Man får ofta olika tips från olika vetreinärer... min veterinär och inseminatör som jag brukar åka till är väldigt up to date och bär på alla nya rön. Hon anser att man inte behöver maska stoet mot fölmasken första dygnet men anser däremot att stoet skall vaccineras mot stelkramp samt hästinfluensa 4-6 v. innan fölning. Nu anv jag mig emellertid av en veterinär som åker ut till stall, blev betydligt billigare och enklare för mig. Han är av den äldre skolan men har också hållit på med avel under minst lika många år (35 år), men han ansåg tvärtom... att jag skulle avmaska stoet för fölmask och slippa ev diarre samt att jag inte behövde vaccinera stoet mot influensa då hon vaccinerades i 7:e månaden. Stelkramp var han också tveksam mot eftersom hon hade fått en spruta för ca 2 år sedan (vaccineras väl vart 3:e år mot stelkramp i normala fall tror jag han sade?), men jag mer eller mindre tvingade honom!! Ibland får man helt enkelt säga emot det är ju vi som betalar, och så länge som inte hästen far illa så... Mitt sto fick alltså stelkrampsvaccination, ingen förnyad influensa, hoppas att det räcker ändå. Tänker nog avmaska vid 24 h försäkerhet skull, diarre vill man ju inte ha.
Ingen större hjälp kanske men menar bara att olika vet. har olika bud att ge. Lycka till!