Sv: Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids
Sen tycker jag att det är lite festligt hur personalen skrynklar ihop sina annars så vänliga anleten när man råkar säga dagis.(tagit från din text)
För min del får du gärna kalla mig dagisfröken o min arbetsplats för dagis, det rör mig inte i ryggen!
Jag tycker det är mycket mjukare än förskola o betydligt lättare för barnen att säga.
Men för att höja statusen på vårt yrke är vi måna om att säga just förskola o pedagog. Vi är inte några "lallande mysbyxgäng" som fördriver dagarna med era barn för att vi inte har nåt annat för oss. Förlåt för att vi är stolta över vårt yrke o för att vi tycker det är roligt att arbeta med era barn... Det är därför vi ler!
Jag tycker det är helt ok att lämna barnen en stund längre så man hinner veckohandla t ex, för det mår barnen bättre av än att stressa runt i ett varuhus vid femtiden på kvällen efter en hel dag på förskolan. Men det gör du ju inte varje dag. Jag anser däremot att det är att utnyttja oss om man lämnar bara för att kunna roa sig med att gå o fika med väninnan eller gå på HM:s rea osv. (taget från min egen text)
Jag säger inte att ni inte FÅR, men jag tycker det är fult att sätta det i system!
Är du hemma o är föräldraledig struntar jag i vad du gör på dagarna så länge du har ditt barn dina 5h, 9-14 är det väl på de flesta ställen. Men för många blir det automatiskt så att om de kommer en timme försent på morgonen o lämnar, är det ok att komma 15 o hämta istället för 14... Inte en tanke på hur det påverkar barngruppen i övrig när det gäller personaltäthet. "Jag har rätt till mina 5h", visst men det gäller mellan 9 o 14!
Om du jobbar tycker jag att du får lämna den tiden du jobbar + restid till o från jobb. Tycker det är fantastiskt att vissa jobb tar 15 minuter att köra TILL o sen 1h att köra FRÅN... Varje dag...
Visst är vi till för er som jobbar, men inte för att vara era barnvakter när ni inte är på er arbetsplats! Det finns även alternativ till förskolan, dagmamma t ex! Ni är inte tvingade att lämna till oss ansiktsskrynklande missunsamma dagistanter!
Vi delade upp klämdagarna mellan oss allihop för att det skulle finnas en personal för våra barn att känna igen o vi har faktiskt öppet hela julen fast på annan förskola. Det är vår skyldighet att ha öppet alla "svarta dagar", men eftersom det är många barn lediga så slår vi ihop olika förskolor både under sommaren o vintern. Det är ekonomiskt ohållbart i längden att ha alla förskolor öppna alltid. Då får vi höja upp taxan för föräldrarna...
Jag trivs på min arbetsplats o har underbara föräldrar o barn som jag har en öppen o rak dialog med! Vi smyger inte eller lindar in saker i onödan!