Vaccinering mot abortvirus. För eller emot?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kerstin66
  • Startdatum Startdatum
K

kerstin66

Hej alla! Mitt sto väntar sitt första föl i början av juni :) och jag har tagit del av mkt litteratur inom ämnet samtidigt som jag lyssnat på erfarna. När vet. var ute och ultraljudade efter dag 90 pratade vi om abortvaccinering. Hennes erfarenhet var mestadels god men hon hade oxå haft vaccinerade ston som efter genomgången infektion efter vaccineringen fått svaga föl. Ägarna hade då varit lite tveksamma om det inte hade varit bättre att avstå vaccineringen.
Det här satte lite griller i mitt huvud:confused:. Vad gör ni andra? Vaccinerar ni?
Mitt sto står i ett stall med 9 andra hästar. Ett par av hästarna är ute på tävling ibland. Annars är det ett lugnt stall med lite in/utflytt.

Sv: Vaccinering mot abortvirus. För eller emot?

Förstod faktist inte riktigt ditt inlägg..

Menar du att ston som vaccinerats och blivit smittade, fått svaga föl?
Kan inte stämma. Smittade ston får döda föl eller föl som dör en vecka efter dom kommit ut.

Så det är inte där skon klämmer antar jag.

Kan säga så här:

Allt handlar om prioritering.
Resande hästar, alltså tävlingshästar är dom största smittspridarna.
Därför ska man inte ha dräktiga på samma ställe som tävlingshästar.

För att minimera abortrisk så skall dräktiga vara väl isolerade från övrig besättning.

MEN..
För många är verkligheten en annan. Man kanske inte har möjlighet till att ta undan dräktiga ston.
Då kan man vaccinera men för den saken skull inte vaggas in i falsk säkerhet.
Vaccinet Duvaxin ges i femte, sjunde och nionde dräktighetsmånaden.
Och skyddar ca 60-70 procent. Bättre än ingenting.

Resten är ren chanstagning från stoägaren.

AM

Jag vaccinerar då jag inte helt kan isolera mina dräktiga ston.

Förra vintern höll jag alla hästar isolerade tills jag EN gång på våren åkte på en träning med en av de andra hästarna. Ett par dagar efter den träningen ringde de och sa att anläggningen var stängd pga abortvirus. Nu hade jag inte varit i närheten av stall och inte heller tränat med någon från det stallet, men jag fick panik ändå. Nu var mina vaccinerade och det gjorde att jag iaf kunde känna att jag gjort allt jag kunnat.

Jag skulle vaccinera om jag var du och står på ett stall där du inte kontrollerar alla hästarna!

Jag vaccinerar. Det kändes väldigt skönt när det dök upp smitta i området. Inte så att man är säker, men man vet att man gjort vad man kunnat.

Jag vaccinerade mitt sto.
Första fölet för henne och även mig, finns ingen anledning till att chansa.
Kram Suss

Jag vaccinerar när jag står på en anläggning där andra hästar är ute och åker. När jag står på stall där alla hästar är hemma hela tiden går jag inte det.

Jag kommer att vaccinera min nu i november första gången...Vågar inte chansa eftersom hon förra året kastade sitt föl två månader innan. Nu var det troligen inte abortvirus som orskade det, men jag plockar bort alla risk moment nu. Vi har inte så stor ruljans på hästarna i vårat stall, men även hovslagare, veterinär och annat folk kan komma med smitta har jag hört. Vet att det inte ger fullt skydd, men har iallafall gjort vad jag kunnat då..

Jag har beslutat mig för att vaccinera (om damen fortfarande är dräktig). Det är flera hästägare i stallet och vissa av dem är i andra stall även om det är jag och den andra personen som har dräktig häst som vanligtvis är ute och åker.
Det jag funderar på är ifall vi kan vaccinera samtidigt. Det blir bra mycket billigare att ta ut vet en gång för 2 hästar än 2 gånger för att ta dem en och en. Det är 3 veckor i skillnad på betäckningen. Om den andra lägger sin vaccination ungefär 1-2 vecka för sent och jag min 1-2 vecka för tidigt. Är det korkat?

Jag tänker vaccinera. Har en häst som tränas och tävlas i stallet så jag vill göra vad jag kan i alla fall. Mitt sto är beräknat till den 9 juni, när är det då man ska vaccinera första gången egentligen? 9 december?

Vaccinet är bättre än inget skydd alls. Däremot ska man som andra sagt här inte vaggas in i en falsk trygghet att inget kan hända.. Jag har vaccinerat 1 gång på 4 dräktigheter. Den gången jag vaccinerade var när jag väntade första fölet och hon kastade oxå den i virus abort.. Mina hästar står i ett litet stall med 2 ponnyer som tyvärr tränar och tävlar. En av ponnyerna hade varit lite hänging mm under våren (absolut inte mkt men ändå så att de tillslut åkte i väg med henne - märktes bara att hon inte riktigt var på hugget i hoppningen) och det var därifrån hon troligtvis hade smittas. Givitvis delades de på så att de inte kunde nosa mm på varandra så fort vi fick reda på det men det var för sent (tidigare stod de i samma stall samt gick i hagarna brevid varandra..).

Efter detta så har jag faktiskt valt bort sprutan då jag inte tyckte den gav tillräckligt med skydd.. Kan tilläggas att det inte är någon här i närheten som kommer ut och ger denna sprutan utan man får åka till en liten privat praktik för att få den och jag tycker att det att det i säg är en risk.. Vilket som är rätt vet jag dock inte..

Lycka till i ditt beslut! Och om du är osäker så röstar i alla fall jag på att du ska ta sprutan för då har du i alla fall gjort vad du har kunnat om något skulle hända. Säkert lite lättare för samvetet om inte annat..

Undrar om det där med om stoet föder ett levande föl. Du säger att fölet då dör inom en vecka. Men jag antar att den då är sjuk och svag redan vid födseln? Finns det fall man klarar de fölen med intensivvård, eller är organen så åtgågna att det inte går att göra något?

Vid kastning i sent skede så tar man ju prov på lungan , mjälten och levern. Vidare också på efterbörden.

En unge som föds levande är ju i mycket dåligt skick där ovanstående organ, eller någon av dem är så pass påverkade att det inte finns något hopp.
Trots intensivvård så finns det inget att göra.

Vad jag vet, så har ingen unge klarat sig mer än en vecka max då den varit smittad.

Usch..får rysningar när detta ämne kommer upp.:(

AM

Jag förstår rysningarna! Och tro mig, har tänkt mycket på tidigare diskussioner och mitt sto går numera ute på lösdrift utan kontakt med tävlande hästar. Har dessutom slutat rida eftersom hon har blivit ovanligt kittslig för skänkeln. Nu har jag dock fått för mig att hon kastat ändå, så ska åka iväg och ula henne så fort jag får en tid. Tycker dock att åka till en atg-klinik på bana känns värre än att åka till ett ridhus och rida rent smittmässigt. Vad tycker du?

Jag kommer att vaccinera, trots att vi har inte har några resande hästar i nuläget. Känner att jag vill göra vad jag kan för att ge stoet de bästa förutsättningarna och i slutändan är det bara småpengar.

Av samma anledning slutade jag tävla och träna när jag väl bestämt mig för att betäcka. Rider hemma gör jag däremot och det tror jag bara stoet mår bra av.

En följdfråga har jag dock till alla er som svarat i tråden:
- När vaccinerar ni mot hästinfluensa och stelkramp?

De flesta förutspråkar ju stelkramp sent (runt 4-6 veckor innan beräknad fölning), men sedan har jag också läst att det framkommit i senare studier att vaccinera ett dräktigt sto under de tre sista månaderna av dräktigheten kan medföra en ökad risk för kastning.

Senast ändrad av en moderator:

Ja du. Alla kliniker är smittorisker.. Djursjukhus, atg-kliniker osv.
Där sker en märklig form av byteshandel.
Du åker nämligen in för en åkomma och får med dig några nya hem igen ;)
Ridhus är kanske en aningen bättre men inget bra val ändå.

Har du ingen möjlighet att ta ut en veterinär för ultraljud?
Varför tror du att hon kastat/resorberat?

AM

Jo, kan ta ut veterinär. Men jag är inte hundra på att hon står så snällt och vi har ingen gynspilta att tillgå.

Fick för mig igår att hon kastat för det såg ut som om hon varit svettig på halsen. Är kanske överdrivet nojig, men hon är inte heller kollad sen dygn 48. Borde kanske göra det igen i vilket fall? Men jag är faktiskt betydligt mer nojig att åka till klinik än att åka på tävling med dräktigt sto.

Jag hade inte åkt till en klinik med ett dräktigt sto, kan du inte försöka få ut en veterinär?

Jo, visst kan jag ta ut vet. Men litar inte på att hon står bra och vi har ingen gynspilta.

fast en skyddsvägg till märra fixar man lätt med en halvskiva och några halmbalar.
Till hjälp kan det vara om en medhjälpare håller stoet och en håller ett framben lyft.

Fast det beror ju på hur tokig hon är ;)

AM

Jag har funderat mycket på att vaccinera mot abortvirus, men samtliga 3 oberoende veterinärer jag pratat med har rekommenderat mig att inte göra det (inte rakt ut, men tydligt mellan raderna). Enligt dem har vaccination i princip ingen effekt om man står i ett stall med tävlingshästar och inte de andra vaccineras.

Baserat på det har jag beslutat mig för att inte vaccinera (fast jag står i ett tävlingsstall), men jag har återkommande ångest över beslutet...

Liknande trådar

Avel Hej har ett litet stall där tyvärr en häst tävlar och mitt sto är dräktigt. Hon är nu i månad 4. Inseminerad 5 juni. Hennes vanliga A2...
Svar
1
· Visningar
1 039
Senast: Shaggy
·
Avel Till att börja med, ja jag har sökt men hittar inget... Jag har ett sto som ska föla i juni, allt går jättebra och mammahäst mår...
Svar
10
· Visningar
1 778
B
Avel Hej alla kunniga här på forumet! Mitt sto är betäckt i år och förhoppningsvis på dygn 110 idag (skall på kontroll i eftermiddag). Jag...
Svar
7
· Visningar
884
Senast: borsalino
·
A
Avel Hej! Jag har verkligen funderat febrilt. Tänkte kolla om någon har lite råd om mitt sto. Veterinären var ute för att vaccinera...
Svar
7
· Visningar
1 051
Senast: Picea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka