Vacination vid tävling!

golden_tinka

Trådstartare
Ska ut och tävla om två veckor, men fick idag reda på av ägaren att hästens årliga vacination getts ett år och tre veckor efter förra årets.. :confused: Har hört att det kan få gå nån vecka över tiden, men tre veckor!!! Hur noga kollar dom på tävling, det gick ju bra på premieringen i sommras!
Vill ju inte gärna åka dit för att sen få vända med en gång... :(
Och en ny grundvacination hinner man ju inte med..

Tacksam för alla svar :bow:

Sv: Vacination vid tävling!

Nix, det får gå högst ett år emellan...

Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elittävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjort senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).

(Förbundets hemsida)

För tävling får det inte gå en enda dag över tiden.
Om det var mindre än 3 månader sedan sprutan gavs så hinner du en ny grund eftersom grunden består av två sprutor med 3 veckor till 3 månader emallan. I så fall ska du skynda dig så att du sedan har minst 7 dagar kvar till tävlingen.

Har det redan gått mer än 3 månader så kan du inte tävla den här gången.

dessa vaccinationer, man kan bli galen på dem!!
vissa veterinärer kan vara schyssta och ändra datumet så man "hinner"..
det har hänt någon gång och varit kung, då har man kunnat tävla ändå och sluppit vaccinera om hela skiten för det kostar ju faktiskt lite pengar..
men reglerna är ju som de är och på tävling brukar man vara noggran med kollen av vaccination!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 107
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 624
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod