Vaccination av shettis

malinsky

Trådstartare
När jag i somras köpte vår shettis var han inte vaccinerad, någonsinn!! Han har tävlat trav i några år och jag undrar om inte det är obligatoriskt att vaccinera lurvtussar?

Sv: Vaccination av shettis

Vad jag vet så måste inte travhästar vaccineras.

Inom travvärlden har de inget krac på vaccination.

:eek: Kan det verkligen vara möjigt, låter väldigt konstigt pga allt farande med både träningar/tävlingar med travhästarna, de är väl extra utsatta för just smitta, tycker man:confused:

ja eller så har den nå inbyggt vaccin som försöver från modern till fölet.:angel: ;)

Ja, det är verkligen möjligt. Jag har varit med som groom på en del travtävlingar och INGENSTANS frågar de efter vaccinationsintyg såsom man gör på ridtävlingar.

Ridhästar som skall tävlas måste vara vaccinerade mot influensa. Skall hästen tävlas utomlands krävs det att du vaccinerar den 2 gånger per år.
Travhästar vaccineras frivilligt. Travhästar som skall tävla utomlands måste vara vaccinerade i enlighet med respektive lands regler.

:angel: Japp, så var det, men borde vara obligatoriskt... tycker man:confused: ;)

Galopphästar skall vaccineras halvårsvis intill 5 års ålder, härefter årligen för att få starta i tävling. Hästinfluensa A1 och A2 är en virussjukdom som ger influensa / förkylning. Oftast är sjukdomstiden kortvarig men den är mycket smittsam. Även luftburen smitta kan förekomma.

http://www.hastklinik.se/friskvard.htm

jag tror inte att det är speciellt med vanligt smittor i travstall, eler de kanske har sjuka hästar, men det är sällan/aldrig de åker iväg och startar en "frisk" häst från stallet, då dessa hästar är högpresterande djur som man märker rätt fort på om de är sjuk. Man vill inte utsätta de andra inom travvärlden för smitta.

Eftersom man i både traning och tävling tröttar ut travhästar i mycket högra grad än ridhästar i varje pass vill man veta att hästen är fullt frisk. Eftersom även vaccinerade hästar blir smittade men inte får lika allvarliga symptom kan sjukdomen vara svårare att upptäcka på dessa. Detta vill man undvika och därför är det inget krav på att travhästarna ska vara vaccinerade. Tyvärr innebär det att det så gott som varannat år utbryter en hästinflusena i travstallen.:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
224
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka