Vaccinationer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Millis89
  • Startdatum Startdatum
M

Millis89

Hej
Har lite funderingar om vaccinationer på dräktiga svenska halvblods-ston. Man vaccinerar väl mot abortvirus tre gånger och fölet mot stelkramp en gång, eller är jag helt ute och cyklar?
I alla fall, vet nån i vilka månader man vaccinerar stoet (och fölet) och hur mycket de vaccinationerna kostar?
Tack på förhand

Sv: Vaccinationer

Man vacinerar mot virus abort i 5e, 7e, och 9e dräktighetsmånaden, sedan vacinerar man stoet ca 1 månad innan beräknad fölning mot stelkramp då får fölet det i råmjölken.

Fölet själv kan man först vacinera när det är fyra månader.

:)

Millis89 skrev:
Hej
Har lite funderingar om vaccinationer på dräktiga svenska halvblods-ston. Man vaccinerar väl mot abortvirus tre gånger och fölet mot stelkramp en gång, eller är jag helt ute och cyklar?
I alla fall, vet nån i vilka månader man vaccinerar stoet (och fölet) och hur mycket de vaccinationerna kostar?
Tack på förhand

Det finns ett kombinationsvaccin som heter Equiffa vet (R) som är en kombination mot vanlig hästinfluensa och mot virusarbort.
Efter tre grundvacc. med en månad mellanrum, så vacc. man 1 gång om året (eller var 6:e mån om så krävs för tävling).
Mindre biverkiningar och större skydd än sedavnlig abortvirusspruta.

Alla hästar, från föl till äldre hästar och hingst, sto, valack kan få det utan problem.
Och den är absolut billigare (fr.a. i längden) att ge!
Jag ger mina det och ser absolut ingen anledning att byta...
mvh
Carina på Cesam Arabians

Senast ändrad av en moderator:

Lånar tråden å en knapp...=)

Spelar det ngn roll hur nära inpå betäckningen man vaccinerar mot hästinfluensan??

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Blyger
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka