Vaccination vid mh

Yrja

Trådstartare
Är det arrangören som bestämmer vilka vaccinationer som krävs vid ett MH? Eller är det samma överallt - och vad är det isf som gäller?

Är det arrangören som bestämmer vilka vaccinationer som krävs vid ett MH? Eller är det samma överallt - och vad är det isf som gäller?
Läser detta i bestämmelserna på SBK:
"Deltagande hund ska vara vaccinerad mot valpsjuka enligt följande:
• Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) veckors ålder.
• Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder och inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan."
"Vidare rekommenderar SKK att deltagande hundar dessutom är vaccinerade mot parvovirusinfektion och parainfluensa (kennelhosta)."

Betyder det att man får delta även om hunden inte är vaccinerad mot kennelhosta eller parvo? Eller kan arrangören ställa egna krav?

Dom flesta hundar är vacc med ett kombi vacc vid 12 v där ingår parvo och i många fall även kennel hosta.
Vacc heter DHPPI

Det är samma krav över allt. Alla hundar ska ju ha samma förutsättningar och arrangörerna har därför inga egna krav och regler.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 111
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Min hund som är 4 år, har diagnostiserats med början till spondylos i ryggraden, diskbråck i halsryggen, missbildat revben och även en... 2
Svar
23
· Visningar
4 672
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka