Vaccinera mot butalism...

J

JGA

Jag tänker ge min ponny hösilage och undrar hur ofta man ska vaccinera mot butalism samt vad det kostar?

Tre grundvaccinationer mot Botulism med en månads mellanrum (minst) och sedan en gång per år. Nyligen har man bytt från stora doser som fler hästar måste dela på till mindre och då har priset också förändrats - därför har jag ingen koll på priset.

För det första heter det Botulism.

Grundvaccinering är tre sprutor med fyra veckors intervall och sedan en gång/året. Föl kan vaccineras från 8-9 veckors ålder. Pris beror på hur många veterinären ska vaccinera eftersom bruten förpackning måste användas samma dag.

Varför vaccinera mot det överhvudtaget?? Chansen att hästen blir sjuk av det är faktiskt inte så stor direkt med tankte på att mindre än 10 fall blivit rapporterade och då var flera av fallen på samma ställe (ätit ur samma ball som innehöll dött djur) (någonstans nere i skåne om jag inte har fel?!?).. det är bara onödigt dyrt och så med tanke på att det är ju ändå inte 100 % säker, eller hur??

Håller med dig!

Dessutom har jag hört att chansen är lika stor att hästen blir dålig av vaccinet som att den får botulism om den är ovaccinerad. Alltså, då är ju frågan.. Ska man vaccinera eller inte?? :confused: :confused:
Vet många som INTE vaccinerar mot botulism..

Varför ta risken? Hästen blir ju inte lika sjuk om den är vaccinerad och så mkt kostar det inte.
Det är ju samma sak med influensavaccin också, det är ju inte 100 % säkert.

Enligt min vet. är det mkt ovanligt att hästen mår dåligt efter vaccinering mot botulism. Eftersom sjukdomen, om nu hästen skulle drabbas, är obotlig känns det tryggare att vaccinera än att låta bli. Betalar glatt 300kr x 3ggr om det innebär att min hästs chanser att få ett långt liv ökar... :smirk:

(Vaccinerade faktiskt pållan i går...)

Är du säker på att det har kommit en-dos förpackning nu?? Det har ju varit på gång länge men har ju dragit ut på tiden....

Jag håller med dig.

Även om bara 10 fall rapporterats så är det faktiska siffran MYCKET högre. Jag vet två hästar (stod i olika stall och åt hösilage från olika gårdar) som dog i botulism, båda var unghästar. Varför chansa?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nån som kan hjälpa mig, har ett hösilage med väldigt högt manganvärde (se bild). Hur ska jag balansera det med koppar o zink? Alltså...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: skiesabove
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18