Vaccin mot ringorm

ankic

Trådstartare
Någon som har gett sin häst detta vaccin? Vi har nu beslutat att vaccinera alla hästar i stallet ( 23st) mot ringorm nästa vecka. Vi har några hästar med ringorm i vårat stall och ridklubben som ligger några meter ifrån oss har stängt pga ringorm. Det verkar spridas ganska fort , ridklubben har sanerat och tvättat hästarna med preparat och efter några om och men har vi i styrelsen idag beslutat vaccin . Veterinären tyckte att det var ett bra beslut . så nästa torsdag kl.9 ska alla hästar stå i sin box så får det bli på löpande band . En spruta nu och en till på 14 dagar , förnyar man det efter 9månader ?och blir det en eller 2sprutor då ? Pris?

Sv: Vaccin mot ringorm

Jag har vaccinerat min häst nyligen mot ringorm efter som han var smittad. Enligt veterinären ska detta vara effektivt i förebyggande syfte och även mot hästar som redan är smittade. Smittade hästar ska 4 dagar efter andra sprutan inte smitta längre. Hästarna ska vara immuna 9mån efter sedan kan man ju återvaccinera. Sprutorna kostade ca 450 kr styck.

Tycker det verkar smart att vaccinera om man nu har dom problemen så nära inpå. Visste inte ens att det fanns vaccin mot det så därför vet jag tyvärr inget om sprutorna men det har du ju redan fått hjälp med av pilou.

Min förra häst var vaccinerad mot det, vi vaccinerade också alla hästarna i stallet under en period som de flesta stallen i trakten hade det.. Våran vet. sa också att det va bra för de hästar som redan var smittade.. Det är ett relativt nytt vaccin tror jag..

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 295
Senast: Summerwind
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712
Hästvård Alla som har ngt lugnande att säga om denna svamp, please säg det! Jag går nästan under! :eek: :eek: Det verkar alltså som att...
Svar
6
· Visningar
2 015
Senast: Ilxpo
·
B
Avel Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: BertaLotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka