Sv: Vaccination vid fodring med ensilage ??
Jag har aldrig hört talas om att någon häst efter vaccination skulle visa symptom på förgiftning, det är nog snarare en skröna. I likhet med andra behandlingar finns alltid en liten risk för biverkning, men det enda jag har upplevt i fallet Botvax B är att det uppstått en hård knöl på halsen där man stuckit. Den försvinner efter några dagar.
Man kan förebygga botulism genom att ge ett foder som är skördat av en kunnig person, men aldrig skydda sig helt eftersom döda djur osv förekommer oavsett hur skicklig fodertillverkaren är. Om man upptäcker ett kadaver i en bale ska man kassera hela balen eftersom giftet sprider sig utan att det går att upptäcka med blotta ögat.
Vad gäller de olika typerna av toxin (gift) så har i Sverige endast typ B konstaterats hos häst - och det är mot just detta Botvax B är riktat. Ytterligare två toxintyper har hittats i Sverige, men som sagt ej hos häst.
Risken för botulism är betydligt mindre i ett ensilage med högre torrsubstans (hösilage). Jag tycker att man kan vaccinera sina hästar, i synnerhet om man utfodrar med ensilage. Då har man åtminstone gjort vad man kan. Samtidigt ska man ha klart för sig att antalet hästar som årligen dör/avlivas pga COPD/RAO orsakat av mögelsporer i hö är betydligt fler än de som avlider pga botulism!
Vaccintillverkaren garanterar fö inte att vaccinet ger skydd mot botulism förrän hela grundvaccineringen (3 sprutor) är avklarad - ingen större poäng att vaccinera intagna hästar vid ett djursjukhus alltså.