Vaccination av föl..

jo7

Trådstartare
Har ett 11-månaders "föl" som fått sina två första sprutor mot influensa/stelkramp. Sista sprutan ska ju sedan ges ca 6 mån senare vilket blir juni då. Jag funderar på att skicka iväg honom på hingstbete dock maj-sept ca så de inte har möjlighet att sprutas under denna tid. Så vad är bäst, att ge redan efter 5 mån eller vänta till ca 9 mån? Han fick kombinerad spruta med båda vaccinen båda gångerna.

Sv: Vaccination av föl..

fem månader annars måste du ju göra om den om hästen ska tävlas i framtiden (antar jag sådär spontant)

fem månader annars måste du ju göra om den om hästen ska tävlas i framtiden (antar jag sådär spontant)

Jag skulle lägga stelkrampen och hästinfluensan på 5 månader .

Dock har detta inte med tävling att göra då räcker 2 hästinfluensa men ,pålle måste vara helt grundad med Stelkramp annars gäller inte försäkringen om den skulle få stelkrampskada .

Mvh Mia

5 månader skulle jag oxå säga, men jag förstår inte varför det inte skulle gå att vaccinera honom på betet. Daglig tillsyn måste hästar på bete ha, så vad hindrar att du hämtar honom i hagen honom när veterinären kommer? Eller är han så vild att det inte går fånga honom sådär bara?

Beror på vad den ska tävla. Travreglerna som kommer har jag inte koll på men inom ridsporten är det 12 mån mellan spruta 2 och 3.

Jag anser dock att man bör följa rek intervaller på det vaccin man använder och det kan vara tätare än vad minimi reglerna för tävling anger.
Vill man sedan börja tävla internationellt är det just nu 6 mån som gäller.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
487
Senast: movi
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 734
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 178
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 055
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar