Finns en uppsats i ämnet här ex-epsilon.slu.se:8080/1408/1/EEF.pdfNope, det kan ske bakteriebildning även utan inplastning, och som sagt hö borgar inte för att slippa botulism.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns en uppsats i ämnet här ex-epsilon.slu.se:8080/1408/1/EEF.pdfNope, det kan ske bakteriebildning även utan inplastning, och som sagt hö borgar inte för att slippa botulism.
Jag har läst den ja, men fortfarande så finns risker för botulism även med hö. Det utesluter INTE risken för detta. Det finns 8 olika typer av botulism, hästar kan drabbas av varianterna A, B och C, Vi vaccinerar mot B, den finns i foder som förvaras i syrefattig miljö.Finns en uppsats i ämnet här ex-epsilon.slu.se:8080/1408/1/EEF.pdf
Så ungefär går mitt resonemang också.Det finns ju inget vaccinationstvång så frågan blir ju ett dilemma som handlar om gränsen mellan risk och kostnad och ansvar mot djuren. Jag tillhör dem som inser att risken är låg, men även kostnaden är låg och jag anser att det ligger i mitt ansvar för mina hästar att - eftersom jag kan det - minimera risken för att de drabbas av det lidande som botulism innebär. Så jag är jättenoga med fodret och vaccinerar dem! Skulle kostnaden för vaccinet ha varit mycket högre så hade jag kanske tänkt annorlunda, men nu är det ju inte så ....
Jag anser oavsett vad det gäller att man inte skall göra saker i onödan.Återigen bortsett från att vaccinet kostar pengar så finns det ingen anledning att inte vaccinera.
Det är bara ytterligare en risksänkare och jag bedömer risken som så liten att det blir betydelselöst.Faktum är att du inte ens med vaccin tar bort risken helt men det går inte att göra något åt.
Jag gör faktiskt skillnad mellan människor och djur.Ja jag värderar mina hästar. De är en del av familjen.
Nej det gör jag inte.Du anser det är "larvigt att vaccinera" när risken är så liten. Med andra ord värderar du mitt beslut att inte vaccinera som "larvigt". Jag har lika liten risk som dig. Den är tillräcklig för att jag ska vaccinera.
Och det skulle jag minska genom att avliva i det läget.minimera risken för att de drabbas av det lidande som botulism innebär.
Riktigt så illa är det ju inte här.Take a deep breath. Det finns tydligen de som "slåss för sitt liv" för att folk ska sluta vaccinera mot ALLT (inkl stelkramp ) insåg jag nyss.
Fast ett så torrt hösilage är inte bra. Torrare än 65% skall det inte vara.Jag anser oavsett vad det gäller att man inte skall göra saker i onödan.
Och jag anser att det är i onödan.
Särskilt som:
Det är bara ytterligare en risksänkare och jag bedömer risken som så liten att det blir betydelselöst.
Det är en rent matematisk bedömning.
Jag kör inte bil med hjälm heller.
Nu så undrar jag hur många som fodrar sina hästar med torrhö som vaccinerar mot botulism?
Med ett tillräckligt nertorkat ensilage så är man nere på samma låga risk.
Ja där ser du, det var ju det jag skrev förut. Det är våran syn på hästen som skiljer sig åt.Jag gör faktiskt skillnad mellan människor och djur.
Mina hästar är mina djur och inte min familj.
Det är faktiskt olika.
Jag äter kött också.
Om någon av mina hästar fick en smärtsam kronisk sjukdom med dålig prognos så skulle jag avliva hästen.
Så gör man inte med människor.
Fast ett så torrt hösilage är inte bra. Torrare än 65% skall det inte vara.
Nej det gör jag inte.
Helt ärligt så tror jag inte att du har samma hårda kontroll på ditt foder som jag har.
Kontrollerar du det på slag?
Dvs innan plastning?
Vi tar foder själva och har full kontroll på processen.
Jag tycker inte att det är larvigt att en racerförare i bil bär hjälm.
Det handlar om vilka risker man utsätter sig för.
Skulle du vaccinera om du gav torrhö som foder?
Lagringsinstabilt, större risk för perforering, ökad risk för sämre hygienisk kvalitet etc.Varför inte då?
Och det skulle jag minska genom att avliva i det läget.
Det blir inte heller något lidande.
Du har väl ett större behov av säkerhet och trygghet än vad jag har.Min producent har stenkoll. Jag vet exakt var fodret kommer ifrån, stubbhöjd mm. 10+ år aldrig minsta som inte hör hemma i fodret. Jo jag har samma koll.
Jag fordrar inte på marken.Om jag fodrade på mark skulle jag det ja.
Det silerar inte ordentligt så konserveringseffekten blir dålig.Varför inte då?