vackra människor

tjenixen

Trådstartare
Jag såg den här filmen för ett litet tag sedan. Vad tror ni, ligger det något i det hela? (Filmen utgår ju främst från ett amerikanskt / västerländskt skönhetsideal, och alla människor i filmen kanske inte faller alla i smaken, men det är inte riktigt poängen med den här tråden.)

Nu pratar jag yta, inte hur det är när man känner någon - för då vet vi ju alla att utseendet spelar mindre roll. ;) vill man lära känna vackra personer, eller dömer man ut dem med en gång? har man mer tid/tålamod/intresse att lära känna människor som inte bedöms som utseendemässigt vackra?

vad är våra fördomar om människor som till utseendet är vackra/snygga? Lever de ett bättre liv? Har de bättre framgång med vänner och kärlek... eller kanske t o m svårare?
 
Sv: vackra människor

Om man tittar på detaljerna, hur de ler, hur deras ansikten ser ut när de pratar, ler, skrattar osv är jag inte ett dugg förvånad om dessa människor jobbar med t.ex. reklamfilm och figurerar i andra "promotion-sammanhang". Tänk alla människor man ser i reklamfilmer. Långt ifrån alla är ju fotomodeller, men de har ett utseende som är tilltalande utan att vara extremt förskönat.

I många typer av reklamkategorier är det en balansgång mellan att de medverkande måste se vanliga ut, som om det skulle kunna vara din granne, din kollega, personen bredvid dig på bussen, men att personen samtidigt ska ha tilltalande drag som förstärker den positiva känslan det är meningen att reklamen ska ge oss.

Tycker det syns helt solklart att dessa personerna är vana att vara framför kameran. De vet hur de ska le, hur de ska göra för att då den där rätta blicken i ögonen som fångar tittarna, hur de ska vinkla huvudet för att ansiktet ska se så bra ut som möjligt på bild osv.
 
Sv: vackra människor

Äh hur svårt kan det va att titta in i en kamera å le lite. Man vet ju ens bästa vinklar så det är ju inge svårt. Hela problematiken kändes bara så uppförstorat. Men sluta sminka er å bleka tänderna om ni känner er för fina lr ännu bättre bry er inte :)! Det hade jag velat sagt till dem (fast de inte ens är vackra). En bröt ju ihop helt.

Och tjenixen: nej vackra personer har det inte lättare i relationer. Däremot lättare med jobb, korta förhållanden å liknande möjligen.
 
Senast ändrad:
Sv: vackra människor

Jag fattar inte. Är poängen att det kan vara jobbigt att få mycket uppmärksamhet för att man ser bra ut?
 
Sv: vackra människor

Den tanken som slår mig när jag ser filmen är hur den här fixeringen vid yta som genomsyrar samhället gör så många människor illa, och att det känns så oerhört onödigt. Jag blir ledsen när jag läser kommentarerna till videon och ser hur deras upplevelser förminskas och görs narr av. Trots att jag en stor del av mitt liv har befunnit mig på andra sidan av skalan har jag inga som helst problem med att förstå hur det måste kännas att bli dömd för att man överensstämmer med den rådande utseendenormen. De svårigheter man möter som "vacker" må vara av en annan art än de jag mötte som "ful", men de är ju utslag av exakt samma mekanismer. Att man ses som, och döms för, sin utsida och inte den individ man är. Det är sorgligt att det ska behöva vara så.
 
Sv: vackra människor

Men sluta sminka er å bleka tänderna om ni känner er för fina lr ännu bättre bry er inte :)! Det hade jag velat sagt till dem (fast de inte ens är vackra).

hade du velat säga samma till en "ful" människa? Typ sminka dig och blek tänderna om du nu känner dig så himla ful eller bry dig inte?

(fast de inte ens är fula)
 
Sv: vackra människor

Jag ser mig själv inte alls som vacker. Men ofta folk som kollar in mig ändå. Ja nu är jag mest i samma miljöer så så ofta är det väl inte. Men skulle det vara för att jag är vacker? Knappast.

En del har märkliga kommentarer. "vad vältränad du är". Fast mina muskler syns ju knappt. "Å vilka vackra ögon". Gröngrå hur snyggt är det :crazy: och tror att folk bara hittar på om de säger man e fin lr vacker. Söt kan jag köpa men nej inte vacker. Man måste vara längre för det. Ha högre kindben. Bryn osv.
 
Sv: vackra människor

För min del ja. Men varför ska de bry sig?

Varför inte bry sig om det som händer i ens vardag?

Om man själv tycker att man är fin när man fixat till sig på ett visst sätt, varför ändra på det för att andra människor obefogat beter sig illa?

Ungefär som asfaltsflickan säger så handlar det om att bli dömd efter rådande utseendenormer, inte nödvändigtvis om hur man uppfattar sig själv. Tycker sällan det vinklas på det sätt som i filmen, och även återigen - som asfaltsflickan - att det är sorgligt att det förminskas och görs narr av.
 
Senast ändrad:
Sv: vackra människor

Det enda jag kan komma på är hur en del inte tror att man klarar av vissa grejer. Måste bevisa först. Som om utseendet skulle vara nått hinder :crazy:. Speciellt män är sådanna mot en. Står å flinar eller ännu värre ska ge "goda råd" när man inte ens bett om det!

Och av tjejer att man lättare uppfattas dryg. Jag tror det iaf. Om nu jag anses vacker enligt normer (vete17) så skulle iaf det förklara att en del tjejer verkligen tror man e nån bitch fast man inte ens gjort nått. Jag fattar ärligt talat inte varför.
 
Sv: vackra människor

Men snälla. Vad spelar det för roll att din subjektiva upplevelse av skönhet inte stämmer överens med de personer som visas i videon?

Jag uppfattar videons syfte som att de ifrågasätter ytlighet.
 
Sv: vackra människor

Nä, jag vet inte alls om jag håller med faktiskt. Av något av det som skrivs i tråden. Skönhet sitter i betraktarens ögon och det någon tycker är snyggt tycker någon annan är helt vidrigt.

Jag småskrattade åt mig själv när tjejen frågade ifall det var en mockamentary, för det känns lite som det. På riktigt. "Oj, vad jobbigt vi som är vackra har det!!"
 
Sv: vackra människor

Den tanken som slår mig när jag ser filmen är hur den här fixeringen vid yta som genomsyrar samhället gör så många människor illa, och att det känns så oerhört onödigt. Jag blir ledsen när jag läser kommentarerna till videon och ser hur deras upplevelser förminskas och görs narr av. Trots att jag en stor del av mitt liv har befunnit mig på andra sidan av skalan har jag inga som helst problem med att förstå hur det måste kännas att bli dömd för att man överensstämmer med den rådande utseendenormen. De svårigheter man möter som "vacker" må vara av en annan art än de jag mötte som "ful", men de är ju utslag av exakt samma mekanismer. Att man ses som, och döms för, sin utsida och inte den individ man är. Det är sorgligt att det ska behöva vara så.

Vilket bra svar! Jag behöver inte skriva något, för det har du så bra redan gjort! :)

Det är hemskt att bli dömd bara genom att ens utseende skär sig med hur man "ska" se ut. Ibland är det ju första och enda chansen man får att göra intryck hos en människa och den kan ens utseende sumpa.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 792
Senast: Lipperta
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 231
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 347
Senast: Lilahnee
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 427
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp