Vaccinering

G

geli

Vad gäller? Köpte en 4-åring i vintras som blivit grundvaccinerad med 6 veckors mellanrum. Ringde nu och pratade med distriktsveterinären eftersom vi fått info av säljaren att han skulle ha en tredje spruta innan juli utgång. Det visade sig enl vet. att han borde haft en till innan juni månads utgång men han sa att det inte gör något och att vi kan vänta tills det är dags för den årliga sprutan. Frågade om man får tävla med detta och ha sa att det är de två grundvaccinationerna som gäller. Tilläggas kan att vår häst tidigare fått grundvaccination men att den årliga sprutan missades med en vecka och det var därför man fick börja om förra hösten. Om det är så att det inte behövs den tredje sprutan (efter ca 5-7 mån) varför ger man den då och är det verkligen så att det är ok med bara de två första när man kommer till tävlingsplatsen.

Sv: Vaccinering

I TR står det att det skall vara 21-92 dagar mellan första och andra sprutan därefter årlig vaccination. För internationella tävlingar gäller det halvårs vaccination.
/M

Liknande trådar

Dressyr Nya vaccinationsregler från 1:a juni, men jag har lite svårt att förstå (alternativt jävligt stressad med tanke på att vi är anmälda...
Svar
3
· Visningar
1 327
Senast: Mirabilis
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 427
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 808
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar