Vaccinera, vad är billigast?

Trasdockan

Trådstartare
Förra gången jag vaccinerade min häst tog jag ut distriktaren och det slutade på ca 700 kronor trots att stallet ligger 500 meter från distriktsstationen...

Så nu undrar jag, vad är egentligen det billigaste att göra? Finns det några "privata" veterinärer eller ngt man kan ringa? I stockholmsområdet tänker jag på.

Sv: Vaccinera, vad är billigast?

Man får inte göra det, jag har redan frågat ;) De har ingen möjlighet att vaccinera ute på gårdsplanen då det är mycket bilar runt omkring etc.

Har man bara en hästär det billigast att köra hästen till klinik om man har nån inom rimligt avstånd.. Annars tar nog de flesta som kör ungefär samma.. Man bör ha flera hästar som ska sprutas samtidigt för att det ska bli ekonomiskt att ta ut vet för vaccination.

Vi vaccinerar i samband med tandvården på klinik som ändå genomförs varje år (tillsammans med hälsoundersökningen). Då blir det billigast möjliga, eftersom den pyttelilla klinikavgiften ändå betalas vid tandvårdenoch hälsogenomgången.

Jag kör in min till vet. stationen, gjorde det för två dagar sen. Fick då betala 400:- jämfört med de 600:- som stallkompisen när samma vet. körde 6 km och vaccinerade hennes häst. Men om ni är flera i stallet kanske det ändå blir billigare att ta ut vet. jämfört med att köra till klinik som någon annan föreslog? Det beror ju helt på hur långt ni har till närmaste klinik.

Du behöver hitta en veterinär du kan använda regelbundet för hembesök till vacc,skador etc.
En del veterinärer gör hembesök på fritiden (sas),men de bokas inte via deras klinik.
Det är bara att fråga.
Distriktare tar jag inte om jag slipper.
Min egen vet jobbade på stor klinik då vi började med henne för 17 år sen.
Fick kontakten via uppf. Nu har hon mindre klinik och jobbar lika mkt där som ute.
Det är bara under semin-säsongen hon är svår att få ut för då seminerar hon till typ midnatt..minst..
En del smådjursveterinärer kör oxå ut till häst,ko + gör viltbesiktningar.
Man får känna av hur hästkunniga de är bara.
Fast vaccinera ska de väl kunna.:)

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 429
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka