Väcka hästen....

Qvistis

Trådstartare
Har ni bukare några bra tips så man väcker hästen när man rider så den lyssnar på en?

Hästen är riden i ett år och rids för tränare. Men ibland när man rider är hon någon annan stans.....

Använder tränarens övningar men undrar om ni smarta bukare:D har ännu några bra övningar för att väcka hästen?

Sv: Väcka hästen....

Aa det funkar för det mesta men när man travar och typ ska trava en långsida och hon bara försvinner, finns det bra knepp då förutom halvhalter?

KL
Dela gärna med er av övningar med halter och så, behövs alltid. Fantasin sviker........

Tempoväxlingar, olika vägar, busa till det ibland?

Bara för att du ska trava en hel långsida behöver du ju inte trava i samma tempo? Öka travet på långsidan ibland, ibland minska, gör en volt?
En häst som "somnar" behöver göra nått kul:D

Ibland rider jag tex framåt 8 steg, 4 kortare steg sen 8 framåt, 4 långsammare etc. Så kan man hålla på ett tag.

Aktivera!
Böj och ställ, flytta framdel och flytta bakdel.
Se till att hästen aldrig får chansen att somna till utan hela tiden ska det hända något som gör hästen uppmärksam på dig.
När man ridit så en tid så blir hästen van vid att det ska hända nya saker hela tiden och väntar bara på nästa kommando fastän du travar fyrkantspåret runt flera varv :laugh:

Tempoväxlingar,serpentiner och en andra massa vägar. Var inte hela tiden på en volt eller något annat och tragla på något utan byt varv,åttvolter etc. Hästen måste då lyssna och "somnar" inte. Du kan också fatta galopp och efter några galoppsprång saktar du av till trav och travar lite (byt varv också om du vill) och fatta galopp sen. Gör inte samma sak hela tiden!! Då den "somnar"....:)
Hoppas du gillade mitt tips och lycka till!!;)

KL

Tack för alla tips fyll gärna på med fler!

Övningar när man rider på fält har ni några tips då?

Underhåll hästen, volter, övergångar, lite oväntade vägar, skänkelvikning, ökningar. Håll din häst vaken.

Jag brukar passa på att väcka hästen i slutet av uppvärmningen. Nu är min häst pigg i sitt grundtemprament, men vissa dagar kan man behöva "skaka liv" i henne lite. Så mot slutet av mina uppvärmningar när hon har hunnit bli lite varm brukar jag gasa på ordentligt på långsidorna (om jag rider på bana alltså) och korta upp på kortsidorna, för att sedan gasa nästa långsida igen.

Det väcker min häst iallafall!

M-oaa

Låter som om hon behöver motiveras och få egna uppgifter. Rid olika ridvägar, hitta på varierande övningar, ställ och böj.

Kanske tänker hästen för lite gör övingar som övar hästen att tänka själv så att den blir mer målsökande (: rid mot ett mål, börja markträna att hästen ska följa pekningar och sedan plockar du upp det i ridningen- målet är att du bara ska behöva tilla åt ett håll så ska hästen räkna ut vart ni ska (: har dock ej gjort detta då jag hålelr på att utbilda om min innom parelli

KL

Tack för alla svar!!!! Ska rida henne imorgon får se hur det blir då! upptaterar så fort jag har tid....

Har ni bukare några bra tips så man väcker hästen när man rider så den lyssnar på en?

Hästen är riden i ett år och rids för tränare. Men ibland när man rider är hon någon annan stans.....

Använder tränarens övningar men undrar om ni smarta bukare:D har ännu några bra övningar för att väcka hästen?

Hm, finns massa man kan göra, vet ju dock inte hur trött och "borta" hästen är, men som tidigare sagt, lite tempoväxlingar, halvhalter, volter, serpentiner, hitta på nya roliga saker för hästen. byt varv mycket och låt aldrig hästen veta vad som händer näst, trava några steg bara, sakta av till skritt, lägg en volt och låt den aldrig bara "gå" utan hitta på saker hela tiden för att få hästen att arbeta och behöva tänka på det du säger till den istället för att gå i sitt eget. :)

Min häst tycker oftast att det finns mycket roligare att tänka på än ryttaren. Det jag gör mest är skritt-halt-skritt-halt osv.

När jag ber om halt så ska han göra halt på en gång, inte 10 meter efter, och samma sekund (gärna samma nanosekund) jag ber om skritt ska han börja skritta. Om han inte gör det så förstärker jag hjälpen, när han gör det jag ber, slutar jag be (detta blir berömmet) och upprepar sedan igen. När han väl gör det jag ber när jag ber det så berömmer jag ordentligt.

När det funkar så ökar man svårigheten efter behag, tex. Skritt- halt- trav- skritt osv.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare