Sv: Reda ut vissa saker...
MissFideli skrev:
Det du kallar religion är våran fasta åsikt. Som jag har skrivit tidigare så har vi "raskattfolk" (varav 70-80% av dom inte har raskatt utan huskatt) koll på hur situationen ser ut.
Jag skrev 'ras' inom parentes om du inte såg det.
Är mycket medveten om att många har huskatt.
Det är jättebra att ni har "koll". Men jag tycker fortfarande att eran (jag generaliserar nu, skriver "ni") "tro" är trångsynt. Ni verkar se allt i svart eller vitt, och det är det som retar mig.
Massor av människor låter sina huskatter gå runt okastrerade och gör inget med dom. Dom får kull efter kull och när kullen föds, tar man dom och skjuter/slår ihjäl/dränker/lägger dom under grunden och låter dom svälta till döds.
Det ÄR fel att låta okastrerade katter gå runt och yngla av sig.
Däremot vågar jag påstå att det hör till ovanligheten att man slår ihjäl eller dränker sin katt... Tala om att överdriva!
De allra flesta kattägare tror jag älskar sin katt som ett husdjur, och trots att den går ute och kanske blir överkörd en dag gråter och sörjer man över djuret. Alla (inte ens "de flesta") är kallblodiga katthatare såsom du påstår.
Katter kan inte regler. Den sitter inte och väntar i kanten till alla bilar åkt förbi och knatar över då.
Ja faktiskt, i de flesta fall passar sig katten för bilar. Vet du inte det???
En vacker dag kan det dock misslyckas, något gör att den inte ser sig för och springer rakt i en bil. Men tittar sig för gör den ju oftast.
"Ja, men om den blir påkörd har den ju iaf haft ett bra liv".
Ja eller hur?
Precis som när man släpper sin jakthund i skogen. Det finns en viss risk att den ska bli överkörd, men den risken tar man.
(OSB nu pratar jag BARA trafik, det finns massor av andra faror som gör att jag INTE tycker det är okej att låta katter springa ute)
Att det är en liten klyfta mellan raskattfolk och huskattfolk visar ju att statusen bland raskatter är högre och att allt jobb från uppfödarna under mycket lång tid äntligen börjar ge resultat. Drömmen är att ALLA kattmänniskor ska se det så. När man skaffar ett levande djur så skaffar man sig också ett ansvar för detta djur. Att låta den dö en plågsam död på vägen och rena sitt samvete med att "men den var ju lycklig" är inte ansvarigt.
Ja, en raskatt är värd mer pengar än en bondkatt. Och fler raskattägare har katter som sina bebisar, soffvärmare, högt älskade familjemedlemmar osv.
Det är jättebra, men det finns också en del av mig som märker av ett visst förmänskligande, som går till överdrift. Det tycker jag är skrämmande.
Tänk på att jag egentligen har samma åsikter som många andra "kattmänniskor":
*ang vacc, ID-märkning, kastrering, försäkring
*bra foder
*tak över huvudet
*skydda den mot faror
Skillnaden är att jag anser mig vara något mer öppen för andras åsikter, och jag ser inte allt i svart eller vitt som sagt.