Vaccination????

P

plommomgurkan

Idag har jag vaccinerat min häst. Frågade vet. om stelkramp å hästinf. Jag har gett honom en dubbel i juni, en i Juli och ska ge nästa den 4 januari enligt passet det jag undrar är om det måste vara exakt 6 mån. han säger ja för att de annars kan stryka mig från tävling och att de kan ifrågasätta varför jag förskjutit datumet 20 dgr även om jag skulle komma till ett djursjukhus med honom, min tränare säger nej för man ska ha ett år på sig.
Detta var alltså en grundvacc. han hade aldrig blivit vacc. innan

Vad är rätt egentligen?

Sv: Vaccination????

*puttar*
Måste väl finnas någon som vet

Grundvaccinerade min häst i år.
Spruta 1 - 24/11
Spruta 2 - 12/1
Spruta 3 - 10/7

Enligt min vet. så ska den 3e och sista sprutan ges inom 6 månader.

okej tack då finns det väl inget annat än annat vaccinera honom den 4 januari. Han står nämligen i ett stall där ca 35 andra hästar vaccineras den 24 januari. Jag kommer nämligen undan flera hundra kronor eftersom han även vaccineras mot botulism å de är i femdoser å då får jag betala för det. Jag slipper även resekostnaden å inställeavgiften typiskt :(

Idag har jag vaccinerat min häst. Frågade vet. om stelkramp å hästinf. Jag har gett honom en dubbel i juni, en i Juli och ska ge nästa den 4 januari enligt passet det jag undrar är om det måste vara exakt 6 mån. han säger ja för att de annars kan stryka mig från tävling och att de kan ifrågasätta varför jag förskjutit datumet 20 dgr även om jag skulle komma till ett djursjukhus med honom, min tränare säger nej för man ska ha ett år på sig.
Detta var alltså en grundvacc. han hade aldrig blivit vacc. innan

Vad är rätt egentligen?

Om jag har förstått allt rätt, så är det endast vaccinationstillverkarens rekommendationer att det behövs tre sprutor för grundvaccination. För tävling etc (i Sverige iaf) så godkänner Svenska Ridsportsförbundet två sprutor med minst 21 dagars mellanrum vilket räknas som en grundvacc., och därefter 1 spruta årligen...

Eftersom du har gett honom en spruta i juni samt juli så ska din häst ha ett fullgott grundvacc., och därmed räcker det att du ger den tredje sprutan inom ett år!

Undrar också detsamma, i så fall måste jag ha ut vet. nu i september. Kan ingen som har en TR kolla vad som gäller? Så vet vi ju säkert:p

Jag planerar bara tävlingar på klubbnivå, men det kanske måste vara 3 sputor ändå?:confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag gjorde om grunden i somras på mina pållar då de alltid bara fått två vaccinationer som grund, men jag kände att jag ville göra en...
Svar
7
· Visningar
1 272
Senast: sassiball
·
L
Hästvård Hej! Har en fråga kring vaccination som jag hade varit jättetacksam om någon ville svara på snabbt. Köpte en ponny som har varit...
Svar
1
· Visningar
779
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka