Vaccineringar i europa?

Djurjouren

Trådstartare
Om man köper en hund i Spanien, vad krävs för att man ska få resa med den lite varstans i Europa? Och hur lång tid tar dessa vaccineringar? Och hur flyger man med hund modell plutteliten? Åker den i bagagutrymmet eller kan man ha den som handbagage :-)?

Sv: Vaccineringar i europa?

Pytteliten hund (Max 7-8 kg enligt dom flesta flygbolag) får åka som handbagage, i speciella väskor eller burar.

Rabiesvaccination krävs för en del länder, men inte alla. Ska du in i Sverige måste den vara rabiesvaccinerad, och det tar ca 5-6 mån att göra - beroende på om du ger 1 eller 2 sprutor av vaccinet. Vissa labb är sen mer långsamma än andra på att skicka resultat också för den delen.

Dvärgbandmask kan vara bra att avmaska mot, leptospiros, parvo och valpsjuka, hjärtmask. Allt beror på vilka länder det är man ska resa till liksom...

Den åker i "kattbur" som handbagage... Man betalar dens biljett per kilo som när man tvingas betala för övervikt.

/Skaune som har flugit med kaninen från Milano till Kalmar via Köpenhamn och Stockholm...

Tack så mkt bägge för svar. Det underlättar ju att ha den som handbagage. Undrar hur det är att flyga då om man är allergiker :cool:
Alltså, det finns ett sånt där hundhem här...Med massor av söta vovvar som folk övergivt.:love://Väldigt sugen..

Det behöver ju inte vara en gatuhund..Min är från Spanien och importerad,och absolut inte en gatuhund!

Majoriteten av hundar på hundhem i Spanien är trots allt s.k gatuhundar eller andra med liknande omständigheter...

Oh, intressant länk, tackar!!!
Fast jag inbillar mig att jag kan välja ut en mentalt stabil hund i allafall. Hälsotillståndet är det värre med, kan inte så mkt om sånt på hundar mer än basic.Och jag struntar ju tyvärr lite i hur hundhemmet sköts administrativt. halva grannskapet har hundar därifrån och det är trevliga hundar och hemmet har extremt bra rykte här. Jag har varit i länder där hundar springer vind för våg och det gör de inte här vilket är oerhört trevligt, så nån nytta har ju hundhemmet. Jag håller på med en artikel om hundhemmet, så kan ni ju få se och bedömma själv, kan ge en förhandstitt här.
Men det är intressant med informationen, ska läsa den lite mer noga imorgon.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka