Tabitha
Trådstartare
Alla som har ngt lugnande att säga om denna svamp, please säg det! Jag går nästan under!
Det verkar alltså som att unghästen har ringorm. Hittade tre kala fläckar vid manken igår, två med krustor där pälsen lossnat och ett där huden syns. Hon har visserligen inte varit i kontakt med andra hästar på nästan 4 månader, men veterinären sa att någon av de andra hästarna i stallet kan vara smittbärare utan att visa symptom, alt. att någon person haft med sig smittan. Kul är det iallafall INTE - särskilt inte eftersom vi har ett föl på väg endera dagen nu! Nu vet vi iofs inte om det verkligen är ringorm, men vi börjar behandla/sanera ändå för säkerhets skull, enligt veterinärens rekommendation.
Så nu skulle jag gärna vilja ha tips och råd från er med erfarenheter av denna åkomma - hur gjorde ni och blev ni av med skiten? Jag blir nästan handlingsförlamad - var skall man börja?? Första gången jag ångrar att vi inte byggde spolspilta i stallet, den hade verkligen kommit väl till pass nu! Känns som en näst intill omöjlig uppgift att sanera hela stallet i varenda liten vrå - hur gör man?! Går det ens att bli av med, eller kan det ligga kvar lite i ngt hörn och blossa upp igen?!
Vi skall mocka ur alla boxar och spruta Virkon på väggarna, tvätta alla täcken, vojlockar, benlindor m.m., hästen med symptom skall behandlas med det där svampmedlet som jag inte kommer ihåg namnet på (utskrivet av vet), de andra tänkte vi tvätta med Virkon..
Tack på förhand!
Så nu skulle jag gärna vilja ha tips och råd från er med erfarenheter av denna åkomma - hur gjorde ni och blev ni av med skiten? Jag blir nästan handlingsförlamad - var skall man börja?? Första gången jag ångrar att vi inte byggde spolspilta i stallet, den hade verkligen kommit väl till pass nu! Känns som en näst intill omöjlig uppgift att sanera hela stallet i varenda liten vrå - hur gör man?! Går det ens att bli av med, eller kan det ligga kvar lite i ngt hörn och blossa upp igen?!
Vi skall mocka ur alla boxar och spruta Virkon på väggarna, tvätta alla täcken, vojlockar, benlindor m.m., hästen med symptom skall behandlas med det där svampmedlet som jag inte kommer ihåg namnet på (utskrivet av vet), de andra tänkte vi tvätta med Virkon..
Tack på förhand!