Vaccination - botulism & hästinfluensa

SweetPanther

Trådstartare
Vaccination - botulism & hästinfluensa

Kan man vaccinera mot stelkramp, hästinfluensa och botulism samtidigt?
Jag hade tänkt ta ut vet nu i veckan, eftersom hon ska ha vaccinationen för hästinfluensa och stelkramp innan den 4 nov. Men hon är skadad för tillfället, kan man vaccinera ändå? (benet är jättesvullet pga en spark)
Hur mycket kostar botulism vaccinering, och kan vet komma ut med den eller måste man åka ti klinik?
(Har aldrig vaccinerat mot botulism innan, men ska flytta till ett stall var de har hösilage)
Hur lång är grundvaccinationen?

Re: Vaccination - botulism & hästinfluensa

ja, det går att vaccinera allt samtidigt
MEN boutolismen är lite "svår" då doserna ligger om 5 och måste användas upp direkt och kan inte sparas...så det bästa är ju att 5 hästar blir vacc samtidigt...annars kan du få betala alla själv(alla 5)
intervallerna är 1 vacc i månaden 3 ggr....sedan 1 vacc årligen

Hur mycket kostar en flaska om 5 doser då?
Jag har 2 hästar som ska vaccineras...

Jag kör min häst till kliniken för grund-botulismen. Det tjänar jag på eftersom jag annars (prexis som inlägget ovan påpekar) får betala för fem doser i stället för en.

Och att vaccinera mot allt på samma gång går alldeles utmärkt.

:)

Stelkramp och influensa ges ju tillsammans men jag har för mig att FASS anger att man bör vänta 2 v efter vaccination med att ge annat vaccin (exempelvis botulism). (Om jag minns rätt är det för att det saknas forskning på hur samtidiga givor inverkar på varandra etc)
Dock tror jag inte att någon veterinär är orolig för att ge samtidigt...

Jag tror nog det ska gå bra att vaccinera allt på samma gång. Ring till veterinären och hör!

Jag vaccinerade hästen häromdagen och var ensam på en "dos" då jag inte kände någon annan som skulle vaccinera sin häst mot botulismen.

Räkningen har inte kommit ännu men vet att själva sprutan kostar 550:- och eftersom jag var ensam får jag betala den summan. Sen tillkommer kostnad för att veterinären har åkt ut till oss och gett sprutan.

Men över 1000:- ska det nog inte kosta, inte enligt veterinären i alla fall. :angel:

Du måste grundvaccinera mot botulism 3 gånger(en spruta varje månad) sedan en gång /år. Vår vet tog 350:-/spruta.
Det går utmärkt att köra det ihop med infl.vacc. Vet ej hur det är med stelkramp.
Lycka till! :bump:

Du måste grundvaccinera mot botulism 3 gånger(en spruta varje månad) sedan en gång /år. Vår vet tog 350:-/spruta.
Det går utmärkt att köra det ihop med infl.vacc. Vet ej hur det är med stelkramp.
Lycka till! :bump:

Ring olika vet. och fråga. Vi köper enbart de doser vi använder så man inte behöver köpa en hel flaska. :bump:

Sv: Re: Vaccination - botulism & hästinfluensa

Vad kostar det att vaccinera mot influensan då och måste hästen vara vaccinerad mot botulism då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag är ny hästägare och håller på med vaccinationer av pållen min. Jag har märkt att det är helt otroligt hur mycket det kan skilja...
Svar
4
· Visningar
2 514
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar