Vaccination och autism

Comfort

Trådstartare
är ju ett debatterat ämne.

Hur förhåller ni er till detta?
Är era barn vaccinerade?
Varför/varför inte?

Det gäller väl i huvudsak MPR vaccinet vid 18 månaders ålder.

Jag vet inte riktigt hur jag förhåller mig.. till viss del tror jag att det är en "myt", men ändå vågar jag inte bortskriva möjligheten/risken.
Är sjukdomen (mässling, påssjuka, röda hund) i sig mer allvarlig än risken att drabbas av autism? Att det är fler som blir sjuka förstår jag ju, men är graden av sjuklighet större än anledningen att vaccinera?

Min dotter ska vaccineras idag, står det i papperen. Hon har fått alla vaccinationer hittills men jag är osäker om denna, faktiskt. Hon ska iaf inte få den idag utan jag vill bolla lite mer.

Eftersom autism börjar utvecklas/märkas från denna ålder tänker jag att det kanske är bättre att vänta nåt år för att inte riskera att trigga igång nåt?

Jag känner att det är en konstig anledning att vaccinera för att "man ska" eller för att " man alltid gjort så", det är ju ändå ett beslut som kan sätta hela hennes "klara" liv på spel. Jag känner iaf att jag behöver lite fett på benen och inte vill göra det trots att jag känner mig osäker.

I morse träffade jag en kvinna som har en dotter med autism. Hon sade att det var som att någon bara släckte lampan, poff var dottern "borta". Detta var ett par dagar efter vacc.

Usch, detta är jobbigt tycker jag :(

Sv: Vaccination och autism

Tja, jag läste en hel del om saken och vaccinerade dottern sedan. Det finns ju inga bevis som säger att det beror på vaccinet. Och sjukdomarna kan ju orsaka hjärnskador och andra men - och det är ju bevisat. Och att resonera som att det inte är någon fara för alla andra vaccinerar är ju lite läskigt.. Man började ju vaccinera av en anledning.

Jag kan förstå att man vill skylla på något om barnet blir autistiskt. Allt man gör är ju på något sätt en chansning.. Det kan alltid hända något.

De forskningar som gjorts Ang. Mpr vaccinet o autism har inte gett något. De har inte kunnat hitta ett samband mellan autism o Mpr vaccinet.

De finns en risk för hjärnhinneinflammation men den är 1 per 1 milj barn, medan risken för hjärnhinneinflammation utan vaccin är 1 på 1000 efter mässling o 1 på 100 efter påssjuka.

Vi har nästan utrotat dessa sjukdomar i Sverige eftersom vi vaccinerar. Men ju färre som väljer att vaccinera ja desto fler fall kommer vi se.

I tex Storbritannien så valde allt färre att vaccinera sina barn Mot mpr, vilket lett till att mässling förekommer hela tiden i landet.
Så utan vaccinet så är risken stor att bli smittad framförallt utomlands. Man säger att en mässlingsjukt barn smittar mellan 15-18 personer.

De krävs att minst 90-95 % av sveriges befolkning är immuna mot mpr för att sjukdomarna inte ska få fäste i befolkningen.
Kollar man runt så verkar allt färre vilja vaccinera sina barn pga skrämselpropaganda som förekommer på nätet och med åsikten "alla andra är ju vaccinerade".

Jag själv tycker de är självklart att vaccinera mot mpr.

Läs denna info text från smittskyddsinstitutet.
smittskyddsinstitutet.se/vanliga-fragor/allmanna-vaccinationsprogrammet/massling-passjuka-och-roda-hund/

Googla vetenskapliga rapporter på det? Med peer review.

Jag trodde de hade tittat väldigt mycket på den risken och kommit fram till att det var en forskare som hade fuskat i sitt material som kom fram till att vaccination kan leda till autism.

Men jag har inte nosat runt i det. (barnsjukdomarna som de vaccinerar mot är ju verkligen inte så roliga, vissa med dödrisk, så för oss blir det vaccination en vacker dag.)

Mina barn är vaccinerade, men de fick vänta till de var 3 innan de fick mpr-vaccinet. Så kommer även tredje barnet få göra.
Snart är det dags för 3-månadersvaccin för minsta killen. Han kommer att få den mot difteri, stelkramp osv. Men inte pneumokockvaccin.

Jag vill spruta in så lite märkliga ämnen i kroppen på barnen som möjligt.
Alla sprutor innehåller aluminium, vilket har visat sig orsaka alzheimers.
Känns så där bra.
Influensavaccin kommer inte i närheten av varken mig eller barnen.

Vi har valt att följa rekomendationerna från vår barnläkare, det innebär att vi gett alla vacciner som ingår i vaccinationsplanen. Jämfört med Sverige så ingår även rotavirus och Hebatit B men inte pnenumkocker. Vi har dock valt att köpa till just pnenumkocker. Till Emilia har vi även köpt till meningokocker (typ C) och FSME (TBE från fästingar).

Just röda hund, mässling, påssjuka väntade vi lite med för det blev så väldigt mycket vaccinationer första året. Nu har Emilia iaf fått alla vaccinationer så nästa blir när hon är 7 år (förutom fästing som är varje år).

Vi har resonerat så att vi vill vaccinera. Skulle aldrig förlåta oss själva om Emilia eller Maja blev allvarlig sjuk/dog i någon av dom sjukdomar man kan vaccinera mot. Dom vaccinera är också så välanvända så jag tror att risken för allvarligare biverkningar är liten.

I och med att väldigt många reser så mycket som dom gör, invandring osv. så är risken att sjukdomar som man i Sverige tidigare trodde var utrotade kommit tillbaka, tex. tuberkolos som ökar mycket nu.

Jag har enbart utgått från vetenskapliga rapporter och absolut inte lyssnat på vad humle & dumle ansett, heller inte andra oinsatta mammor som vill skrämma upp mig för att vaccinera.

Ella är fullvaccinerad + hepatit och tbc och jag är helt lugn med detta. Hon ska snart få sin tvåårsvaccinering :)

Alla mina 3 är vaccinerade och jag känner inte någon som inte vaccinerat sina barn heller.

För oss är det självklart att vaccinera! Har dessutom läst att undersökningen som hävdade samband mellan vacc och autism hade fabricerats!!

Jag har valt att INTE vaccinera.

Mitt/mina barn kommer inte få någon typ av vaccinering. Jag och min man bedömmer att riskerna är större att få någon biverkning av vaccin än att få sjukdomarna/biverkning av sjukdomar.

Detta är vårat val och jag kommer varken argumentera för eller emot. Ifall man är intresserad finns det massa att läsa på nätet, bara att googla. För det kommer alltid finnas förespråkare och motståndare till vaccin.

Varför skriva på ett diskussionsforum om man inte vill diskutera?
Sannolikheten för biverkningar av vaccin och sannolikheten för skada vid sjukdom är ju rätt dokumenterat..
Och din riskanalys utgår då från att alla andra vaccinerar antar jag?

Därför att jag har läst på andra forum t ex familjeliv om vaccinering för och emot, där är det två läger som "slås" mot varandra och diskussionen kommer varken framåt eller bakåt för att de som vaccinerar tycker att de som inte vaccinerar är dumma i huvudet och de som valt att inte vaccinera tycker de som valt att vaccinera är dumma i huvudet.

Jag svarade på frågan, jag har valt att inte vaccinera och blev direkt påflugen, därför tvekade jag först till att svara och har faktiskt inte berättat för vänner och bekanta att vi valt att avstå.

Jag behöver inte gå längre än inom familjen för att finna en person som blivit skadad av vaccinering.

Tillägg:

Det jag menar med att jag inte kommer argumenter för eller emot är att jag inte tänker övertala någon att inte vaccinera eller vaccinera, det är ett val man måste göra själv. Det finns många som skulle försöka övertala folk på forum att t ex inte vaccinera.

Senast ändrad:

Jag vaccinerar mot MPR eftersom jag anser att nyttan överväger riskerna och det finns inte några faktiska belägg för att MPR-vaccinet skulle orsaka autism.

Därför att jag har läst på andra forum t ex familjeliv om vaccinering för och emot, där är det två läger som "slås" mot varandra och diskussionen kommer varken framåt eller bakåt för att de som vaccinerar tycker att de som inte vaccinerar är dumma i huvudet och de som valt att inte vaccinera tycker de som valt att vaccinera är dumma i huvudet.

Jag svarade på frågan, jag har valt att inte vaccinera och blev direkt påflugen, därför tvekade jag först till att svara och har faktiskt inte berättat för vänner och bekanta att vi valt att avstå.

Jag behöver inte gå längre än inom familjen för att finna en person som blivit skadad av vaccinering.

Går du längre bakåt i släktleden kanske du finner släktingar som blivit allvarligt skadade eller som tom. avlidit till följd av tex. polio?

Jag har faktiskt mycket liten förståelse för er som väljer att inte vaccinera mot MPR. Har ni någon kunskap om hur dessa sjukdomar slog (fortfarande slår) mot oss människor när vaccin inte används?

Det är en sak med barn som inte kan vaccineras pga. bakomliggande sjukdomar men i övrigt... jag kan faktiskt inte förstå.

Vad har du fått för reaktion på tex. bvc när du valt att inte vaccinera?

Jag har väldigt svårt att förstå varför man inte gör det, men tänker inte dumförklara någons beslut.

Jag fick sitta och prata med läkaren om varför och hon sa att jag är alltid välkommen ifall jag skulle ångra mig.

Vaccin är något de erbjuder och man har rätt att avstå.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 612
Senast: YorkWann
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt...
2
Svar
24
· Visningar
2 867
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar