Vacc + röntgen.

Remix

Trådstartare
Hur ofta ska man vaccinera hästarna och mot vad?
Har även hört att man ska röntga 4 åringar för tex lösa benbitar, stämmer de?
Ska man röntga även om man haft hästen sen föl eller om man köper eller hur är det med de? :) *Blir så förvirrad*
Hästen i fråga är en häst jag hjälp till med och därför undrar jag om 4 åringar..
/ En osäker förhoppningsvis blivande hästägare. :)

Sv: Vacc + röntgen.

Stelkramp tycker jag är ett absolut måste. A2 vaccinerar jag också mot. Däremot har jag valt att inte vaccinera mot botulism.

Stelkramp vaccinerar man mot var tredje år efter att ha gjort en grundvaccinering. Vid elakare sårskador brukar man ge vaccin igen.
A2 (hästinfluensa) måste man vaccinera mot för att få tävla. Det gäller då en gång om året, men jag tycker det kommer fler och fler rekommendationer om att vaccinera mit A2 var sjätte månad. Det tycker jag dock är onödigt om man inte täclar och reser runt väldigt mycket med sin häst. Exempelvis travhästar som tävlar runt större delar av landet eller liknande.
En del väljer att vaccinera mot botulism om de fodrar med hösilage. Även där gäller en gång om året efter grundvaccinering.

Jag är inte så hemma på när man brukar röntga ridhästar för benbitar, men många på travsidan gör detta runt ett-två års ålder när hästen ska in i träning. Att man har haft hästen sen den var föl är ganska ointressant eftersom man inte kan veta om hästen har benbitar eller ej. Det behöver alltså inte föreligga ett yttre truama för att en led ska ha lösa benbitar.

Nej men det var som ett exempel om man känner hästen eller om det är om man ska köpa den.. :)
Måste man röntga hästen över huvud taget?
Den är somsagt 3 nu, och jag ska ju inte tävla på ett tag så hur skulle ni anse och göra? :)

Fast jag tycker inte det spelar roll om man känner ägaren eller hästen heller. En del hästar får aldrig problem av sina lösa benbitar, medan andra får stora problem. Man kan ju aldrig veta om den har det, så då är det ju struntsamma om man känner ägaren eller inte.
Överlåter dock frågan om när man ska röntga, eftersom jag inte är så update på ridhästfronten i ämnet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka