Vaccination vid fodring med ensilage ??

cetzyboy

Trådstartare
Gör ni det ? och vad är det man vaccinerar mot ?
Vad kostar sprutan ca ?
Jag har hört så många bud att jag vill fråga här !
/Cetzy

Sv: Vaccination vid fodring med ensilage ??

Man vaccinerar egentligen mot en förgiftning, sk botulism. Giftet produceras av bakterien Clostridium botulinum som växer i avsaknad av syre (anaerob miljö) och kan förekomma framförallt i dåligt skördat ensilage (jordinblandning) och i balar där det av misstag kommit med ett litet djur. Risken är mindre i sk hösilage där fodrets torrsubstans är högre. Hästar som drabbas av botulism löper hög risk att dö, man brukar ange dödligheten till 90% och ofta drabbas hela stallar där man utfodrat med det förgiftade fodret.

Bakterien kan producera flera olika gifter och det vaccin som finns tillgängligt i Sverige är tyvärr inte verksamt mot alla typer.

Grundvaccinationen består av tre sprutor som ges med ca fyra veckors intervall. Därefter krävs en årlig revaccination för att upprätthålla skyddet.

Det finns inga säkra rekommendationer om huruvida man ska vaccinera eller ej. Botulism är en sjukdom som är svår att diagnosticera, så antalet mörkertal kan eventuellt vara högt. Antalet registerade fall i Sverige är däremot lågt! Biverkningsfrekvensen vid vaccination är låg.

Kostnaden varierar stort, ring och hör med din veterinär!

Har hört flera veterinären säga att sprutorna förmodligen är helt onödiga (?), men att man forskar om det just nu och bör vaccinera "för säkerhets skull". Det är en väldigt kostsam historia, det har kostat över 1000 spänn per häst för mig att göra grundvaccineringen på 3-4 sprutor :crazy: Men vad gör man inte för sina älsklingar!

Okej !
Då förstår jag . Kan det bli bieffekt av vaccinationen ?

"Min bonde" har hög foderhygien och mycket god kvalitet på det han levererar.
Är man dum om man inte vaccinerar ?
Kostnaden bortser jag från när det gäller mina hästar deras välbefinnande går alltid i första hand.
Jag har hört att vaccinationen inte hjäper helt precis som du skrev samt att vaccinet kan utveckla en fas av sjukdomen.
/Cetzy intresserad

Det är detta jag har hört med. Att det görs i onödan, jag vill inte ge en häst vaccin i onödan samt om det kan ge bieffekter som "skadar" en häst i mycket god tävlingskondition !
/Cetzy

Jag har vaccinerat min häst mot botulism. Jag började ge ett silage av mycket hög kvalitet utan vaccination. För varje dag som gick så blev jag oroligare och oroligare. När jag en dag hittade ett par små jordklumpar i en bal så blev jag livrädd (hästen hade redan ätit 1 kg ur den balen). Jag diskuterade vaccinationen allmänt med vet och hon tyckte jag skule vaccinera. Hon visste ett antal fall i närområdet (annat foder) då man misstänkte att det var botulism men man hittade inget på proverna så de bokfördes aldrig som sådana. Jag beslutade mig för vaccination och vet nu att jag gjort allt jag kan för att skydda min häst.
Kostnade beror ju lite på hur långt vet behöver resa om nikan slå er ihop flera stycken om varje besök osv. Jag tror jag betalade mellan 700:- - 850:- (olika varje gång) då jag var själv om vaccination hur mycket som var resa och hur mycket som var vaccin har jag ingen aning om.
Nu är jag en extrem hönsmamma när det gäller hästen och vill inte ta några sådanahär risker men jag vet om mina problem så min häst får vara häst ändå ;).

jag vacc. inte mina, när halvblodet stod på skara för op. disskuterade jag det med vet. där. dom fodrar alla installade hästar med hösilage, utan att vacc.

eftersom det inte skyddar mot all typ av botulism så är det ju mkt. bättre att köpa hösilage som är slaget högre över backen, vilket även va vet. rekomendation. (har ALDRIG fått jord eller annan skit i en enda bal) visst kostar det lite mer, men jag tycker det känns bäst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig hört talas om att någon häst efter vaccination skulle visa symptom på förgiftning, det är nog snarare en skröna. I likhet med andra behandlingar finns alltid en liten risk för biverkning, men det enda jag har upplevt i fallet Botvax B är att det uppstått en hård knöl på halsen där man stuckit. Den försvinner efter några dagar.

Man kan förebygga botulism genom att ge ett foder som är skördat av en kunnig person, men aldrig skydda sig helt eftersom döda djur osv förekommer oavsett hur skicklig fodertillverkaren är. Om man upptäcker ett kadaver i en bale ska man kassera hela balen eftersom giftet sprider sig utan att det går att upptäcka med blotta ögat.

Vad gäller de olika typerna av toxin (gift) så har i Sverige endast typ B konstaterats hos häst - och det är mot just detta Botvax B är riktat. Ytterligare två toxintyper har hittats i Sverige, men som sagt ej hos häst.

Risken för botulism är betydligt mindre i ett ensilage med högre torrsubstans (hösilage). Jag tycker att man kan vaccinera sina hästar, i synnerhet om man utfodrar med ensilage. Då har man åtminstone gjort vad man kan. Samtidigt ska man ha klart för sig att antalet hästar som årligen dör/avlivas pga COPD/RAO orsakat av mögelsporer i hö är betydligt fler än de som avlider pga botulism!

Vaccintillverkaren garanterar fö inte att vaccinet ger skydd mot botulism förrän hela grundvaccineringen (3 sprutor) är avklarad - ingen större poäng att vaccinera intagna hästar vid ett djursjukhus alltså.

Senast ändrad:

antar att "delar" av ditt inlägg va till mig :angel:

nej men vad jag menade är att ALLA hästar på kliniken fick hösilage(fanns inget hö). UTAN att det infomerats ägarna. då min häst stod där kom detta med hösilag och vacc. upp för när jag kom på "besök" (det va en längre vistelse) stod han och åt hösilage och jag blev orolig över detta eftersom han inte fått vacc.

veterinärerna där menade att även om hästen blivit grundvacc. så är vacc. inte ett fullgott skydd i alla fall.

Men eg är det ju lite korkat av dem att ge hösilage. Oavsett vad de anser om vaccination så borde det trots allt vara hästägarens ensak att ta ställning till om man vill ge hösilage till en icke-vaccinerad häst? Eller för den delen hösilage öht - en häst som är van vid hö lär ju må bäst av ett försiktigt foderbyte. Detta är en av anledningarna till att jag är skeptisk till klinikbehandling av ehrlichios - förutom att engemycinet riskerar att orsaka fatal diarré så utsätts hästen dessutom för ett tvärt foderbyte. Vilket ökar risken för tarmstörningar ytterligare.

En liten utsvävning från ämnet, men ändå!

jo, visst är det så. min häst stod på klinik för tromboflebit op. vilket blev en nästan 2 månader lång vistelse där för honom. ville tagit dit balar av mitt hö (även om dom fodrat med hö där, men ingen sa då heller att dom gav hösilage) för att slippa tvärt foderbyte. men det gick inte att lösa där (vilket jag har full förståelse för)

Risken för botulism är betydligt mindre i ett ensilage med högre torrsubstans (hösilage). Jag tycker att man kan vaccinera sina hästar, i synnerhet om man utfodrar med ensilage. Då har man åtminstone gjort vad man kan. Samtidigt ska man ha klart för sig att antalet hästar som årligen dör/avlivas pga COPD/RAO orsakat av mögelsporer i hö är betydligt fler än de som avlider pga botulism!
Vad är detta COPD/RAO????

Plockar upp en gammal tråd då jag köpt höensilage/silage i år. Vad är gränsen/skillnaden i ts på ensilage och silage?

Vill lära mig mera!

Senast ändrad:

Gränsen mellan hösilage och ensilage går vid en ts på cirka 50 enligt SLU.

Tusen tack!!! :bow:

Bara en fråga till: vad är detta COPD/RAO som tantester skrev ovan? Låter ju läskigt?!??!?!! Är det mögel i höt? Hur påverkar det hästen? Varför dör de av det? :eek:

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 566
Senast: Derivata
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30