vaccin mot botulus (felstavat?)

J

josse

min Pålla ska börja få ensilage, vet nån hur lång tid innan man måste vaccinera innna det blir ett fullgott skydd. har hört att ma inte kan börja ge ensilage innan det fått hela mängden av dosen :confused:

Sv: vaccin mot botulus (felstavat?)

Du har inte fullgott skydd förrän någon vecka - några veckor efter den tredje sprutan, dvs när grunden är avklarad. Så börjar du vaccinera NU så har du skydd om tre månader, dvs den här säsongen är över men du har skydd till hösten. (om inte hästen står inne och äter hösilage på sommaren med då)

Sv: vaccin mot botulus (felstavat?)

Precis som Alexandra säger så krävs det att hästen fått 3:e sprutan innan skydd uppnås. Viktigt att poängtera där är att hästen inte förräns den fått 3:e sprutan och avslutat behandlingen har bättre skydd än innan. Så att börja ge enslige efter 1:a och tro att den iallafall har lite skydd är helt fel. Den har inte bättre skydd än utan förräns den fått alla 3 sprutorna inom rätt tidsrymd.
Det finns flera hästar som dött i botulism när de fått ensilage innan sprutningen var färdig.
Jag vet en som fick 2 sprutor, började sedan smyga på med lite ensilage men hade otur och åkte på botulism så att hästen inte gick att rädda.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka