Vaccinering mot abortvirus. För eller emot?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kerstin66
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vaccinering mot abortvirus. För eller emot?

Enligt dem har vaccination i princip ingen effekt om man står i ett stall med tävlingshästar och inte de andra vaccineras.

Det säger mina veterinärer också, dvs hela besättningen skall vacc mot herpes virus för att det skall ge fullgott skydd. Men det är väl inga problem? Man kan ju ge den årliga infl+herpes 1g eller 2ggr/år. Jag vacc alla mina unghästar 2ggr/år fram till 3.5 år sedan årsvis, om dom skall tävla internationellt så måste dom vacc 2ggr/år och då löser man det då :)

Det kanske är andra ägare till de övriga hästarna, som inte vill vaccinera?

Ja så är det ju ibland pga kostnader och i viss mån okunskap att herpes virus faktiskt också kan skada en tälings hästs karriär över en ganska lång tid om dom drabbas av herpes virus, dom kan ju få slingerliknande symtom om dom drabbas av herpes virus bla...

Jag har påbörjat vaccinering för mitt sto, hon ska snart ha andra sprutan. Var velig men valde det tillslut eftersom hon står i ett stall där många hästar tränar och tävlar på annan plats. Men som sagt, jag var inte säker på hur jag skulle göra.

Jag vaccinerade vårat sto....trots att hon endast stog i ett stall med en sällskapsponny. Det kändes tryggast...OM smittan skulle komma så har man iaf gjort det kan kunnat

Jag resonerar som du, om jag vaccinerar har jag gjort vad jag kan.

Jag vaccinerar mina ston även om dom inte träffar en enda häst utom dom jag har i stallet.

För mig räcker det med att veta att hovslagaren och veterinären träffar andra hästar innan dom kommer till mig för att jag vill försäkra mig om att jag gjort allt för att minimera risken för smitta.

Precis!

Även om stoet inte träffar andra hästar så kan man inte undvika att smittor sprids ändå.

Jag tar upp en gammal tråd.

I det stall där mitt dräktiga sto står kommer det ett antal hästar som ska tävla och står över en natt. Jag kommer nu att vaccinera henne, men det hinner bara gå en vecka innan besöket kommer. Jag kommer givetvis att isolera henne på bästa sätt. Tänkte ha henne i lösdrift som en lösning på isolering.

Min fråga är då - hur lång tid efteråt behöver hon hållas isolerad från stallmiljön?

Jag vaccinerar alla mina hästar mot abortvirus oavsett om de är dräktiga eller inte (ger även extra under dräktigheten). "Abortviruset" finns i flera olika varianter, där en kan sätta sig på nervsystemet. Detta hände på en av mina tidigare hästar och det var fruktansvärt. Från att hon varit en pigg, alert och framåt häst fick man dra henne framåt för att hon skulle förflytta sig, och då var hon så vinglig att hon nästan ramlade. Efter en mängd utredningar och behandlingar hade vi inget annat val än att ta bort henne. Efter det har det varit självklart för mig att vaccinera mina hästar även mot abortvirus, även om risken att det händer igen är väldigt liten.

Angåede smitta tror jag klinik är det värsta stället. Men ska man bara ta en spruta kan väl vet gå ut till transporten och ge den. Mitt sto har haft feber 2 ggr på 15 år, en gång några dagar efter ett klinikbesök och en gång utan att hon varit någonstans och ingen annan häst heller istallet , om jag minns rätt, det kan också varit så att vi varit på träningar tidigare i ett ridhus. Men jag har åkt mycket på träningar i ridhus ca 2 ggr / vecka och tävlat och inte blivit smittad av något. Ett tiotalbesök under årens lopp på klinik varav ett av dem resulterade i feber.

Liknande trådar

Avel Hej har ett litet stall där tyvärr en häst tävlar och mitt sto är dräktigt. Hon är nu i månad 4. Inseminerad 5 juni. Hennes vanliga A2...
Svar
1
· Visningar
1 039
Senast: Shaggy
·
Avel Till att börja med, ja jag har sökt men hittar inget... Jag har ett sto som ska föla i juni, allt går jättebra och mammahäst mår...
Svar
10
· Visningar
1 778
B
Avel Hej alla kunniga här på forumet! Mitt sto är betäckt i år och förhoppningsvis på dygn 110 idag (skall på kontroll i eftermiddag). Jag...
Svar
7
· Visningar
884
Senast: borsalino
·
A
Avel Hej! Jag har verkligen funderat febrilt. Tänkte kolla om någon har lite råd om mitt sto. Veterinären var ute för att vaccinera...
Svar
7
· Visningar
1 051
Senast: Picea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka