Vaccination... ?

A

arabfantast

Hej !
Såg att det fanns en "kattsida" här på Bukefalos. Kul !
Hur gör ni med vaccination, alltså kattpest/kattsnuva.
Pratade med några veterinärer och dom rekommenderar
ju att vaccinera, men det fanns inga stora utbrott nu.
Gillar inte vaccinationer överhuvudtaget, de kan ju bli sjuka
av vaccinationen, även vi människor.
Men naturligtvis, dör katten ska man ju vaccinera.
Tacksam för tips !

Sv: Vaccination... ?

Har nyligen blivit med två kattungar och har vaccinerat dom redan. Dom är innekatter men jag kommer att gå ut med dom. Jag tycker att det är bättre att vaccinera än att ta några risker och chansa att kattepidemi inte kommer.

Klart du ska vaccinera...Pest och snuva är inget kul...Bara för att det inte råkar finnas ett utbrott just nu är det ju inget som säger att katten kan få det ändå. Det behövs ju bara att *någon enstaka katt* har det...sen kan dina få det.

Risken att katten skulle bli sjuk av vaccinationen är minimal och besöket går på 5 min.
Det är helt klart värt besväret!

Självklart vaccination. Vartannat år numera. Pesten är 99% dödlig, inte tänker jag offra mina katter till den bara för att det kanske är 15-20% chans att dom blir lite dåliga av vaccinationen.

Hej o tack för era synpunkter !
Ville bara kolla MissFideli skrev att
det räcker med vartannat år numera.
Är det nytt vaccin ?
Hej svejs

Min vaccineras varje år, det är en självklarhet. :)

Nej, det är samma vaccin. Men man har konstaterat att pestvaccinet räcker i upp till 3 år och det är inte nyttigt att övervaccinera. Däremot snuvan håller bara 1 år. Så antingen struntar man i snuvan och vaccinerar vartannat år, eller också så tar man enbart snuva vartannat år och kombinerat vartannat.

jag skulle absolut inte strunta i vaccination !

Får katten kattpest är det i regel kört, ytterst få överlever och har den väl blivit sjuk så lär det inte vara nån vits att vaccinera.

Dessutom, det ÄR ett stort utbrott av kattpest i Luleå/Piteå/Boden trakten ...

Vi kan ju försöka komma ihåg att skälet till att kattpest är ovanligare nu än tidigare är för att så många vaccinerar sina katter mot det. Trots att många vaccinerar uppstår dock kattpestepidemier varje år och du kan aldrig veta när det slår till i närheten. Kattpest behöver man som sagt inte vaccinera mot oftare än vart tredje år.

Jag erkänner mig totalt okunnig då det gäller vaccinationer :o

Jag har fått lära mig att det räcker att grundvaccinera katten, dvs. ett antal gånger (minns ej hur många, kanske tre) under de första åren och sedan är det "klart". Det är ju inget jag har hittat på själv, utan vi gjorde som vet. sa för många herrans år sedan.

Är detta helt fel :confused: Inte lätt när man litar på vet. och går och tror att katten är färdigvaccinerad. Kan det vara så att man tyckte detta räckte för ett antal år sedan, men inte längre?

Min katt är alltså inte vacc. på säkert 12 år :o Är det någon idé att vaccinera igen nu??

Om man inte föder upp och/eller ställer ut räcker sannolikt grundvaccinering livet ut (gäller kattpestvaccinet). Katter äldre än 10 år brukar man inte revaccinera (såvida de inte ställs ut). Har man sällskapskatter behöver man inte revaccinera lika ofta som om man ställer ut eller föder upp.

Hur en katt ska vaccineras beror mycket på hur kattens liv ser ut.

Aha :)

Då känns det genast mycket lugnare. Hon är ju 15, har iofs varit utekatt större delen av sitt liv men bara rört sig runt i kvarteret. De senaste 2 åren har hon varit inne. Hon är dock ute och går i sele och kan "träffa" andra katter då, men de är i så fall också innekatter som bara går ut ibland...

Tack :bow:

Men nu blev jag förbryllad:confused:

Jag har huskatter 6-åring, vaccineras varje år, utekatt- är mer ute än inne. Sommartid kommer han in äter och sover lite, vintertid lite mer inne.
En som är 1år och 7 mån, vaccineras varje år, lika mycket ute som inne, älskar att vara ute på nätterna.
Sista som är 1 år och fyra mån, vaccineras varje år (blir sjuk av vanlig vaccin) skulle lika gärna kunna vara innekatt, det är inte så ofta hon går ut, tog ett halvår innan hon ens var ute en längre tid.

Den största och minsta ska vaccineras igen i mars, ska jag spara ett år till? Jag trodde man skulle vaccinera varje år.

Kattpesten räcker alltså tre år, kattsnuvan ett år?
Så om jag då vaccinerar varannat år så blir det för ofta med det ena och för sällan med det andra.
Dessa katter ställs inte ut, träffar kanske grannkatterna nån gång när de är ute. De är inte så mycket för andra katter.

Rekommendationerna om vaccinering vartannat år istället för varje är nya, de trädde i kraft förra årskiftet (tror jag?).
Det är SVA som efter grundliga undersökningar kommit fram till dessa rekommendationer.
Kattsnuva är ju ingen sjukdom som är farlig för vuxna, friska katter. Det är mest kattungar eller svaga individer som kan dö av kattsnuva, för övriga blir det ungefär som en influensa.
Kattpest däremot, är ju dödlig för alla katter.

Alldeles nyss släpptes vaccin där man vaccinerar mot pest+snuva var tredje år och bara snuva däremellan. Purevax heter det, och finns i flera olika varianter beroende på vilka komponenter man vill ha i. Det viktigaste är ju att katten har ett bra skydd mot pest.

Eftersom reglerna är anpassade efter vanligt kombinationsvaccin så måste man vaccinera vartannat år ändå :( Synd att det inte står: "vartannat år eller eftere tillverkarens rekommendationer".

av egen erfarenhet så skulle jag råda att vaccinera katten..

Jag avstod från detta för att inte skrämma upp min katt mer än nödvändigt, då hon är väldigt osäker på människor.Men vad hände? joo, min katt har nu kattsnuva som jag inte får bort eftersom jag knappt får se henne utan att hon springer och gömmer sig :cry:

Självklart ska hon vaccineras när hon blir frisk, då hon klarade av veterinärbesöket galant :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Senast: Lillefrun
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka