Vaccination vid mh

Yrja

Trådstartare
Är det arrangören som bestämmer vilka vaccinationer som krävs vid ett MH? Eller är det samma överallt - och vad är det isf som gäller?

Är det arrangören som bestämmer vilka vaccinationer som krävs vid ett MH? Eller är det samma överallt - och vad är det isf som gäller?
Läser detta i bestämmelserna på SBK:
"Deltagande hund ska vara vaccinerad mot valpsjuka enligt följande:
• Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) veckors ålder.
• Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder och inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan."
"Vidare rekommenderar SKK att deltagande hundar dessutom är vaccinerade mot parvovirusinfektion och parainfluensa (kennelhosta)."

Betyder det att man får delta även om hunden inte är vaccinerad mot kennelhosta eller parvo? Eller kan arrangören ställa egna krav?

Dom flesta hundar är vacc med ett kombi vacc vid 12 v där ingår parvo och i många fall även kennel hosta.
Vacc heter DHPPI

Det är samma krav över allt. Alla hundar ska ju ha samma förutsättningar och arrangörerna har därför inga egna krav och regler.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hur lång tid brukar det ta innan ens MH kommer upp på avelsdata? Jag såg en hund få upp resultat bara en vecka efter att det gjordes så...
Svar
15
· Visningar
1 519
Senast: farin
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
203
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka