Vaccinera mot botulism

J

Jo_bo

Hur många här anser det nödvändigt att avmaska mot botulism??
Anledningen till att jag frågar är för att en kompis till mig berättade om sitt sto som inte var vaccinerad mot botulism (hade inte hösilage utan vanligt hö).
Men blev smittad när hon smet från hagen och stod o köka gräs där en död hare troligtvis legat.
Hon klarade sig tyvärr inte:(
Läskigt det där, och jag vet inte så mycket om sjukdomen heller.
Någon som har åsikter om man ska vaccinera eller inte mot botulism

Sv: Vaccinera mot botulism

Vad jag har hört är att botulism är en så pass farlig sjukdom att OM hästen får den så är det i de flesta fall nästan bätter att INTE ha vaccination. Vaccinationen tar inte alltid bort alla symptom och lindrar alltså ofta bara skadan - istället för att dö kan du få en häst med kraftiga eftersviter som lider länge.

Det finns miljoner åsikter om huruvida man ska eller inte ska vaccinera mot butulism. Du skrev för övrigt AVMASKA mot butulism i ditt inlägg, antar att dte inte var meningen.. :rofl:
Våra hästar är inte vaccinerade mot botulism. Risken för botulism är mycket liten och om de skulle få det, så tvivlar jag på att de klarar sig även om de är vaccinerade. Som ovanstående skriver är jag också inne på risken att det istället skulle skapa onödigt lidande. Vi är naturligtvis mycket noga i vår hantering av fodret och fodrar inte med något som det finns anledning att misstänka att det är dåligt.
I fallet som du beskriver, när hästen smiter och får i sig något som är olämpligt, det är ju naturligtvis tragiskt när det händer men också maximal otur. Har man otur kan hästen smita ut på vägen och bli påkörd, och dte kan man inte vaccinera mot.
Om man väljer att vaccinera eller inte mot botulism är upp till var och en, ingen kan säga att nån annan är dum för att dne har, eller inte har, vaccinerat. Varje person gör dte den tycker är rätt, och det kommer alltid att finnas olika fall, där vissa hjälpts av en vaccination och andra lidit pga det. Vilket man själv kommer att uppleva vet man, tack och lov, inte på förhand.

Senast ändrad:

Mina hästar är inte vaccinerade. Liksom Mumin skriver är sjukdomen extremt ovanlig, men visst - den förekommer trots allt. Vi är också noggranna med fodret, har hösilage med TS 65 osv. Men bakterien förekommer även i jorden som jag förstår det.

Det är en jordbakterie (förmultningsbakterie) som orsakar botulism. Det finns risk även för hö-hästar att drabbas tex. om man har en dåligt utformad utfodringsplats. Där höet eller ensilaget kan trampas ner i jorden och hästarna sedan äter av detta hö.
En lärare på lantbruksgymnasiet sa att i de fall djur ätit ensilage & dött av botulism, har det varit pga kattkadaver i balen. Katter är tydligen riktiga bakteriehärdar.

det behöver inte vara katt i balen för att det ska bli botulismrisk, räcker med ett rådjurskid eller att en fågel pickat hål på plasten så det kommit in luft

Min häst är vaccinerad mot botulism då han stod på ensilage tidigare, och nu på hösilage. Vi ansåg att det var så pass lite pengar att det var värt att vaccinera trots at det är en ganska ovanlig sjukdom - väl? Har aldrig hört att det skulle vara bättre att inte vaccinera, men det tål att tänkas på. Ska ta upp det med veterinären nästa vaccinering.

*lånar*

min är... som sagt, det kostar typ inget... kan ju lika gärna vaccinera mot det samtidigt som det andra...

det är ungefär som å säga att man inte behöver ha invalidförsäkring, olyckan händer ändå inte mig...

jag äventyrar inte min hästs liv... ovanlig eller ej, det KAN hända.

OOps, skrev avmaska men menade såklart! vaccinera...:D :o :o
Så fel det kan bli när man är trött:banana:

Min häst ska äta vanligt hö, då kanske det inte är så nödvändigt.

Tack för alla svar

pimy skrev:
det behöver inte vara katt i balen för att det ska bli botulismrisk, räcker med ett rådjurskid eller att en fågel pickat hål på plasten så det kommit in luft
Men han sa att i de fall där djur DÖTT av botulism, har det varit kattkadaver. Vet ej om det stämmer, återger bara vad jag hört.

Jo fast det är inte själva bakterien som är farlig. Det är dess gift som den bildar i syrefria miljöer ( t ex i en ensilagebal). Annars skulle ju alla hästar som går ute behöva vaccineras.

/Maria

Sist min häst vaccinerades frågade jag vet hur stort skydd botvacc har och hon sa ca 80% och att hittills har ingen häst som vart FULLVACCINERAD mot botulism blivit sjuk i det.

Konstigt att man får så olika uppgifter av olika veterinärer då man tycker att de borde veta.. Man litar ju på sin veterinär, eller ska göra det iaf.

Min häst har hittills inte varit vaccinerad mot botulism men till hösten har jag valt att jag kommer göra så att hon ska få vaccineras, då jag vill vara på den säkra sidan. Detta eftersom det är ute i hagen hon står på hösilage på fri tillgång och det är där ute som jag känner att jag inte har fullständig koll.

Har man bra förvaring av hösilage balarna (både när de förvaras och när de är öppnade) och ser efter dem ordentligt, ser till att de förbrukas i tid etc. så tycker jag det är ok att man inte vaccinerar.

Men ute i en stor hage (dessutom inte jag som öppnar balarna etc.) känner jag att jag inte har tillräcklig koll och därför vill jag vaccinera för att vara på den säkra sidan.

Hej.
När jag har frågat olika hästfolk om denna vaccination så får ja till svar att det är som att vaccinera sig själv mot magsjuka, åker man på de så gör man ???
Men det är väl bäst att vara på den säkra sidan ? Kanske skulle hjälpa en del iaf, så det inte blir så allvarligt som döden ?
Synd med din kompis häst !

Hej

Liknande trådar

Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 711
Senast: Snö
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 453
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 167
Senast: Malacki
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 408
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka