Vaccination o avmaskning - när?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zambezi
  • Startdatum Startdatum
Z

Zambezi

Om jag maskar av stoet med Ivomectin efter fölningen, ska jag då maska av ALLA hästar i stallet, eller räcker det med stoet?

När det gäller stelkramp har veterinärerna här varit lite oense, så resultatet är att mitt sto fick stelkramp i december. Hon ska föla i början på april. När ska jag stelkrampsvaccinera fölet?

Vad jag vet har man slutat att avmaska stona efter fölning "för fölningens skull" (om man inte misstänker parasitangrepp, så klart). Egentligen är det bättre att vaccinera stona närmare fölningen så att fölet får ett bättre skydd, då kan man vaccinera fölen mot stelkramp och influensa (samtigt alltså) vid sex månader. Om man inte gör det,har jag för mig att man vaccinerar fölen vid 4 månader mot stelkramp.

Stelkrampsvaccinera en månad innan beräknad fölning så får fölungen ett skydd också. Jag avmaskade dagen efter fölningen, också för fölets skull, då med Ivomec. :)

Avmaskningen av stoet är för fölets skull, för att den ska slippa fölmasken som den får från mammans mjölk. Visst kan man skippa att avmaska, men då får man räkna med att behöva avmaska FÖLET när den är runt 9 dygn om den får diarrée som oftast beror på just fölmasken.

Jag väljer då hellre att avmaska stoet vid fölningen. Och fölmasken får ju bara fölet just i början, så den får den ju eget skydd mot ändå, så jag förstår inte resonemanget riktigt.

Bara stoet räcker eftersom det är för fölets skull du avmaskar (mot fölmasken).

Fölen stelkrampsvaccinerar man efter 4 mån har jag för mig.

Du avmaskar bara stoet, och enligt min veterinär/seminatör bör man avmaska inom 24 timmar efter fölningen med Ivomec, just för fölisens skull. Jag fick föl i februari, och han fick aldrig någon földiarré. Om det berodde på att jag avmaskade stoet direkt eller inte, kan jag ju inte vara säker på, särskilt inte som en uppfödare här på jobbet bestämt hävdar att fölen får diarré för att stoet börjar brunsta. Hur som helst har han inte haft någon diarré, så jag är nog mer böjd att tro att veterinärens ord om att diarrén i stort sett alltid beror på fölmask är sann.

Enligt ovanståendes rekommendationer ska stoet stelkrampsvaccineras 1 månad före beräknad förlossning, och sedan vaccinerar man fölet vid 4 månader första gången. Den sprutan ska fyllas på efter 4-6 veckor, och sedan efter 6 månader igen.

Fölet avmaskas första gången vid 5 veckors ålder, och då med Ivomec.

Lycka till med den lille!

;) Krocket

P.S. Kan rekommendera en bra bok om fölning och föl: "Att bli med föl".

Citat ur "Att bli med föl" S. 40:
"Ston som är regelbundet avmaskade behöver inte avmaskas i samband med fölningen. Den mask som kan orsaka diarré hos fölen, fölmasken .... är numera mycket ovanlig".

Men när veterinären kom ut häromdagen ville hon inte vaccinera mot stelkramp eftersom det gjordes i december (av en kollega till henne på samma veterinärstation, som gjorde det eftersom stoet var dräktigt).
Den veterinär (den tredje i sammanhanget) som tog telefonen den morgonen jag ringde, sa dock som ni - att man ska vaccinera en månad innan, och skickade därför ut sin kollega. Som alltså INTE ville vaccinera.

Jag är vilse! Och nu är det bara två veckor kvar ... :crazy:

Ska jag kalla ut veterinären igen eller ska jag anta att mitt sto har fullgott skydd att dela med sig av?

Förstår att du känner dig vilsen...
Förmodligen är det inte en katastrof om stoet inte blir vaccinerat nu även om det hade varit bättre. Det kommer att vara 4 månader sedan stoet fick sprutan. Du får kanske satsa på att vaccinera fölungen vid fyra månader istället för att ge influensa och stelkramp kombinerat.

Man får ofta olika tips från olika vetreinärer... min veterinär och inseminatör som jag brukar åka till är väldigt up to date och bär på alla nya rön. Hon anser att man inte behöver maska stoet mot fölmasken första dygnet men anser däremot att stoet skall vaccineras mot stelkramp samt hästinfluensa 4-6 v. innan fölning. Nu anv jag mig emellertid av en veterinär som åker ut till stall, blev betydligt billigare och enklare för mig. Han är av den äldre skolan men har också hållit på med avel under minst lika många år (35 år), men han ansåg tvärtom... att jag skulle avmaska stoet för fölmask och slippa ev diarre samt att jag inte behövde vaccinera stoet mot influensa då hon vaccinerades i 7:e månaden. Stelkramp var han också tveksam mot eftersom hon hade fått en spruta för ca 2 år sedan (vaccineras väl vart 3:e år mot stelkramp i normala fall tror jag han sade?), men jag mer eller mindre tvingade honom!! Ibland får man helt enkelt säga emot det är ju vi som betalar, och så länge som inte hästen far illa så... Mitt sto fick alltså stelkrampsvaccination, ingen förnyad influensa, hoppas att det räcker ändå. Tänker nog avmaska vid 24 h försäkerhet skull, diarre vill man ju inte ha.
Ingen större hjälp kanske men menar bara att olika vet. har olika bud att ge. Lycka till!

Jag förstår hur du känner dig. Det är synd att man inte kan få samma svar från veterinärerna. Jag skulle lyssna på den veterinär jag har störst förtroende för och som jag brukar använda. Jag tror iofs som de andra skrev att allt kommer gå bra ändå. Hoppas allt går bra! :)

Fölmasken blir man inte av med, eftersom den lagras i stoets juver till nästa fölning. Jag ska kolla upp vad parasitologerna säger om saken.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 779
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover