Vaccinering - rida efteråt?

C

CrazyGirl

Nu ska min ponny, vaccineras i veckan.
Väntar på att vetrinären, ska komma ut. :)

Men fick höra av en "kompis" att man inte får rida på tre dagar efter att man vaccinera?
Jag har aldrig hört något sånt förut, har vaccniera min förra ponny och jag fick rida henne dan efter. :S

Men enligt henne, så får man inte de för vetrinärerna där hon bor?!..
Ska jag då låta min stå, i tre dagar, efter att han blivigt vaccinerad?
Ska fråga vetrinären, när den kommer ut med.
Men blev fundersam, just för att jag vet inte om jag ska avboka min ridlektion på honom eller inte.. eller skjuta upp den några dagar.
vill göra de i tid då.

Sv: Vaccinering - rida efteråt?

så har jag alltid gjort själv innan. Men nu sa vår vet att "bara vi inte tar en runda på Åbys travbana i full karriär" så kan vi rida redan samma dag.

Hur bra det nu är ... :crazy:

Man ska nog inte tokrida, men att bara rida lite försiktigt ett par dagar gör nog inte något.
Anledningen till att hästarna bör vila är väl att förr fick dom en liten dos av sjukdomen för att bilda antikroppar och då var det viktigt att dom inte ansträngdes för att sjukdomen skulle bryta ut. Nuförtiden är det väl syntetiska antikroppar dom får? Och det ska inte vara lika farligt. Rätta mig om jag har fel men det är vad jag har hört, är ingen medicinsk expert direkt.

Jag rider inte hårt ca 3 dagar efter, utan nöjer mig med en lite skrittur eller vila. Man kan rida normalt eller lätt men inte ansträngande med hög puls.

En frisk häst ska inte påverkas av lättare motion dagarna efter vaccinering.

Jag brukar ha en veckas vila efter vaccinering. Egentligen så ska det väl inte vara några problem med att rida direkt efter, men det känns ändå ganska onödigt att ta några risker.

Min häst brukar aldrig reagera nämnvärt på vaccination, så jag håller igång honom lätt dagarna efter han vaccinerats. Tar det lugnt i skritt och trav, och skulle hästen se lite hängig ut någon dag får han ta det lugnare.
Min vet brukar säga att det är ok att rida hästarna så länge de inte blir ansträngda, dvs. svettiga och/eller flåsiga.

jag brukar rida lite lätt, inte så att hästen blir svettig, men bara så att den får röra på sig :) har hört av många olika vet att man ska hålla koll på om dom har feber osv, och att dom inte får svettas ut vaccinet.

Hästen ska inte ansträngas så den blir svettig, det är fritt fram att motionera den lite lätt, tex skritt, lite trav eller vad det nu kan vara.

Min vet sa att man ju skulle ta det lite lugnt i ett par dagar och kanske bara skritta....

så har jag alltid gjort själv innan. Men nu sa vår vet att "bara vi inte tar en runda på Åbys travbana i full karriär" så kan vi rida redan samma dag.

Hur bra det nu är ... :crazy:

Så är det. Det är hård ansträngning man ska undvika, inte normalt arbete. Däremot kan man gärna hålla koll på hur hästen verkar men det ska man ju alltid göra.
Jag brukar rida lite lättare pass några dagar.

Man ska nog inte tokrida, men att bara rida lite försiktigt ett par dagar gör nog inte något.
Anledningen till att hästarna bör vila är väl att förr fick dom en liten dos av sjukdomen för att bilda antikroppar och då var det viktigt att dom inte ansträngdes för att sjukdomen skulle bryta ut. Nuförtiden är det väl syntetiska antikroppar dom får? Och det ska inte vara lika farligt. Rätta mig om jag har fel men det är vad jag har hört, är ingen medicinsk expert direkt.

Detta sa min förra veterinär också. Hon kallade det man hade förr för "levande vaccin".

Brukar ta det lugnt i 3 dar efter.

Sista gjorde jag så att jag red samma dag men innan sprutan gavs. Sen stod hon dan efter och sen trimmade lätt på 3 dan och red som vanligt på 4 dan.

Brukar tempa min häst varje dag (alltid),och vet att min inte får förhöjd temp vid vaccination. Men låter henne ta det lugnt ändå.

Ok.

Ska låta min vila dagen efter, o sen skritt typ 20-30 min..
Ett par dagar, efteråt. :)
För han hatar verkligen att stå o blir as jobbig o rida.
Men skritta kanske är bra för han.

Han är i full kondis, och är frisk och allt.

Jag vaccinerade min pålle för ett par veckor sedan och då sa vet att han skulle "promenad" ridas.. alltså inget ansträngande som gör att han svettas! som ngn annan sa så ska ju inte hästen svettas ut vaccinet! plus att det är ju bra att ha koll på pållen så han inte får feber eller liknande. endel kan vara känsliga endel inte.sen efter 2-3 dagar så är det bara att rida på som vanligt om hästen nu inte har reagerat mot vaccinet.

hoppas du blev lite klokare av mitt röriga inlägg:angel:

efter vaccination ska hästen ta det lugnt i några dagar.
hästen behöve ju inte stå helt men bör inte tränas. skritta eller ett mkt lätt jogginpass.

när man sprutar in ett vaccin i kroppen påverkas kroppen rätt starkt. effekten är ungefär som när man blir förkyld. dvs. feber kan uppstå, muskler och leder kan smärta och kroppen känns i stortsätt svag. 1-3 dagar kan det ta att bli bra igen.(normalsett)

så avboka din träning. eller rid lektionen i skritt

tack, för alla inlägg. :)
hoppas på att mina pojk nu blir vaccinerad imorgon.
sen kommer han stå, dagen efter.
sen kommer jag nog, ta en promenad.
inte rida, utan bara ut o gå med han, o sen rida.
tidigast på fredag, om han blir vaccinerad imorgon, då får han bara skritta lugnt. :)
eller promenad.
eftersom jag har fullblod mycket i min, blir han lätt stressad.
så då tar jag hellre promenad med honom, än att rida.
för han kan stressa mycket i skritt med, o börja svettas.
o så, för han vill så gärna springa.
men denna vecka får han gå lugnt..

Har vaccinera min nu, och han ska skrittas lugnt i tre dagar..
Tyckte vetrinären,han sa att jag inte behöver ställa av honom helt.
Utan att ut och skritta, lugnt är ingen fara.
Så vi har varit ute ca 30 min idag, bara lugn skritt.
Så får han ändå komma ut lite grann, o bli riden.
Och om tre dagar, ska de vara lugnt igen. : )

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 886
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka