vaccinationer viktigt????

Trådstartare
Vad anser ni om vaccination pest/snuva av innekatter är det viktigt.
Jag har fått så olika direktiv om detta så jag vet inte hur jag ska göra.
Detta handlar inte om att jag e snål för pengar har jag, men läste nyss om kattsnuvan att den vuxna katten klarar den ganska bra utan vacc om den nu blivit smittad (såklart kan man inte veta 100%).
Mina 2 vuxna hankatter är sedan tidigare vaccinerade, men funderar på att inte vaccinera dem längre.
Samma sak är när jag vart hos vet (olika) så får man olika svar om detta varje gång. Endel menar på att man inte alls behöver vaccinera så ofta medans andra tycker det andra.
Ett exempel:
hos vet nr 1 säger de att första vacc i kattens liv ska man ge grund vacc fick då åka 2 ggr till vet.
hos 2:a vet så sa de att det behövs ingen grund räcker med en spruta
man blir ju såhär :confused: :confused: :confused:

Vad e riktigt å vem ska man tro på :crazy:

Har heller aldrig hört någon katt i närheten som dött i snuva eller pest, katterna som finns i stallet har aldrig någon brytt sig om att vacc å de är så fina å välmående jämt.
Nu vet jag att detta kan man som sagt inte lita på till 100% men endå.

Skriv gärna vad ni tycker :banana: :banana: :banana:

Sv: vaccinationer viktigt????

Jag anser att det är viktigt att vaccinera både ute- och innekatter mot kattpest och då främst för att vi ska slippa kattpestepidemier i landet.

Vuxna katter kan klara av kattpest "bra" så länge de kommer till veterinär i tid, men katterna blir väldigt sjuka av kattpest så kan man skydda dem från smitta ser jag inget skäl att inte göra det (förutom om katten av mediciska skäl inte bör vaccineras).

Sedan kommer man då till frågan hur ofta man ska vaccinera... Katter som vaccineras med levande vaccin efter de blivit 12 veckor gamla behöver bara en spruta för att full effekt ska uppnås. Jag vet att tillverkarna som regel skriver att grundvaccinationen ska bestå av två sprutor med 3-4 veckors mellanrum oavsett hur gamla katterna är, men en bekant till mig har ringt till de företag som tillverkar de vanligaste vaccinen i Sverige och frågat om detta och de medger att det räcker med en spruta efter 12 veckors ålder.

Sedan finns det de som hävdar att katten efter revaccination efter 1 års ålder uppnår livslång immunitet mot kattpest. Vissa menar att skyddet iaf räcker 7 år. Jag vaccinerar mot kattpest och kattsnuva vart tredje år.

Utekatter "vaccinerar" ofta sig själva. Antingen stöter de på små mängder smittämne och vaccinerar sig naturligt eller så träffar de på stora mängder smittämne och blir sjuka. Det är dock inget skäl till att inte vaccinera utekatter för det är ovaccinerade utekatter som är "skyldiga" till att vi får små kattpestepidemier i landet med jämna mellanrum.

Kort och gott, vaccinera och läs på och bestäm efter eget huvud och i samråd med veterinär hur just dina katter bör vaccineras. Olika katter lever under olika smittskydd så man får anpassa vaccinationsprotokollet efter katten.

Har man sina innekatter på utställning måste man hålla dom vaccineringsintervall som varje förbund har bestämt, och när man kommit så långt att man måste åka utomlands blir det ännu fler intervall att hålla reda på.

Sen är det så att det är inte bara kattungar och gamla ovaccinerade katter som blir så sjuka att dom dör, det kan i princip vilken katt, oavsett ålder, som helst göra.

Är dom däremot vaccinerade kan dom ändock bli sjuka, men det är ytterst sällsynt att dom dör.

Och se en katt bli dödssjuk är ingen trevlig syn :crazy:

Speciellt som det är så himla onödigt då vaccin finns :crazy:

Så att vaccinera sina katter med 1-2 års mellanrum är ett bra skydd både för dina katter och andras.
För smittoämnena kan du både dra in med skorna utifrån och tvärtom ifall du sen får sjuka djur.
Och därmed så blir du en ofrivillig smittspridare.....

Hur länge lecer katterna i stallet då? Naturlig livslängd för en katt är upp emot 20 år, de flesta stallkatter "försvinner" långt innan dess och då vet man inte om de blivit överkörda, sjuka eller tagna av räven...

Jag ser ingen anledning i världen att läta bli att vaccinera, jag har två innekatter som drabbades av snuva förra sommaren. Nu blev det "bara" en kraftig ögoninflammation, feber och blåsor i munnen, men hade de varit ovaccinerade så... Symptomen misstogs av första veterinären som vanlig ögoninflammation, så det är inte alltid man vet att det är snuva.

Smittan kom utifrån, katterna hade inte varit utomhus eller i någon annan risksituation. Vi hade inte klappat de sjuka katterna ute, uten de bara fanns i området.

Jag tycker att det inte skulle skada att ha katterna vaccinerade mot kattpest och kattsnuva! Man vet ju aldrig.

Det kommer små epidemier nästan årligen av pest, i alla fall här i mellansverige. Pesten är inte rolig för katten, så jag ser ingen anledning att inte vaccinera? Jag vaccinerar mina mot pest och snuva vartannat år, dom är enbart innekatter.

Innekatter får ju inte "träna" sitt immunförsvar så som en utekatt, och man kan dra med sig smitta in, med skor eller annat, så de är egentligen extra känsliga om det väl händer.

Vem har ansvaret för stallkatterna?

Är kattungen grundvaccinerad när man får den och den sedan ska vara innekatt och inte komma i kontakt med några andra katter så tycker inte jag man måste vaccinera. Båda mina är innekatter men jag vaccinerar ändå varannat år eftersom dom är med på utställning ibland och då är det ett måste :) Har man däremot en katt som går ut eller på annat sätt träffar andra katter i mellan åt tycker jag absolut att man ska vaccinera, det är ju inte så mycket pengar det rör sig om :)

Okej. Tänkte bara påpeka att de nog borde vaccineras, som stallkatter riskerar de att utsättas för smittor, och då de är flera smitta varandra. Man vaccinerar ju inte för att något hänt, utan ifall det skulle hända.

Det är sant, jag har alltid haft mina katter vaccinerade så jag har inte tänkt på det så mycket :)

Är kattungen grundvaccinerad när man får den och den sedan ska vara innekatt och inte komma i kontakt med några andra katter så tycker inte jag man måste vaccinera.

Det fick jag också höra när jag köpte mina katter. Jag hade ändå tänkt fortsätta vaccinera men hann inte förrän katterna fick någon sorts virus i höstas. Veterinären visste inte vad det var men hade tydligen hört om något mer fall här i krokarna. Vi måste fått med det på skorna eller så utifrån. Vaccinet hade ju inte tagit det i vilket fall, men jag vill inte utsätta katterna för sjukdomar som jag KAN skydda dem mot.
ts: Så jag säger vaccinera även innekatter!

Vaccination för kattpest räcker i flera år men för kattsnuvevaccinet håller inte så länge, där måste man vaccinera varje år.

Vaccination för kattpest räcker i flera år men för kattsnuvevaccinet håller inte så länge, där måste man vaccinera varje år.

Det beror helt på hur katten lever. Innekatter som inte vistas på pensionat eller utställningar behöver inte vaccineras mot snuva varje år eftersom kattsnuva mer eller mindre smittas från katt till katt, det är inte direkt smitta man drar med sig hem såvida man inte klappar en katt med ett pågående kattsnuveutbrott och sedan går hem och klappar sin friska katt utan att tvätta händerna emellan.

Det håller i minst två år, iaf enligt SVERAK och dom veterinärer jag träffat. När man är ute på utställning med katterna är det ju extra viktigt att dom är vaccinerade eftersom dom då kommer i kontakt med massor av andra katter, men enligt reglerna behöver man inte vaccinera oftare än varannat år. Precis som med maskmedel kan katterna bli immuna mot vaccinet om det ges för ofta.

Det håller i minst två år, iaf enligt SVERAK och dom veterinärer jag träffat. När man är ute på utställning med katterna är det ju extra viktigt att dom är vaccinerade eftersom dom då kommer i kontakt med massor av andra katter, men enligt reglerna behöver man inte vaccinera oftare än varannat år. Precis som med maskmedel kan katterna bli immuna mot vaccinet om det ges för ofta.

Njae... kattsnuvevaccinet är faktiskt inte särskilt effektivt och full effekt kan man egentligen bara vänta sig första året. SVERAKs vaccinationsregler gällande utställning grundar sig i en kompromiss. Tidigare fanns bara kombinerat snuve- och pestvaccin och eftersom man inte ville övervaccinera mot pest (den komponenten ger skydd i minst 3 år) men inte heller ville lämna katterna helt utan skydd mot snuva så valde man vaccination varannat år istället för varje eller vart tredje år.

Ja jag vet inte hur dom kom fram till det, bara att reglerna är sådana. Hade det inte fungerat så hade vi ju haft fullt med kattsnuva på utställningarna, och det har vi inte :)

Mina innekatter kommer inte i kontakt med andra katter, de är sen förut vaccinerade.
Svara på dessa frågor:

1: Hur ofta tycker ni att jag ska vaccinera mot pest?

2: Hur ofta tycker ni att jag ska vaccinera mot snuva?

:banana: :banana: :banana:

Mina innekatter kommer inte i kontakt med andra katter, de är sen förut vaccinerade.
Svara på dessa frågor:

1: Hur ofta tycker ni att jag ska vaccinera mot pest?

2: Hur ofta tycker ni att jag ska vaccinera mot snuva?

:banana: :banana: :banana:

Jag skulle vaccinera mot båda varannat år :)

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 275
A
Hästvård (hemligt nick av olika skäl) Två relaterade frågor. Min 20+ häst har fått en varficka under en tand. (Varet kan komma ut under tanden...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: fallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama