Vaccinfråga - vill inte göra bort mig!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kotten
  • Startdatum Startdatum
K

kotten

Jag blev lite sugen att prova pållen som nästan hoppar bättre än hon travar på en liten ridtävling, men nu är ju inte travets vaccinationer giltiga inom ridsporten. Jag skulle därför behöva göra om grundvaccineringen.

Pållen har giltigt vaccin enligt STC tom i mitten av september. Om jag gör om det så att hon hinner få båda sprutorna innan den gamla "går ut", då ska hon väl vara startberättigad mellan A och B sprutan? Eller?

Skulle det funka om hon bara hinner få A-sprutan innan tiden går ut också?

Sv: Vaccinfråga - vill inte göra bort mig!!

Jag blev lite sugen att prova pållen som nästan hoppar bättre än hon travar på en liten ridtävling, men nu är ju inte travets vaccinationer giltiga inom ridsporten. Jag skulle därför behöva göra om grundvaccineringen.

Pållen har giltigt vaccin enligt STC tom i mitten av september. Om jag gör om det så att hon hinner få båda sprutorna innan den gamla "går ut", då ska hon väl vara startberättigad mellan A och B sprutan? Eller?

Skulle det funka om hon bara hinner få A-sprutan innan tiden går ut också?
Varför inte då?
gulan

För att när travet började kräva vaccin, räckte det att visa upp en vaccinering som var gjord innan nåt visst datum på äldre hästar för att det skulle vara godkännt o sen räcker det att man vaccinerar varje år. Men ridsporten kräver att grundvaccinet finns ifyllt på kortet och varje år därefter. Min pålle har inte papper på att hon fått varje år efter grunden (ej jag som ägt henne då).

1:a sprutan är ju den sk grundvaccineringen.
2:a sprutan är påfyllningen och ska ges 4-6 veckor efter den 1:a.
3:e sprutan skall ges 6 månader efter spruta nr 2.
Och därefter 1 gång varje år innan det senaste datumet för föregående vaccinering för att ha en komplett "ridhäst" vaccinering ;)

Nja riktigt så är det inte för att få starta i en ridhästtävling. Det räcker fint att ge de första två sprutorna och sedan skall den tredje ges inom ett år därefter.

Här kommer texten hämtad ur ridsportens tävlingsregemente I:
Mom 170 Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar, (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell
tävling och elit tävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt giltigt
vaccinationsintyg ska kunna visas upp före start.
Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd ska hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen).
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras
inom 12 månader (minimikrav).
Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 5 dagar före ankomst till tävlingen.

5 dagar efter grundvaccineringens båda sprutor är givna eller 5 dagar efter sista sprutan enligt TR:s text får du starta i en ridhästtävling.

Kolla i fall du verkligen behöver göra om grundvaccineringen för annars är det ju bara att fylla på med en ny vaccinering inom 12 månader för att kunna starta.

Det fetmarkerade är det ända som jag ser som skiljer:

Ur STC:s regler:
Vaccinationsintervall
Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter
skall hästen årligen (inom 365 dagar) revaccineras (R) för att vara fortsatt
anmälningsberättigad.
Överskriden senaste vaccinationsdag
Om längre tid än 92 dagar går mellan vaccination A och B börjar man om med A-vaccination.
I det fall kortare tid än 21 dagar förflutit så kommer den ”andra” vaccinationen att registreras
som A-vaccination. Om mer än 365 dagar förflutit mellan B-vaccination och R-vaccination
inträder anmälningsförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om ny
vaccination utförs inom 31 dagar. Överskrids även denna gräns skall hästen åter
grundvaccineras.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 783
Senast: Luleå
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 043
Senast: Fiachi
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 269
Senast: Summerwind
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka