Va tror ni? *omplacering*

Ela

Trådstartare
Jag har funderingar på att omplacera en av våra tre hundar då hanhundarna inte fungerar så bra ihop.
Men va tror ni? går det att omplacera en sån här hund?

Kastrerad blandras hane på tre snart fyra år. (dobberman+amstaff) Han är uppväxt på landet i en familj med barn. Han kan vardagslydnaden och fungerar att ha lös osv. Han fungerar tillsammans med tikar och hanhundar som är lägre i rang. Dock fungerar han INTE tillsammans med små hundar eller katter.
Annars är han på alla sätt helmysig, han älskar barn och att ligga i soffan och gosa. Han fungerar att lämna ensam och han vakter inte.

Problemet är små hundar och katter.

men vad tror ni finns det en möjlighet att hitta ett seriöst bra hem till honom?

Funderade isf att lämna honom på livstid foder så man vet att han inte komme att vadra runt.

Sv: Va tror ni? *omplacering*

Varför just denna hund, har du ingen som är lättare att omplacera?

Och varför dra på sig flera hundar och inte ta ansvar fullt ut?, jag hade avlivat.

Den andra hanen är 8 år och ska inte placeras om, dessutom är han inte social mot andra än sin familj.

Avliva känns inte som ett alternativ. Vi har levt så här med hundarna i två år, delat av och haft grindar. Det fungerar men är jobbigt dessutom känner jag att det är svårt för mig att ge honom vad han behöver.

Funderade isf att lämna honom på livstid foder så man vet att han inte komme att vadra runt.

Finns inget sådant inom hundvärlden!

Är inte alls som på hästsidan, detta med fodervärdsskap. En kastrerad hund går öht inte att sätta ut på foder om man nu ska göra allt "riktigt".

Går, det är klart det går.
Frågan är hur lång tid det tar och om man själv anser de som ska ha hand om honom som lämpliga..
Finns ju organisationer som hjälper till med detta. www.hittehund.se har lite olika slags texter om hur dem gör och vad man bör tänka på..

Jag tror att bästa sättet att omplacera en hund av den typen är att försöka hitta ett nytt hem genom kontakter/bekanta alt. en bra omplaceringsverksamhet som hundstallet eller hittehund. Genom hittehund kan ni ha kvar hunden hemma under tiden man letar. De är väldigt noga med rätt hund till rätt person och följer alltid upp efteråt.

Har nu kikat på hittehunds hemsida och det verkar ju vara en väldigt seriös förening.

men ja vet inte kanske är inte omplacering ett alternativ utan kanske kan jag lösa det här hemma.

Känns otroligt jobbigt att tänka tanken på omplacering när vi verkligen älskar denna hunden.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 165
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Hur tycker ni att hundar bör bete sig runt barn? Var går er gräns för när hunden/barnet inte fungerar? Jag har 2 mindre hundar, ett...
2
Svar
23
· Visningar
2 997
Senast: Sofie_B
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka