Vacc. Influensa

Zandrah

Trådstartare
Jag har inte så stor koll vad gäller vaccination mot influensa, men jag hade tänkt fortsätta vaccinera min nya häst emot det då han är vaccinerad hela liv.

Jag vet att de vaccinerat 2 ggr/år, men har hört att det räcker med en?
Nu råkade jag missa detta och såg att sista gången han fick vaccinet var i Dec-06 - alltså ett år och två månader sedan.
Kan jag ge honom en som vanligt då, eller är det någon slags "grund" som man måste ge, som när man ger stelkrampsvaccin?

Sv: Vacc. Influensa

hej! vi "vanliga" hästmänniskor som inte tävlar på hög nivå och så sprutar en gång per år. har du en snäll vet kanske hna kan fuska lite, men har det gått hela två månader så tror jag att du måste börja om med en grundvaccination. Minns ej riktigt hur det är men det är typ först en spruta, andra sprutan om typ 8 veckor och sista inom 6 månader tror jag ( någon får gärna rätta mig om jag har fel annars är det ju bara att fråga veterinären:P )

Hej. Om du ska ut och tävla får du inte ens vara en dag försenad med vaccinationen. Vi missade med två dagar och "vetten" sa att om vi skulle tävla så var vi tvugna att grundvaccinera igen.

Men det gör vi inte så det var ingen fara. :)

min vet skulle inte bry sig om två dagar h*n bryr sig inte om två veckor heller utan påstår att om hästen blivit vaccinerad hela sitt liv så finns det nog så att man kan missa på två veckor:P

min vet skulle inte bry sig om två dagar h*n bryr sig inte om två veckor heller utan påstår att om hästen blivit vaccinerad hela sitt liv så finns det nog så att man kan missa på två veckor:P

Nej min vet brydde inte sig heller egentligen men hon menade att om vi tävlade hade det spelat stor roll. Då är det tävlingsarrangörerna som säger "stopp". :)

Tack för era svar!
Detta är en häst som ska tävla om ca ½ år, men inte nu.

Men ok, då är det iaf så att det är samma prinicip som med stelkrampsvaccination? Alltså en spruta, sen den andra efter 4-6 veckor och den tredje efter 6 månader?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: Rumpnissen
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 972
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 440
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 230
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka