Väcka eller inte väcka...

P

Piffelina

Ja alltså dottern 6 mån har efter senaste utvecklingsfasen fått in helt andra rutiner. När hon var nyfödd somnade hon runt 24 tiden och vi gick upp vid 11-12. För två månader sedan så somnade hon runt 20 tiden och vi gick upp runt 10.30.

För tre veckor sedan så hamnade hon i en utvecklingsfas vilket gjorde att hon var lite smågrinig på kvällen och hade svårt att somna. Så hon somnade först vid 24-tiden och vi gick upp vid 10.30. Nu de senaste dagarna är hon sitt vanliga glada jag men somnar fortfarande vid 24-tiden. Innan sov hon två gånger på dagen och somnade när hon fick mat vid 20-tiden. När hon nu äter vid 20 tiden så somnar hon och vaknar efter 20-30 min och är klarvaken.
När hon sover på dagarna så ena gången sover hon ca 1-1.5 timme och andra gånger 30 min. Så istället för att låta henne sova så länge ena gången så funderar jag nu på att väcka henne efter 45 min.
Någon som har några tips om detta??

Sv: Väcka eller inte väcka...

Min uppfattning är att barnen brukar ta så långa sovstunder som de behöver, när de behöver dem.
Jag vet inte vad du skulle vinna på att väcka henne mitt i sömnen?

Jag tänker bara på att hon ska få en längre sammanhängande sömn på natten. Visst får hon väl närmare 10 timmar nu ändå.
Men när hon vaknar vid 20.30 så är hon pigg i ca en timme sedan blir hon segare och mest bara ligger hos oss i soffan, men somnar gör hon inte. Därför var min tanke att kanske testa det under några dagar och se reaktionen.

Jag tänker bara på att hon ska få en längre sammanhängande sömn på natten. Visst får hon väl närmare 10 timmar nu ändå.
Men när hon vaknar vid 20.30 så är hon pigg i ca en timme sedan blir hon segare och mest bara ligger hos oss i soffan, men somnar gör hon inte. Därför var min tanke att kanske testa det under några dagar och se reaktionen.

Vad jag har förstått så ju bättre barn sover på dagen ju bättre sover de på natten. Hur går det om ni släcker ner i sovrummet och försöker somna henne där inne efter en stund igen?

Vi försökte i en veckas tid med det. Men inget fungerade. Hon blev bara jätteledsen till slut och skrek sig hes.

I vagnen då, eller hon vaknar när hon ska läggas över i sängen sen

Hon vaknar inte när vi bär in henne. Det gör vi alltid när hon somnat på soffan när hon ätit.
Vi försökte med att ligga i våran säng, sover i samma rum, med henne brevid och nersläckt men tillslut blev hon också förbannad.
Vagnen har vi också testat men det hjälpte inte heller. När hon inser att vi lägger ner henne för att sova då protesterar hon snabbt.
Igår så när hon vaknade så gjorde vi inget alls. Hon låg brevid oss i soffan bara och småpratade och log. Vi gjorde inget för att få henne att sova och hon var aldrig ledsen utan bara låg där. Men inte somnade hon tidigare för det.
Vi kanske bara får acceptera att hon vill ha det så.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
717
Senast: ptr
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 326
Senast: monster1
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar