Vaccinera digivande hona...

loveponies

Trådstartare
Jag har kommit på att min hona kommer (om allt går enligt planerna) föda sin nästa kull ganska samtidigt som det är dags för hennes årliga vaccinering. Kan man då vaccinera henne efter hon fött, medan hon fortfarande ger di, eller är det smartare att vaccinera innan hon paras? (Vilket då blir nu i september istället för november).

Är det förresten någon som vet om det hänt något med det här förslaget om vaccinering varannat år inom SVERAK?

Vad jag vet så är det klart med varannat år här i Sverige, men inte i Norge och så.

Yoga fick sin vaccination när ungarna fick sin första och det sade vet inget om. Däremot kanske det inte är så bra för bebisarna att åka till veterinären alltför tidigt. Yoga blev ju chippad när bäbisarna var 3-4 v och det gick bra.

Nu när jag tänkt efter så fick hon sin vaccinering en månad tidigare förra året, just pga parningen, så det betyder att hon ska ha den i oktober egentligen, men då är hon förhoppningsvis dräktig. Så antingen vänta tills de är födda i november 8fast det kan ju bli senare, det vet man inte), eller vaccinera en månad tidigare...¨

Men om det är klart med varannat år så behöver jag ju inte ens vaccinera! Kanske skulle kolla upp det med Sverak först...

Kollade upp det där med vaccinering, och tydligen så gäller regeln om revaccinering varannat år fr o m 1 jan 2005.

Jag har vaccinerat en dräktig hona och då använde vetten dött vaccin.

Prata med veterinären, men jag skulle nog avvakta. Vaccinet ger fullgott skydd bra mycket längre än leverantörerna säger. T ex så har kattpest visat sig ge fullgott skydd i tre år.

Jag gjorde som Miss F, Dvs jag vaccinerade mamman samtidigt som bebbarna fick sin första spruta.

Tycker att det var bra att motionen om vart annat år gick igenom även i Fife. Annars hade man ju varit tvungen att fortsätta på varje år med de katter man ställer ut, eftersom Norge då hade haft kvar de gamla reglerna :)

Så det blev så tillslut? Skönt, Yoga ska ha sin vaccination i januari, men då kan jag ju strunta i den. Efter uppvisningen efter kastreringen är jag inte så sugen på att ta henne nånstans :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har vi besökt en kull och skrivit på pappren för en av kattungarna. :nailbiting: ;) De är fortfarande små så vi får dom först mellan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 231
Senast: Vallmo
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 303
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 990
Senast: lundborg
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 017
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka