodesian Ridgeback 6
Borzoi 4
Siberian husky 3
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Australian Shepherd 2
Azawakh 3
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Dalmatiner 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1

Schäfer 8
Weimaraner 7
Saluki 5
Rhodesian Ridgeback 6
Borzoi 4
Siberian husky 4
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Australian Shepherd 2
Azawakh 3
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Dalmatiner 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1

Jag får nog ta Huskeyn jag också även om jag inte har den rasen själv. Jag har en förkärlek för urhundarna men de passar tyvärr inte i mitt liv. :(

Schäfer 8
Rhodesian Ridgeback 7
Weimaraner 7
Saluki 5
Borzoi 4
Siberian husky 4
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Australian Shepherd 2
Azawakh 3
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Dalmatiner 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1

Nja, faktisk är det så att vad vi människor upplever som vackert är ganska homogent, se tex Greta Garbo, eller något helt annorlunda som tex norrsken. Vad vi tycker om däremot, det är väldigt olika och där kan vi tala om att smaken är som baken.
Den absolut charmigaste hund som någonsin funnits, i mitt tycke, var min Staffordshire Bullterrier. Men på skalan vacker platsade han inte alls. Jag älskade verkligen den hunden och skulle gjort i stort sett vad som helst för att kunna ha honom kvar här med oss, men tyvärr blev prostataproblem för mycket för hans gamla kropp.
Det är naturligtvis så att vi alla tycker (-om ) olika men vacker är en annan skala och där om vi är objektiva så tycker vi alla ganska lika i slutänden.

Till Dentaku, du är alltså ganska insatt och intresserad av vinthundar för de flesta som inte är det tror att en nedrakad afghan ser ut som en saluki men du kan alltså se skillnaden mellan raserna. Bra det. Sen sa jag faktiskt inte att alla måste tycka just afghan för att det är rätt utan objektivt vacker hundras blir om vi alla är ärliga en afghan eller saluki eller liknande. Sen tycker jag att det finns en mängd snygga och en mängd gulliga eller söta raser, alla efter sina förutsättningar och användningsområden.
Alltid kul att röra till det lite...:devil:

Men nu är du väl verkligen ute och cyklar?

Människor tycker inte lika. Inte om vad som är skönhet eller nåt annat.
Vad som anses vara vackert varierar mellan olika individer och kulturer.

Till Dentaku, du är alltså ganska insatt och intresserad av vinthundar för de flesta som inte är det tror att en nedrakad afghan ser ut som en saluki men du kan alltså se skillnaden mellan raserna. Bra det.

Jag är någorlunda insatt men vad viktigare är, i min smak så är korthårig eller strävhårig vackrast. Alltså är inte afghanhundar särskilt vackra i mina ögon, för det är väl skitsamma hur hundraserna på listan ser ut när de är nedrakade?

Sen sa jag faktiskt inte att alla måste tycka just afghan för att det är rätt utan objektivt vacker hundras blir om vi alla är ärliga en afghan eller saluki eller liknande.

Öh...Nej?! Tro det eller ej, alla tycker faktiskt inte att vinthundsraserna är det objektivt sett vackraste och det säger jag trots att jag själv har åsikter i den riktningen. Jag har full förståelse för att vissa tycker att en välmusklad molosserhund är det vackraste de kan tänka sig.

Nja, faktisk är det så att vad vi människor upplever som vackert är ganska homogent, se tex Greta Garbo, eller något helt annorlunda som tex norrsken. Vad vi tycker om däremot, det är väldigt olika och där kan vi tala om att smaken är som baken.
Den absolut charmigaste hund som någonsin funnits, i mitt tycke, var min Staffordshire Bullterrier. Men på skalan vacker platsade han inte alls. Jag älskade verkligen den hunden och skulle gjort i stort sett vad som helst för att kunna ha honom kvar här med oss, men tyvärr blev prostataproblem för mycket för hans gamla kropp.
Det är naturligtvis så att vi alla tycker (-om ) olika men vacker är en annan skala och där om vi är objektiva så tycker vi alla ganska lika i slutänden.

Till Dentaku, du är alltså ganska insatt och intresserad av vinthundar för de flesta som inte är det tror att en nedrakad afghan ser ut som en saluki men du kan alltså se skillnaden mellan raserna. Bra det. Sen sa jag faktiskt inte att alla måste tycka just afghan för att det är rätt utan objektivt vacker hundras blir om vi alla är ärliga en afghan eller saluki eller liknande. Sen tycker jag att det finns en mängd snygga och en mängd gulliga eller söta raser, alla efter sina förutsättningar och användningsområden.
Alltid kul att röra till det lite...:devil:

Det handlar om proportioner och "rätta mått" som vi uppfattar som vackert. Det gyllene snittet som matematiker tagit fram är något som vi uppfattar positivt och snyggt. Det förekommer överallt: i naturen, människors utseende och hur böcker formges och tavlor är inramade. Givetvis även hur djur är byggda. En fransk Bulldogg kommer aldrig att vara vacker om man använder sig av dessa matematiska uträkningar. Däremot kommer en Faraohund att falla in rätt i den mallen.

Det handlar om proportioner och "rätta mått" som vi uppfattar som vackert. Det gyllene snittet som matematiker tagit fram är något som vi uppfattar positivt och snyggt. Det förekommer överallt: i naturen, människors utseende och hur böcker formges och tavlor är inramade. Givetvis även hur djur är byggda. En fransk Bulldogg kommer aldrig att vara vacker om man använder sig av dessa matematiska uträkningar. Däremot kommer en Faraohund att falla in rätt i den mallen.

Det handlar fortfarande bara om statistisk sannolikhet för att någon eller något ska uppfattas som vackert, det är ingen absolut formel för att förutsäga skönhet eftersom många andra faktorer spelar in. Angelina Jolie får vid en uträkning 7,67 på en skala från 1-10 om man utgår från det gyllene snittet, vilket är oväntat lågt med tanke på hur uppskattat hennes utseende är hos både kvinnor och män.

Det handlar fortfarande bara om statistisk sannolikhet för att någon eller något ska uppfattas som vackert, det är ingen absolut formel för att förutsäga skönhet eftersom många andra faktorer spelar in. Angelina Jolie får vid en uträkning 7,67 på en skala från 1-10 om man utgår från det gyllene snittet, vilket är oväntat lågt med tanke på hur uppskattat hennes utseende är hos både kvinnor och män.

Och var hamnar t ex Rod Stewart på skalan som många tycker är snygg men om han hade varit totalt okänd fabriksarbetare skulle klassas som ful av samma personer.

Schäfer 8
Rhodesian Ridgeback 7
Weimaraner 8
Saluki 5
Borzoi 4
Siberian husky 4
Faraohund 3
Dobermann 3
Amstaff 3
Australian Shepherd 2
Azawakh 3
Chinese Crested Dog 2
Riesenschnauzer 2
Grand Danois 2
Afghanhund 2
Dogo Argentino 1
Eurasier 1
Lapsk vallhund 1
Leonberger 1
Strävhårig Foxterrier 1
Flatcoated Retriever 1
Landseer 1
Komondor 1
Australian Kelpie 1
Dalmatiner 1
Bernersennen 1
Sloughi 1
Samojed 1
Dvärgpinscher 1
Skotsk hjorthund 1
Isländsk fårhund 1
Canaan Dog 1
Bullterrier 1
American Akita 1
Boxer 1
Vizsla 1
Hovawart 1
Basenji 1

Weimaraner är en väldigt vacker hund i mina ögon.

Själv har jag en liten Dansk-Svensk gårdshund. Inte ett dugg vacker, men otroligt charmig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka