Vaccination & Kastrering

H

Hoppla10

Undrar vid vilken ålder det är lämpligast att kastrera sin honkatt och när man ska vaccinera första gången och mot vad?
Kisemisan hon är 14 veckor.

Sv: Vaccination & Kastrering

Vaccinera kan du göra nu, följt av en till spruta om 3-4 v. Kastrerar gör man vid 6 mån ungefär.

Man vaccinerar mot pest och snuva.

Brukar de inte säga att löpningen ska ha kommit igång innan man kastrerar? Pga hormoner och så.

Det är lite olika bud på det där. Men med tanke på problemen vi har med hemlösa katter osv så vet jag flera som kastrerar innan löp för att motverka dräktighet. Det kan ju vara lätt att missa löpet på vissa katter.

Jo, för den sakens skull så är det väl bra. Det är ju så himla olika också när de börjar löpa, beroende när på året de är födda.

6:e april, på min hästs 9-årsdag!! :love: Hon kanske var knappt 11 månader, men det var i början av våren. Hon hade precis blivit färdigbehandlad för sina ögon när hon började löpa. Jag tyckte så synd om henne då för att hon skulle behöva åka till Strömsholm en gång till...

Maja var ett år, och började löpa på hösten. Normalt för rasen är att börja vid 5-6 mån, men det beror även på linjer, vissa är senare igång. (och med detta ville jag mest säga att man aldrig kan planera något när det gäller katter, för de kommer ändå göra tvärtemot :smirk: )

Sirisiri skrev:
Det FINNS kissar som gör allt för att vara till lags, jag lovar!!!

Just löpen tycker jag faktiskt min Al-Quaida-katt har skött exemplariskt. Hon var för liten att para på våren när de flesta andra i hennes ålder börjar löpa, och på hösten drog hon igång ett intnsivt 3-dagars löp, utövade lite incest med kastrerade gammelmorfar, blev skendräktig och var klar för löp igen lagom till den planerade parningen. Hon började visserligen inte löpa hemma, men vi åkte dit ändå. Efter ett par dagar hon hanen drog hon igång och en vecka senare var hon färdigparad. Smidigt :) Dock gör hon inte mycket annat för att vara till lags, det behövs inte när man äger en sån mördande charm...

Vi har ju nyligen flyttat och Siri har varit väldigt nyfiken på vad som finns utanför dörren. Men hon vet ju att hon inte får gå ut så hon har bara haft en väldigt lång hals och försökt titta ut. En dag förra veckan lät jag henne gå ut i trapphuset för att titta. Hon gick runt och tittade och luktade noga, men när jag sa "Nej, Siri, nu får du gå in!" med helt vanlig samtalston, så gick hon in i lägenheten direkt! Det behövs aldrig mer än så för att hon ska göra som man säger! Hon är så duktig!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
687
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka