Vaccinering

N

nybörjare

Har haft veterinären ute För att vaccinera hästen. Stelkramp o invluensa. Kul sen kom räkningen 945kr!!!!! En häst två vaccin men priset? Har vaccinerat förr och då kostade det inte ens 500kr. Vad betalar ni för vaccinering mot influensa och stelkramp?
 
Sv: Vaccinering

Det är väl veterinärens resekostnader/inställelseavgiter/stationsavgifter som gör att det blir dyrt?Hade du ute ditriktarna? Då brukar det landa där ungefär.

Vi hade ute en privatpraktiserande vet. i måndags och en stallkompis vaccinerade sin mot influensa/stelkramp och dessutom boutalism och det gick på 700-nånting.

Så det skiljer sig en hel del beroende på vilken vet. man har...

När jag vaccinerar min pålla (stelkramp/influensa) har jag betalat allt mellan 400-900. Och för boutalism allt mellan 200-700.Distriktarna är helt klart dyrast.
 
Sv: Vaccinering

Oj det var dyrt! :eek:
Måste vara resekostnaderna vet. tog ut...

När jag vaccinerar min så brukar det bli 400 kr.. Vår vet. är privat..
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinering

Gahh!! :eek: Jag säger också att det var hutlöst dyrt!!!
Jag tar ut den veterinär som håller till närmast. Här finns mycket privatveterinärer på riktigt nära håll så då finns ju ingen anledning att ringa på dyra distriktsvet.
 
Sv: Vaccinering

Välkommen till klubben... har precis fått samma räkning som du... höll på att få dåndimpen direkt...

Tyvärr har vi inte några privatpraktiserande på nämre håll. Men det som är konstigt och som jag ska ifrågasätta nästa gång är deras olika priser på resekostnaden de ligger på från 60 kr och till denna gång 145 kr... jag ska väl inte behöva betala om vet är typ 10 mil från mig utan jag ska väl betala milkostnaden från stationen eller? för annars får man ju be dem komma över när de är hos grannen det är 10 meter bort...

//Scilla
 
Sv: Vaccinering

jag vacsinerade föl och sto i går.
Influensa 2st stelkramp 1 st.
998-
Det är resekostnade 600- mm
Jag bokade tid 3 oktober för
Ny vacsinering föl. Kastrering 2200-
Allt skulle gå på 2500-. Vilka pengar Dyrt att ha häst.
 
Sv: Vaccinering

Jag tar mig till veterinären och betalar där för en influensaspruta (stelkrampen tar man inte varje år när man grundvaccinerat klart) 160:-. (Om jag inte missminner mig nu...)
 
Sv: Vaccinering

Jag tänker oxå lasta hästen och köra till stationen nästa gång jag ska vaccinera, slipper ju inställesarvodedet då iaf, har för mig att bara det låg på över 300 kr.

Jag behöver tyvärr ta ut dem igen i oktober då unghingsten ska kastreras men då passar jag på att ul stoet då hon ska vara på 90 dygn...
 
Sv: Vaccinering

nybörjare skrev:
Har haft veterinären ute För att vaccinera hästen. Stelkramp o invluensa. Kul sen kom räkningen 945kr!!!!! En häst två vaccin men priset? Har vaccinerat förr och då kostade det inte ens 500kr. Vad betalar ni för vaccinering mot influensa och stelkramp?
Ja du det är väldigt olika på veterinärer. Men jag har en känsla att det blir dyrara om man tar på faktura för då sitter dom o klurar på alla tillägg. Jag hoppas jag har fel men det har alltid varit billigare då jag betalat kontant!!
 
Sv: Vaccinering

Tog ut privatpraktserande vet för två veckor sedan.
Influensavaccin + stelkramp kostade 400kr. Inte alltför blodigt.
 
Sv: Vaccinering

Oj vad dyrt :eek: Kan inte komma på vad vi betalar just nu men inte är det nästan 1000 kr per häst då skulle man ju bli ruinerad (har 6 st)
 
Sv: Vaccinering

Lånar knapp...

Får man vaccinera sin häst på egen hand? Jag menar, man åker och köper vaccin av vet men ger sprutan själv? Det är ju en rätt "onödig" kostnad att låta vet komma ut och ge hästen en spruta, det tar typ två sec och är dessutom dyrt...
 
Sv: Vaccinering

Nej, du får inte vaccinera själv. Det hade varit snorbilligt men veterinären måste kunna intyga att den vaccinerat.
 
Sv: Vaccinering

Jag brukar hantera det så att jag hämtar sprutan, får stämpeln i vaccinationskortet och ser till att någon kör in den i hästen.

Veterinären kan mycket väl delegera detta till t ex hästägaren.
 
Sv: Vaccinering

Scilla skrev:
Men det som är konstigt och som jag ska ifrågasätta nästa gång är deras olika priser på resekostnaden de ligger på från 60 kr och till denna gång 145 kr... jag ska väl inte behöva betala om vet är typ 10 mil från mig utan jag ska väl betala milkostnaden från stationen eller? för annars får man ju be dem komma över när de är hos grannen det är 10 meter bort...

//Scilla

Mmmm, jag TROR att man får betala för resvägen,från den kund där vet. är innan, annars fattar inte jag heller varför det kan skilja så mycket i resekostnad.
Vi har 3 kilometer från deras station till stallet, och sist fick jag betala 160:- i resekostnad :crazy:
Sen undrar jag också varför man betalar både inställelseavgift OCH stationsavgift?? Inställelseavgiften kan jag förstå eftersom de åker ut till en. Men stationsavgift?? Borde jag inte betala det om JAG åker till dom? Nu har ju inte dom mottagning där för hästar så det är ju omöjligt, men jag kan inte förstå hur de kan ta ut båda avgifterna.
Nån som vet hur det ligger till?
 
Sv: Vaccinering

Stationsavgift, reseavgift och inställelseavgift
2 § Vid en förrättning skall veterinären debitera stationsavgift, reseavgift och inställelseavgift enligt följande:

1. Stationsavgift:
För varje förrättning som utförs av en distriktsvete-rinär debiteras, om inte annat anges i 6 eller 7 §§, en stationsavgift som Statens jordbruksverk särskilt har beslutat för varje veterinärstation.

2. Reseavgift:
För varje förrättning debiteras, om inte annat anges i 3, 6 eller 7 §§, en reseavgift beräknad på avståndet från distriktsveterinär-stationen eller annan plats där veterinären i tjänsten befinner sig till för-rättningsorten. Reseavgiften per kilometer beslutas särskilt av Jordbruks-verket. Veterinären skall om möjligt samordna sina förrättningsresor. Vid en samordnad förrättningsresa skall reseavgiften fördelas lika mellan de besökta förrättningsplatserna.

3. Inställelseavgift:
För varje förrättning debiteras, om inte annat an-ges i 3, 6 eller 7 §§, en inställelseavgift. Inställelseavgiften gäller för en inställelsetid om längst 30 minuter. Om inställelsetiden är längre än 30 minuter debiteras därutöver inställelseavgift enligt timtaxa. Inställelse-avgiften och timtaxan beslutas särskilt av Jordbruksverket. Om veterinär-vård eller andra veterinära arbetsuppgifter har utförts på distriktsveteri-närstationen skall inställelseavgift inte debiteras utom vid sådan sjukresa under beredskapstid som innebär att veterinären måste inställa sig på stationen för att behandla djuret.

3 § Vid förrättningar som avser akut sjuka djur som hålls för produktion av livsmedel får avlägset boende djurhållare debiteras reseavgift förlängst 30 kilometers enkel resa och inställelseavgift för längst 30 minuters inställelsetid.Avgift om djurhållare uteblir från en avtalad tid

Avgift om djurhållare uteblir från en avtalad tid
4 § En djurhållare som uteblir från ett avtalat veterinärbesök får debiteras en avgift om högst 300 kronor. Vid veterinärbesök hos djurhållaren får dessutom reseavgift enligt 2 § punkten 2 debiteras.

Ersättning för veterinärvård
5 § Vid förrättningar avseende veterinärvård och andra veterinära arbets-uppgifter, sker debitering per åtgärd eller enligt timtaxa.

1. Åtgärdspris: Pris per åtgärd beslutas särskilt av Jordbruksverket för varje veterinärstation.

2. Timtaxa: Debitering enligt timtaxa skall ske för varje påbörjad 30-minutersperiod. Beräkningen av tidsåtgången skall innefatta förberedelse och efterarbete, genomgång av anamnes, veterinära undersökningar och åtgärder, receptförskrivning samt meddelande av de råd och anvisningar som erfordras eller efterfrågas.

3. Rådgivning: Förrättningar som avser rådgivning inom förebyg-gande djurhälsovård debiteras enligt timtaxa. Timtaxorna beslutas särskilt av Jordbruksverket.

Förrättningar som utförs av en officiell veterinär eller på uppdrag av en myndighet eller organisation samt av ban- eller tävlingsveterinär

6§ Vid förrättningar som utförs av en officiell veterinär och för veterinär-arbete som utförs på uppdrag av en myndighet eller organisation skall debitering ske i enlighet med vad som anges i särskilt beslut av Jord-bruksverket.

7 § Vid arbete som ban- eller tävlingsveterinär enligt djurskyddsförord-ningen (1988:539) skall debitering ske i enlighet med vad som anges i särskilt beslut av Jordbruksverket.

Förrättningar på obekväm arbetstid
8 § För veterinärvård och andra veterinära arbetsuppgifter som utförs på obekväm arbetstid debiteras ett tillägg på arvodesdelen enligt 2 § punkten 3 och 5 §.Tilläggens storlek beslutas särskilt av Jordbruksverket.

Procentuellt tillägg på vissa avgifter
9 § På avgifter för förrättningar enligt 2 § punkten 3 och 5–7 §§ tillkom-mer ett procentuellt tillägg. Tilläggets storlek beslutas särskilt av Jord-bruksverket.

Kostnader som förrättningen medför
10 § Material, läkemedel och övriga kostnader som förrättningen medför skall debiteras. Om den på vars uppdrag förrättningen utförs inte ger veterinären be-hövlig handräckning och veterinären själv måste tillhandahålla sådan skall kostnaderna för handräckningen debiteras enligt den avJordbruksverket beslutade timtaxan.

Påminnelseavgift
11 § Avgift får tas ut för skriftlig betalningspåminnelse. Avgiftens storlek anges i förordningen (1981:1057) om ersättning för inkassokostnaderm.m.

Övriga bestämmelser
12 § Samtliga avgifter och tillägg som anges i det avtal eller de särskilda beslut av Jordbruksverket som hänvisas till i dessa föreskrifter är angivna exklusive moms.13 § Om det finns särskilda skäl kan Jordbruksverket medge undantag från bestämmelserna i dessa föreskrifter

KÄLLA: Statens jordbruksverks författningssamling
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinering

Svarar alla så långt min knapphändiga kunskap sträcker sig. Detta gäller enbart distriktsveterinären.

Inställelsearvode = veterinärens ersättning (lön) för tiden det tar att åka till gården, beräknat 30 min, om resan tar 15 min tas inget arvode ut för första 15 min på gården. Tar längre tid tas extra inställelsearvode ut enligt en fasställd lista beräknad på km/tid etc etc

Stationsavgift = ersättning till stationen (dvs INTE till veterinären eg. jordbruksverket) för den portabla stationen dvs bilen, jfr klinikavgift.

Resekostnad: kan variera beronde på rutten. Om vet åker endast till dig som bor, låt säga 3 mil bort, betalar du själv för tur och retur, dvs 6 mil, om vet åker till flera st, så delar man upp den totala resekostnaden mellan djurägarna så rättvist som möjligt.

Dyrare vid faktura än kontant eftersom vet. "klurar på tilläggen": När vet. åker skall denne (om det är en distriktsveterinär) lämna ett förättningunderlag till dj äg med specifikation på kostnader, totalsumma samt råd om eftervård (om det är behövs). detta skrivs ut på bilens dator och skriver, alt, för hand på förtryckt blankett.
 
Sv: Vaccinering

Jag ska aldrig använda distriktsveterinärerna hädanefter. Min ene häst fick ett sår på ett ben och benet blev svullet och varmt och vi fick ta ut veterinären (distriktaren på en Lördag). Jag blev helt chockad när jag fick räkningen 2.520,97 för en halvtimme.

Resa 126
Stationsavg. 160
Inställelse 434,71
Timtid veterinär 445,92
Medicin inkl penicillin 850,14
Moms 504,20
Totalt 2,520,79

De ska bara ta betalt för extra tid om det går över en halv timme. Hon gav henne en stelkramps vaccination, en penicillin spruta och rakade och tvättade benet det tog inte mer än en halvtimme. Jag ska ringa och klaga på räkningen för det är ju rent hutlöst.
 
Sv: Vaccinering

Fast du tog ju ut veterinären på en lördag, alltså var det ju jour. Det är inte billigt. Jag åkte in med min katt på en lördagskväll till våran veterinärstation, han dränerades pga urinsten...Summan: ca 1900 fast det visste jag ju innan att den skulle bli hög. Men å andra sidan täckte min försäkring ganska mycket av detta, så slutsumman blev inte så blodig ändå. Går inte din försäkring in och täcker en del då ??
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 279
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 854
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 815
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp