Vaccinera om?

M

mizz_perfect

Jag hade mitt shettissto utlånat på foder och fodervärden påstods ha vaccinerat inom lämplig tid. när stoet åkte därifrån så fanns inga papper på det då fodervärden påstods inte ha fått något vaccinationsintyg från veterinären..

så hur gör man? ska jag behöva göra om en ny grundvaccinering som precis var klar innan hon åkte?

antar att hon inte alls vaccinerat hästen utan bara sagt att hon gjort det..:devil:

Sv: Vaccinera om?

fråga fodervärden vilken veterinär som varit ut och vacc. och vilket datum det skulle varit. ring dit och prata med den vet. som skulle ha gjort det, dom har ju journaler på dom djur dom beh.

i annat fall får du ju vacc. om från början om det gått över rek. tid. skulle fodervärden ombesörjt vacc. när hästen vistades där så är det ju inte mer än rätt att dom får betala en ny grundvacc.

sist jag hade kontakt med fodervärden så fanns varken kvitto eller tidpunkt när veterinären skulle varit där och vad veterinären hette fick jag aldrig ur henne.

däremot hävdar hon att hästen är vaccinerad och vägrar därmed betala något. så vad gör man i denna situation? kan påpeka att människan finns på buke! :devil:

ska hon slippa betalningsansvar så är ju det minsta man kan begära ett namn på veterinären. låter smått otroligt att inte kunna namnge den veterinär man ringt ut :crazy:

hon påstår att det var en annan i stallet som ringt ut veterinären till flera hästar och hon var inte närvarande...

antar att hon inte är vaccinerad och jag då får börja om med grundvaccinationen igen. vilket hon inte kommer att betala! Hur gör man då eftersom stoet är utlånat just nu? Jag har ärligtalat ingen lust att slänga ut massa pengar på ny grundvaccination bara för att en har misskött den och det känns fel att sätta nya fodervärden på detta också...

så nån som vet vilka veterinärer som är verksama i västerås?

fråga någon annan i det stallet hästen stod.

har ingen koll alls på vilka personer som stod i det stallet över huvud taget. tror iofs inte att något är sant av det hon sagt.. man ska inte låna ut hästar!

det minsta man kan begära av veterinären är väl ändå ett intyg på att man vaccinerat hästen. varför ska man annars betala? när man inte ens varit närvarande vid tidpunkten som fd fodervärden nu angivit??

jo, men det ska ju fyllas i, i hästens papper och hur lätt är det om inte den som "beställt" vacc. är där ? jag har själv varit med om att veterinären varit ut och vacc. men att jag inte haft med allas vacc. kort/papper. då har vi löst det nästa gång veterinären varit ute. dom för ju journaler på vilka djur och var dom gör vad och tar betalt för.

ibland har min vännina varit den som närvarat vid vet. besök och ibland jag, har bara en av oss varit där så har vi tagit alla våra hästar på en faktura och gjort upp betalningen mellan oss sedan. kanske din fodervärd bara betalt till den som närvarat, utan att förstå vikten av att föra in det ?

du kanske kan kolla med dom som äger stallet vilken veterinär som brukar anlitas. får du bara fram det så är det ju jättelätt kollat om det är sant eller påhitt.

Det är bara för henne eller dig att begära ut förrättningsunderlaget från veterinären, där framgår vilken häst, behandling och med vad.

Så, är hon ärlig kan hon lätt få tag i dessa papper.

Jag hade min unghingst på träning när han kastrerades och jag var inte med. Fick alltså inget förrättningsunderlag, men det var bara att ringa och be om en kopia :bow:

har ingen koll alls på vilka personer som stod i det stallet över huvud taget. tror iofs inte att något är sant av det hon sagt.. man ska inte låna ut hästar!

det minsta man kan begära av veterinären är väl ändå ett intyg på att man vaccinerat hästen. varför ska man annars betala? när man inte ens varit närvarande vid tidpunkten som fd fodervärden nu angivit??

Förresten lär hon ju fått en räkning på vaccinationen, den måste hon väl kunna visa upp?

Om jag inte fick skriftligt bevis på att jag vaccinerat någon annans häst skulle jag garanterat sparat kvittot.

Men som det låter är människan oseriös, och du lär nog åka på att vaccinera om hästen. Kan du inte klämma ur fd fodervärden de pengarna får du stå för det själv. Det kan ju inte nuv fodervärd få betala tycker jag.

svarar till alla ovanstående.

jag har haft kontakt med fd fodervärd här på buke och hon påstår sig att inte veta om vilken veterinär som användes. jag har ingen koll på vilket stall och vilken veterinär dom använde sig av utan jag lånade bara ut min shettis som sällskap så att ringa veterinären är ju rätt kört. för vilken ska jag ringa?

även om man inte fått någon inskrivet i passet så lär det ju finnas ett kvitto. hon påstår att hon fick ett vaccinationskort men det har hon slarvat bort.

Att sätta nuvarande fodervärd på att betala ny grundvaccination tycker jag är orättvist och fd vill såklart inte betala då hon hävdar att hon vaccinerat. men problemet återstår ju. jag har inget bevis för detta och inte ett enda papper att kunna visa upp på kommande utställningar osv...

Förresten lär hon ju fått en räkning på vaccinationen, den måste hon väl kunna visa upp?

Om jag inte fick skriftligt bevis på att jag vaccinerat någon annans häst skulle jag garanterat sparat kvittot.

Men som det låter är människan oseriös, och du lär nog åka på att vaccinera om hästen. Kan du inte klämma ur fd fodervärden de pengarna får du stå för det själv. Det kan ju inte nuv fodervärd få betala tycker jag.

Om veterinären är ute och tar flera hästar skickas det ändå bara enbräkning, och det till närvarande person som sen får ta in pengar ifrån de andra hästägarna att betala med.

jo det är jag medveten om! Men eftersom ett vaccinationsintyg tydligen skrivits men tappats bort så borde man ju kunna få fram vilken veterinär som använts och vem som stått på kvittot. Men något sådant får man inte ur personen:devil:

visst är det kul att låna ut hästar, riktigt tacksamt!

Vad jag vet när jag var där så var hon helt själv i det stallet. Ingen annan installad.
Så det är nog ingen vaccinering gjord.

tar det förgivet att ingen vacc är gjord. får inte ett vettigt ord ur fd fodervärden hon har dessutom blockat mig på buke just för att jag "hängde" ut henne här som hon påstod.

hästen har iallafall börjat om på sin grundvaccination. känns kul att låna ut hästar till folk!! :devil:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 229
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 978
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka