Vaccinering mot influensa

Smurfmodesty

Trådstartare
Nu behöver jag lite info från er :)

Hur funkar egentligen det här med vaccinationen mot influensa?
Kan dom bli smittade även om dom är vaccinerade, fast dom blir inte lika dåliga?
Visst är det så att vaccinerade hästar ändå bära smittan och smitta andra?

Min häst är vaccinerad, men jag har aldrig funderat rent praktiskt hur det funkar :o

Sv: Vaccinering mot influensa

Ja, dom kan bli smittade fastän de är vaccinerade men det tar inte lika hårt på dom. Och visst kan en vaccinerad häst vara smittbärare även om den är vaccinerad.

Tycker att det är vår plikt som ägare att bespara hästen onödigt lidande med hjälp av vaccination. Givetvis får man ju trots vaccination vara på sin vakt och inte låta hästen snusa på alla andra hästar på tävling osv. För trots allt så kan den ju ändå bli smittad samtidigt som den kan ta hem smittan till stallet och smitta övriga. När virusabort gick här i krokarna så hade vi i vårt stall en ponnyryttare som prompt skulle ut och tävla fastän varningar hade gått ut. Vi gav denna ryttare och hennes familj ultimatumet att antingen stanna hemma eller åka iväg och tävla och sedan inte komma tillbaka igen.

Okej, ja då var det som jag trodde.

Anledningen till varför jag undrar är att jag hört att ett stall i närheten ev har fått smittan i sitt stall. Har inte funderat så mycket över hur det fungerar innan.

Verkar vansinnigt att ge sig iväg på tävling och träning i andra stall om man har smittan i stallet.

Om grannstallet har smittats och din häst är vaccinerad kan du ju inte göra så mycket mer än bara vara observant och se till att varken den eller andra hästar i ditt stall träffar grannstallets hästar.

I vårt stall hade vi ju tack och lov inte smittan men den fanns runt omkring och därför ville vi absolut inte att hästarna skulle ut där det fanns andra hästar som kunde bära på smittan.

Om ni har smitta i stallet får ni inte åka iväg och träna eller tävla.

Sen kan vissa infuenser vara luftburna ..så helt säker kan man aldrig vara .

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 291
Senast: Badger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 875
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka