Vaccination! hur gör ni?

Gullan86

Trådstartare
okej tack så mkt för alla svaren men då skulle jag vilja ha råd ifrån er och se vad ni tycker att jag ska göra me min pålle.han är 3,5år.(islandshäst)
okej. han äter just nu hösilage och går in i stall på kvällarna. ibland får han hö om det är slut på det andra. jag kommer troligen att flytta honom i början på januari (ca 10e). till ett nytt ställe med stora hagar och fri tillgång på ensilage. tycker ni att jag bör vaccsinera honom mot botulism då? när ska jag i så fall göra det och vad finns det för RISKER med att vaccsinera mot botulism?.
vad tycker ni mer jag behöver tänka på när jag flyttar honom?.

sen lite vaccsinations frågor. han är vaccsinerad mot stelkramp men inte mot influensa tycker ni att jag bör göra det innan han flyttas?.
hur ska jag då lägga upp vaccsinations schemat? om han kommer få årssprutan på vinterhalvåret typ nov-dec NÄR ger NI era hästar årrsprutan och hur lägger ni upp schemat?.

att vaccinera e ju upp till var och en men lite hjälp skadar ju inte *Thihi*

Sv: Vaccination! hur gör ni?

Ja, jag tycker alltid man ska vaccinera när hästen går på ensilage eller hösilage.

För det första är risken förBoutolism minimal vad jag har förstått. För det andra hjälper bara vaccinet mot den minst vanliga typen av Boutolism, och hästen kan bli ganska dålig av vaccinet. Det + att det kstar en massa pengar när hästen ändå kan å sjukdomen gör att jag INTE skulle ha vaccinerat. Hästinfluensa däremot kan vara en idé, om inte annat för att det brukar krävar på tävling och en del träningar. Om hästen blir smittat blir den fortfarande sjuk även om den är vaccinerad men inte lika mycket eftersom kroppen lärt sej hantera saken.

Har "CHRYSLER" möjligtvis en Chrysler? Gammal / ny? Har en Imperial -55! Maila om du vill =)

Alla mina hästar är vaccinerad mot stelkramp, influensa och botulism. Du kan lika väl vaccinera mot influensa och botulism samtidigt, intervallerna för grundvaccinering ligger på ungefär samma nivå. Att lägga till ett vaccin kostar inte mycket.

För att få till årsintervall måste du se när sista grundvacc-sprutan togs o hålla till det. Ex så är ena hästen vacc sista febr, den andra första nov. Då måste jag revaccinera den ena senast 28 febr o den andra senast 1/11. Alltså kan jag inte köra ihop alla hästar på samma datum. Stelkramp görs, när grundvacc är klar, var tredje år o även där får man följa vilekt datum det gjordes. På stelkramp är det inte jättenoga att följa exakt datum, däremot är det det när det gäller influensa.

Gjorde en miss för väl tre år sedan, tog fel på juni o juli ang inflensa o fick lov göra om hela grundvaccinationen. Trist! Även botu ska efter grundvacc återvaccineras varje år.

Har man hästarna på ett större ställe brukar det OFTA!! finnas fler som ska vacc samtidigt. Då blir det billigare!

Det botuvacc som används i Sverige skall verka mot det botulism som förekommer här. Jag vaccinerar hellre än avstår!

Balderum skrev:
Alla mina hästar är vaccinerad mot stelkramp, influensa och botulism. Du kan lika väl vaccinera mot influensa och botulism samtidigt, intervallerna för grundvaccinering ligger på ungefär samma nivå. Att lägga till ett vaccin kostar inte mycket.

För att få till årsintervall måste du se när sista grundvacc-sprutan togs o hålla till det. Ex så är ena hästen vacc sista febr, den andra första nov. Då måste jag revaccinera den ena senast 28 febr o den andra senast 1/11. Alltså kan jag inte köra ihop alla hästar på samma datum. Stelkramp görs, när grundvacc är klar, var tredje år o även där får man följa vilekt datum det gjordes. På stelkramp är det inte jättenoga att följa exakt datum, däremot är det det när det gäller influensa.

Gjorde en miss för väl tre år sedan, tog fel på juni o juli ang inflensa o fick lov göra om hela grundvaccinationen. Trist! Även botu ska efter grundvacc återvaccineras varje år.

Har man hästarna på ett större ställe brukar det OFTA!! finnas fler som ska vacc samtidigt. Då blir det billigare!

Det botuvacc som används i Sverige skall verka mot det botulism som förekommer här. Jag vaccinerar hellre än avstår!

tack för ett jättebra svar. :bump:
problemet är ju då att jag skulle vilja ha stekrampen influensan och botulismen på samma månad iaf. skulle vara mycket lättare men det är inte alltid man har så va? skulle vilja ha det typ okt-nov? eller vad tycker du är lämpligt? när har du till dina? de flesta har väl allt på hösten.? :confused:

om jag har fattad det rätt så är det alltså såhär:
*stekramp vaccsineras mot (efter grundomgången som man bara behöver göra en gång om man missar va?) vart 3e år?
*och influensan och botulismen vaccineras VARJE år.

mitt problem är då, att han inte är vaccsinerad mot influensan och botulism. hans års stelkramp ligger nån gång på hösten. jag ska antagligen ta hem honom nu ca den 10e januari. och han ska stå hos Therese på Gibraltar där dom har fri tillgång på ensilage. tycker du då att jag ska skita i att stelkrampen och botulism+influensan inte kommer på samma halvår????går det att ändra sedan?

vore jättetacksam för lite mer hjälp om detta. blir överlycklig för svar. :banana:

Har du vaccinerat mot stelkramp nu i höstas? I såfall kan du väl ge influensa+ botulism nu och ta alla tre i slutet av nästa år igen.Då får du dom samtidigt. Jag tycker inte det spelar någon roll när på året man vaccinerar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 099
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 524
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?