Vaccinering

S

Sandrak

Har katten lika bra skydd om den enbart är vaccinerad när den var 9 månader? Har för mig jag läst att de ska grundvaccineras vid 9 och 12 veckor, men jag kanske har fel.. :confused:
Därefter ska de väl vaccineras vid ett år och efter det varje eller vartannat år. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Nu tänker jag på kattsnuva och kattpest alltså.. :)

Sv: Vaccinering

Är det ett levande vaccin så ska det räcka med en spruta nu när katten var såpass gammal när den fick den. Vill man vara på den säkra sidan grundvaccinerar man med tre-fyra veckors mellanrum även om katten inte är någon unge längre. Sedan räcker det med vartannat år, även om vissa vettar fortfarande vaccinerar varje år.

Hos så pass "gammal" katt räcker en injektion levande vaccin för att ge fullgott skydd.

Tack så mycket för svaren! Men.. Är alltså "grundvaccinet" samma som det vanliga vaccinet (eller hur man nu ska säga..) bara att man gör om det efter 3-4 veckor? Jag kanske är lite småkorkad, men lika bra & fråga ;)

Ja, man använder samma vaccin i grundsprutorna som i dom efterföljande vaccinationerna. Bara det att när dom är små krävs lite mer för att dom ska hjälpa, dvs en spruta räcker inte. Så små har inte mycket till eget immunförsvar, katter över 6 mån har ett bättre eget och då räcker det med en spruta för att det ska hjälpa ordentligt.

Fast tillverkarens rekommendation på tex. Nobivac Tricat är två grundvaccinationer med 3 v. mellanrum oavsett ålder och därefter årligen.

Självklart, dom har inte gjort några forskningar på längre tid. Dessutom tjänar dom massa pengar på att vi övervaccinerar våra katter. I USA har man i många år vaccinerat vart tredje år och dessa katter har fullgott skydd mot pest. I Sverige har nu SVA gjort en egen forskning som visat att det gott och väl räcker med vartannat år om man inte har en hög smittorisk hemma. Som stor uppfödning eller många utställningsbesök. Man har helt enkelt kommit fram till att det inte behövs fler än en spruta vartannat år, varför ska vi då vaccinera varje? Det medför ju också endel risker att vi övervaccinerar, så det är ju inte bra i längden.

Liksom avmaskning. Titta på Axilur, Banminth och alla andra. Deras tillverkare rekomenderar fortfarande flera avmaskningar/år. Trots att dom flesta idag vet att det är idiotiskt att avmaska så ofta, maskarna blir resistenta.

Jag tror mer på en opartisk forskning än en partisk. Och jag tänker inte utsätta mina katter för onödiga sprutor och veterinärbesök. Så kul att se nån stoppa in en spruta i en katt är det inte.

Senast ändrad:

Så du menar att en katt på 3 år bara behöver en grundvaccineringsspruta? Ska tillbaka om 2 veckor för den andra sprutan nämligen och hon tycker sånt är jätte läskigt hon börjar yla och mjaou såfort hon ser kattburen även fast hon i ska åka i den!

Du har ett visst skydd, men forskning visar att en boosterdos får skyddet att stiga kraftigt. Det är ju en bedömning man själv får göra om ingen vaccination, ett visst skydd eller så mycket som möjligt krävs för ens katt.

Stoppard skrev:
Du har ett visst skydd, men forskning visar att en boosterdos får skyddet att stiga kraftigt. Det är ju en bedömning man själv får göra om ingen vaccination, ett visst skydd eller så mycket som möjligt krävs för ens katt.

Vilken forskning (gällande katter och kattvaccin) visar på det? Dagens vaccinationsprinciper gällande katt omvärderas nu kraftigt av experterna.

Även om skyddet skulle höjas med ökad vaccinationsfrekvens lurar man sig själv om man anser att katten per automatik mår bättre av det. Att vaccinera är inte säkert och medför risker. Kattpestvaccinet genomgår idag granskning för att det misstänks kunna skada njurarna om man vaccinerar "för ofta".

Kattsnuvevaccinet är ineffektivt och vill man ha ett bra skydd mot det... ja, då räcker inte ens årlig vaccinering eftersom herpesdelen i vaccinet är så väldigt svår att bygga upp immunitet mot. "Snuvvirusen" muterar också och eftersom vaccinen inte uppdateras i samma takt som virusen muteras kan man inte säga att vaccinet skyddar lika bra som det gjorde när det utformades (och den forskning som finns kring specifika vaccin kommer ofta från vaccintillverkarna och forskning gäller effektiviteten just DÅ... för flera år sedan).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
769
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II