Vaccinera om

Gimlan

Trådstartare
Jag missade en vaccination i höstas, eller hon fick en nån vecka för sent så skyddad är hon. Men ska hästen säljas så då vill jag att hon ska vara vaccinerad så nya ägaren kan tävla ell dyl på studs. Hur många veckor ska det gå mellan?

Sv: Vaccinera om

Från TR.... (tiotiotio)
Vaccinationsbestämmelser

För att få starta i svenska officiella tävlingar, inbjudningstävlingar och högre, måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa.
TR I Mom 170

Vaccinationsintervall
1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter är hästens startberättigad.

1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad.

1.3 För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.

2. Vaccinationsintyg
2.1 Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska medföras och visas upp före start.

3. Överskridande av vaccinationsdag
3.1 I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny A-vaccination.

3.2 I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas de som en ny A-vaccination.

3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar.

Överskrids denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination.

kan inte nån bara beskriva det lite enkelt, det bara snurrar i huvudet av allt det där.

Först, när gick vaccinationen ut och när vaccinerade du?

Om det gått mer än 21 dagar mellan vaccinationen gick ut och när du vaccinerade måste du grunda om med 2 sprutor. Har det gått mindre än 21 dgr behöver du inte göra någon ny grundvacc. utan fortsätter bara årsvis.

Grundvaccinationen :

Efter spruta 1 ska du ge spruta 2 tidigast efter 21 dygn och senast 92 dygn. Vanligtvis ger man sprutan efter 22-20 dygn efter första.. sen får hästen tävla igen.

Senast ändrad:

Du ska egentligen vaccinera en gång per år, men missar du sista dagen så har du 21 dagar på dig att ge sprutan utan att hästen behöver vaccineras om. :) Det råder dock startförbud under de 21 dagarna.

Precis, så om hästen ska tävlas måste man vaccinera före senast datum eller på senast datum om man inte vill riskera startförbud.

Övriga har 21 dagar på sig efter senast datum som man fortfarande håller sig kvar på årssprutan. Går man utanför det, då måste man göra om hela grundvaccineringen för att hästen ska räknas som fullvaccinerad och startberättigad på tävling igen.

Skyddad är hästen ändå upp till 90 dagar enl vår veterinär men det räknas inte som en fullvaccination.

Jag förstår dock inte vad som är så krångligt i texten/varför så många är osäkra :)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka