Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Sv: Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Självklart inte :grin:

MIN fråga var just om det fanns folk som hade sina barn på dagis trots att de själva var hemma (föutom 15-timmarsbarn nu då). Och när användaren svarade på just det så tog jag väl helt enkelt för givet att så var fallet för henne.

Men du, varför skaffa barn överhuvudtaget om du inte ens vill ha dem hemma när du är ledig? Ibland känns det som om många har skaffat barn för att de "måste" o inte för att de vill... Jag blir ledsen när jag hör framför allt föräldrar inom vården (där man ibland har lediga dagar mitt i veckan för att man jobbar helgen), då väljer man att ha barnen på dagis/fritids trots att man inte är hemma med dem när det är helg...

Det är inte ditt problem om jag inte kan ta ut komp... Men du JAG vill kanske träffa MINA barn o om jag lägger in om semester som jag inte kan ta för att föräldrar som faktiskt går hemma ändå väljer att lämna barnen till oss, då blir jag faktiskt lite besviken för barnens skull... Både deras o mina...

Om jag vet att en förälder absolut inte kan ta barnen lediga, så respekterar jag det. Men jag tycker det är respektlöst mot oss o mot barnen att utnyttja oss så som många gör...

Att man får lämna in sina arbetstider i vissas kommuner är för att man har upptäckt att barnen lämnas väldigt långa dagar fast föräldrarna inte jobbar heltid. Sen tas hänsyn till restid såklart.

Att ha sitt barn mellan 8-16 är väl inget att ojja sig över? Det är 8h om dagen, är sen barnet ledigt när de äldre syskonen är ledig tycker jag det är kanonbra tänkt! Tummen upp "welsh"!

Jag går så långt att jag även skulle bli arg om personalen hade synpunkter på om barnet är i omsorgen på föräldrars lediga dagar. Det är inte personalens sak att avgöra, utan föräldrarnas.

Är det verkligen inte det? Det är väl barnomsorg då föräldrarna arbetar/studerar och inte när föräldrarna känner sig sugna på att vara ensamma hemma.
Är det ens tillåtet att ha barnen där när man är hemma? (undantaget 15h pedagogisk verksamhet)

Ah,som jag misstänkte så missförstod jag dig.Sorry :)

Ja tänk om fler tänkte så. Jag tycker att det är tragiskt att föräldarna anser att barnen har det bättre hos oss än hemma. Det brukar dessutom vara samma föräldrar som gnäller över att "allt" är så dåligt.

Vårt dagis stänger den 22:a och öppnar igen den 5:e. Under den tiden kan man välja att ha sitt barn på ett "uppsamlingsdagis" en mil härifrån. Det är väl välordnat på sitt sätt, men vi tar ledigt för att inte behöva lämna dottern till främmande personal. Eller rättare sagt - sambon tar ledigt.

Jag kan tycka att de borde ha öppet tom 23:e - det är väl ändå få arbetande människor som inte jobbar då?

Min dotter är alltid hemma när jag är ledig, men det händer - o syndiga tanke - att jag någon gång önskar att jag fick vara hemma själv en halv dag eller så. Bara för att få lite andrum och städa/putsa fönster/klippa rosenbuskar eller tånaglar alldeles ensam. Av samvetsskäl kommer detta säkert inte att ske, men jag kan egentligen inte se att det skulle vara så hemskt och o-mammigt? En eftermiddag i månaden, kanske. Finns det inte folk som går på bio och har barnvakt en kväll? Är det annorlunda? Eller tänker folk att "hon/han borde då inte ha skaffat barn" då också?

Svarar och KL

Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av fritids.
Arbetar själv på fritids, och hos oss så pratar vi alltid med de föräldrar vars barn kommer att vara ensamma vid t.ex klämdagar. Och inte för att själva få vara lediga, utan för att informera föräldrarna så att de är medvetna om att deras barn blir ensamt.
Vi som arbetar på fritids har våra arbetstider, går ett barn hem tidigare och jag är sist på plats så betyder inte det att jag kan gå hem med lön. Antingen får jag ta ut ev. komp, alt. vara utan lön/semester. Det är ju inte så att "finns det inga barn så kan vi gå hem och ha full lön".
Annika, som trivs väldigt bra på sitt jobb :)

Klart att man "får" ta en dag ledigt utan barn. Men att sätta det i system o lämna mer eller mindre allt ansvar till oss på förskolan tycker jag är fel!

Allt behöver ju inte vara svart eller vitt! Jag tycker det är helt ok att lämna barnen en stund längre så man hinner veckohandla t ex, för det mår barnen bättre av än att stressa runt i ett varuhus vid femtiden på kvällen efter en hel dag på förskolan. Men det gör du ju inte varje dag. Jag anser däremot att det är att utnyttja oss om man lämnar bara för att kunna roa sig med att gå o fika med väninnan eller gå på HM:s rea osv.
På förskolan har vi ett pedagogiskt ansvar för barnen, vi är inte nån barnvakt som många verkar se oss som.

Jag har själv haft olika yrken o arbetstider o har alltid sett till att ha barnen hemma så mycket jag har kunnat! Har jag varit ledig har även barnen fått vara det. I gengäld har alltid personalen ställt upp för mig, om jag har behövt lämna för att t ex gå till läkaren eller om jag har behövt göra nåt annat där det varit svårt att ha med barnen. Jag har försökt ha mina barn på förskolan på deras villkor inte på mina! Det är högt tempo på förskolan o jag anser att många barn är i behov att få vara hemma o ta det lite lugnt!

Jag räknade på hur mycket "vakentid" jag hade med mina barn när jag jobbade heltid o barnen gick på fritids o förskola. Kom fram till att jag träffade mina barn upp till 10 timmar mindre i veckan än vad personalen gjorde...

Senast ändrad av en moderator:

På förskolan har vi ett pedagogiskt ansvar för barnen, vi är inte nån barnvakt som många verkar se oss som.
Fast det där är väl ändå en sanning med modifikation, för merparten av de föräldrar som har sina barn på dagis, förlåt förskolan, har det just för att de behöver ha någonstans att göra av barnen medan de jobbar. Pedagogiken är en bonus...
Bara det faktum att vissa dagis/fritids kräver att man redovisar arbetstider visar ju att verksamheten är anpassad efter arbetande föräldrar, även om Ni pedagoger skulle önska att samtliga barn vore där enbart för den goda pedagogikens skull...

Sannig med modifikation, det är möjlig. Men med tanke på att vi har en läroplan o vi har uppnåendemål så ser jag mer vår pedagogiska verksamhet än vår barnpassning! Därför anser inte jag att det är en bonus. Det är ju även därför vi bytt namn från daghem till förskola! :)
Jag har inte studerat i flera år för att "passa barn". :)

Sen ÄR omsorgsbiten oerhört stor, iaf på småbarnsavdelningen, där det är blöjbyten, matning, sovvila m m. Den biten ser JAG som bonus! ;)

Jag känner mig faktiskt lite trampad på i min yrkesroll när man säger att vi inte vill ha era barn på förskolan för att vi är bekväma... :(

Jag är mycket tacksam för vår förskoleverksamhet och jag tycker att vårt dagis är alldeles fantastiskt trevligt; pedagogiskt, nytänkande osv.

Sen tycker jag att det är lite festligt hur personalen skrynklar ihop sina annars så vänliga anleten när man råkar säga dagis. Förskola heter det. Och råkar man säga dagisfröken får man nästan be om ursäkt, det heter ju pedagog. Detta är välan lite att ta i, att säga dagis- är ju inte att ringakta! Jag förstår att det inte känns något vidare att bli degraderad till "barnvakt", men uppdraget är väl detsamma oavsett varför barnet vistas på dagis. Jag menar oavsett om föräldern jobbar, går på sjukgymnastik, sover igen några timmar, tar en barnfri fika, är hemma med liten knodd så är ju förskolepedagogerna just förskolepedagoger.

Nu är dottern alltid hemma med mig när jag är ledig, men jag tycker nog ändå att det egentligen borde vara ok att lämna henne en timme extra på dagis om jag ville strosa på stan en stund. Inte ofta, inte satt i system, men någon gång då och då.

Vad gäller pedagogiken så är jag som sagt positiv, men det går ju inte att blunda för att dagis finns för att folk måste jobba och inte har möjlighet att själva se till sina barn under dagtid.

Sen tycker jag att det är lite festligt hur personalen skrynklar ihop sina annars så vänliga anleten när man råkar säga dagis.(tagit från din text)

För min del får du gärna kalla mig dagisfröken o min arbetsplats för dagis, det rör mig inte i ryggen! :) Jag tycker det är mycket mjukare än förskola o betydligt lättare för barnen att säga.
Men för att höja statusen på vårt yrke är vi måna om att säga just förskola o pedagog. Vi är inte några "lallande mysbyxgäng" som fördriver dagarna med era barn för att vi inte har nåt annat för oss. Förlåt för att vi är stolta över vårt yrke o för att vi tycker det är roligt att arbeta med era barn... Det är därför vi ler!:D

Jag tycker det är helt ok att lämna barnen en stund längre så man hinner veckohandla t ex, för det mår barnen bättre av än att stressa runt i ett varuhus vid femtiden på kvällen efter en hel dag på förskolan. Men det gör du ju inte varje dag. Jag anser däremot att det är att utnyttja oss om man lämnar bara för att kunna roa sig med att gå o fika med väninnan eller gå på HM:s rea osv. (taget från min egen text)

Jag säger inte att ni inte FÅR, men jag tycker det är fult att sätta det i system!
Är du hemma o är föräldraledig struntar jag i vad du gör på dagarna så länge du har ditt barn dina 5h, 9-14 är det väl på de flesta ställen. Men för många blir det automatiskt så att om de kommer en timme försent på morgonen o lämnar, är det ok att komma 15 o hämta istället för 14... Inte en tanke på hur det påverkar barngruppen i övrig när det gäller personaltäthet. "Jag har rätt till mina 5h", visst men det gäller mellan 9 o 14!

Om du jobbar tycker jag att du får lämna den tiden du jobbar + restid till o från jobb. Tycker det är fantastiskt att vissa jobb tar 15 minuter att köra TILL o sen 1h att köra FRÅN... Varje dag...:angel:

Visst är vi till för er som jobbar, men inte för att vara era barnvakter när ni inte är på er arbetsplats! Det finns även alternativ till förskolan, dagmamma t ex! Ni är inte tvingade att lämna till oss ansiktsskrynklande missunsamma dagistanter! ;)

Vi delade upp klämdagarna mellan oss allihop för att det skulle finnas en personal för våra barn att känna igen o vi har faktiskt öppet hela julen fast på annan förskola. Det är vår skyldighet att ha öppet alla "svarta dagar", men eftersom det är många barn lediga så slår vi ihop olika förskolor både under sommaren o vintern. Det är ekonomiskt ohållbart i längden att ha alla förskolor öppna alltid. Då får vi höja upp taxan för föräldrarna...

Jag trivs på min arbetsplats o har underbara föräldrar o barn som jag har en öppen o rak dialog med! Vi smyger inte eller lindar in saker i onödan!

Men du, varför skaffa barn överhuvudtaget om du inte ens vill ha dem hemma när du är ledig?

Om jag vet att en förälder absolut inte kan ta barnen lediga, så respekterar jag det. Men jag tycker det är respektlöst mot oss o mot barnen att utnyttja oss så som många gör...

Det har jag inte sagt att jag inte vill. Jag sa att jag inte anser att det är dagispersonalens sak att avgöra. Föräldern har kanske gjort bedömningen att det är bättre att barnet är på dagis ibland när han/hon är ledig?

Om dagispersonalen ser sig som utnyttjad för att barnen är på dagis, tycks de ha grava anställningspoblem som bör lyftas till en både facklig och politisk fråga.

Att det skulle vara respektlöst mot barnen att lämna dem på dagis förvånar mig ännu mer. Rimligtvis borde väl dagispersonalen ha något slags stolthet över sitt arbete, och erbjuda en omsorg som föräldrarna inte behöver skämmas över att lämna barnen till? I annat fall bör även den frågan lyftas till den fackliga och politiska nivån.

Mitt arbete är dessutom sådant att jag å ena sidan jobbar mer än heltid, å andra sidan väldigt sällan kan säga att jag "absolut inte" kan vara ledig. Jag menar, mycket av det jag gör kan jag iofs göra på natten, på helgen, på julafton el dyl. (Och ja, allt detta har förekommit.)

Ganska många har det så nuförtiden, och jag anser inte att det är acceptabelt att man ska behöva övertyga personalen om att man "absolut inte kan vara ledig" för att få ha barnen i omsorgen med gott samvete.

I TS sits, tex, hade jag (till skillnad från TS) ganska lätt kunnat få loss 23/12 från jobbet om jag hade velat. Men det hade inneburit att jag haft arbete motsvarande 8-10 timmar att klara av innan det blir vardag igen, vilket allvarligt hade påverkat julefriden för hela min familj. Ska föräldrar för dagispersonalens skull jobba på annandagen, menar du?

Är det verkligen inte det? Det är väl barnomsorg då föräldrarna arbetar/studerar och inte när föräldrarna känner sig sugna på att vara ensamma hemma.
Är det ens tillåtet att ha barnen där när man är hemma? (undantaget 15h pedagogisk verksamhet)

Min poäng var bara att det inte är personalens sak att avgöra. Finns det någon sorts kommunala beslut på att man ska redovisa arbetstider (som i TS fall) är det en annan sak. Fast jag fattar inte hur jag skulle ha burit mig åt då.

Men jag säger ju att det är helt ok att ha barnen på förskolan! Men inte att sätta det i system att ha dem där 10 timmar om dagen året runt! Framför allt inte om man själv har regelbundna lediga dagar!
JAG tycker inte det, att andra sen har en avikande åsikt, fine! Men jag har sett stressade o trötta barn som aldrig är lediga trots att föräldrarna är hemma vissa dagar. Det är vad jag reagarerar mot! Inte att barnen måste vara på förskolan för att båda föräldrarna jobbar!

Om dagispersonalen ser sig som utnyttjad för att barnen är på dagis, tycks de ha grava anställningspoblem som bör lyftas till en både facklig och politisk fråga.

Ja det har hänt att jag känt mig utnyttjad av vissa föräldrar, men att det skulle innebära grava antsällningsproblem är så dumt att jag inte ens vill kommentera...:(

Det händer faktiskt tvärtom oxå! Att vi ber föräldrarna att barnen ska få vara fler timmar hos oss för att det är bra för barnen o för att de ska få ett bättre sammanhang i sin förskolevistelse!

Det är inte personalens sak att avgöra, men det är vi som delar ut lapparna om arbetstid o förmedlar dem vidare till våra chefer. Sen får vi direktiv från dem hur vi ska agera. Iaf var det så på det stället jag jobbade på tidigare. Det är inte alla kommuner det finns i o inte ens i alla område i samma kommun.

Det har jag inte sagt att jag inte vill. Jag sa att jag inte anser att det är dagispersonalens sak att avgöra. Föräldern har kanske gjort bedömningen att det är bättre att barnet är på dagis ibland när han/hon är ledig?

Men återigen, HAR föräldern RÄTT att lämna barn på förskolan när de ej arbetar??? (Undantaget 15h/vecka) Jag trodde faktiskt att man bara hade rätt till f-skola vid arbete/studier samt resväg till/från.

För de som vill ha ledig tid utan barn tycker jag att man ska ta till alternativ till förskola, tex barnvakt, mor/farföräldrar och om det ej finns söka dispens hos kommunen för extra f-skoletimmar. Men så kanske det inte fungerar?

Jag har två barn, 3 år och 9 mån. 3-åringen ska snart börja 15h förskola så vi är inte insatta i systemet än då det är premiär för oss. Jag vet att man vill ha ensamtid ibland och jag har den stora turen att dels ha en man som kan ha barnen ensam eller när han arbetar min mamma som gärna hjälper till. Jag menar inte att föräldrar ska vara några underverk av att aldrig känna sig trött på sina barn eller behöva egentid, jag bara undrar OM det verkligen är just förskolans sak att tilgodose detta. Det är ju ändå våra skattepengar som bekostar föskolan.

Ja det har hänt att jag känt mig utnyttjad av vissa föräldrar, men att det skulle innebära grava antsällningsproblem är så dumt att jag inte ens vill kommentera...
Men varför känner du dig utnyttjad? Så länge du inte behöver jobba övertid för att täcka upp för föräldrar som inte kommer så förstår jag inte varför du har åsikter om föräldrarnas skäl till att barnet är på dagis. På dotterns dagis säger de att de lägger sig inte i vad föräldrarna gör när barnet är där och det tycker jag är helt rätt. Varför ska dagispersonalen ha moraliska åsikter om vad som är rätt eller fel anledning att en unge är på dagis, så länge det inte saboterar för verksamheten på nåt sätt?

Min poäng var bara att det inte är personalens sak att avgöra. Finns det någon sorts kommunala beslut på att man ska redovisa arbetstider (som i TS fall) är det en annan sak. Fast jag fattar inte hur jag skulle ha burit mig åt då.

Fast en kommunalsnubbe som inte har daglig kontakt med förskolorna har väl svårt att se vilka föräldrar som lämnar sina barn när, det märker ju personalen som förhoppningsvis även har koll på deras arbetstider. Personalen borde väl bli även den kontrollerande länken även om det kanske inte är en tacksam arbetsuppgift.

Föresten, minns nu att jag hade en kollega som hade en dotter och sen fick tvillingar. Hon sökte via kommunen någon slags dispens för att ha storasystern mer än 15h på förskolan pga arbetsbördan med att ha tvillingar. Minns inte helt om ena/båda tvillingarna desutom hade särskilda behov.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka