Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Sv: Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

*kl*

Här frågas det varje fredag som min man jobbar eftermiddag om dottern VERKLIGEN ska vara till halv fem på fredagen.... eh JA DET SKA HON. Det står klart och tydligt vilka tider dottern har och varför ens fråga?? Hade jag kunnat så har jag ju hämtat hem henne tidigare men jobbar man 7-16 så är det svårt! hon är ensam kvar på fredagarna så visst, jag förstår tanken att det känns "onödigt" att vara personal då när alla andra fått gå hem tidigare.
Lika med dagarna innan jul ; ska hon verkligen vara här, det ser ut som att det blir bara hon, hon kanske får gå över på det stora dagiset och det kanske hon inte vill...? (ett hot eftersom vår dotter är väldigt känslig för främmande människor)
Svaret var fortfarande JA, vi jobbar (!) Och det visade sig komma tre till barn så hon slapp byta dagis ... *pust*

Har en bekant som jobbar på fritids, han menar på att dom puffar för att inga barn ska komma klämdagar och sånnt....inga barn=ledigt
Helt sjukt i mina öreon även fast de säker kan vara skönt för barnen att få vara hemma lite extra men!

När jag var liten och mina föräldrar jobbade under sådana dagar, blev de få barn (oftast bara jag och min syster) erbjudna att vara hemma hos någon av fröknarna. Detta gällde även om de jobbade senare på kvällen. Fungerade hur bra som helst och vi barn tyckte det var jätte spännande att vara utanför dagis med fröken och det kändes heller inte tomt och tråkigt som jag kan tänka mig att det skulle göra om man varit själv på dagis. Kanske detta vore ett förslag?

Jag fick också veta att vår son skulle bli ensam den 23, mycket vänligt meddelat. Så jag bestämde mig för att jobba hemifrån och ha honom hemma då (vilket betyder att jobbet nog går på halvfart ;)).

Men det som förvånar mig är att folk har möjlighet att vara lediga så himla mycket :confused:. Är alla inom skolsektorn eller? Min man och jag jobbar i princip alla vardagar. Av alla 16 barn i min sons grupp var det tydligen bara vi som skulle jobba 22-23.12.

Jag fick också veta att vår son skulle bli ensam den 23, mycket vänligt meddelat. Så jag bestämde mig för att jobba hemifrån och ha honom hemma då (vilket betyder att jobbet nog går på halvfart ;)).

Men det som förvånar mig är att folk har möjlighet att vara lediga så himla mycket :confused:. Är alla inom skolsektorn eller? Min man och jag jobbar i princip alla vardagar. Av alla 16 barn i min sons grupp var det tydligen bara vi som skulle jobba 22-23.12.

Ja nu för tiden jobbar jag inom skolsektorn, men tidigare så pusslade faktiskt barnens pappa och jag med våra tider för att barnen skulle få vara hemma så mycket som möjligt. Det fungerade bra. Jag jobbade på kontor och han på verkstad men det var inga problem att få ledigt vid storhelger. Förstår inte varför det ska vara så omöjligt nu? Vi tog obetald tjänstledighet om så behövdes för SÅ lång är inte småbarnstiden att man går i personlig konkurs om man satsar på att ge sina barn en harmonisk uppväxt.

Om man är ensamstående så förstår jag bättre men i övrigt tycker jag att alldeles för många barn går låååånga dagar på förskolan. De är helt förbi när dagen är slut och då ska de umgås med sina föräldrar på kvällen...
Varför drar man inte ner lite på sin standard och ser till att jobba kortare dagar när man har små barn? Är det så viktigt med alla fina prylar och semestrar, egentligen?

(Återigen, de som verkligen inte kan annat, säger jag inget om. De jag har i åtanke har "allt" men jobbar långa dagar ändå. Skit, anser jag).

Så har vi det också, de vill att man skall hålla barnen hemma alt fixa annan barnvakt den 23:e.

Min sambo jobbar också 22-23/12 plus att han jobbar klämmdagarna mellan jul och nyår så hade det inte varit för att jag var arbetslös hade nog tyvärr mina barn fått vara på dagis/fritis elelr så hade någon av oss fått ta semester

Men jag fattar inte, lämnar folk barn på dagis trots att en eller flera vuxna är hemma? Får man göra så? 15-timmarsbarn förstår jag ju att de går trots att någon är hemma, men jag förstår inte hur man gör annars. Om man nu skulle jobba oregelbundet, och ha en ledig dag mitt i veckan, går barnen på dagis ändå?

Om man nu skulle jobba oregelbundet, och ha en ledig dag mitt i veckan, går barnen på dagis ändå?
Jag kan svara för mig och maken =)

Jag är ledig en dag mitt i veckan och maken en = inget fritids dessa två dagar. Och det ska likförbaskat tjafsas om den enda dagen julveckan som vi behöver lämna. Det kan inte vara nåt annat än latsäckar :mad:
Självklart vill jag ha min snutt hemma när jag inte måste jobba :love: (och här får man ju inte lov att lämna heller om man inte kan redovisa arb.tid)

Jag jobbar väldigt oregelbundet och de gångerna jag är ledig dagtid har jag alltid barnen hemma. Har aldrig ens tänkt tanken på att de skulle vara på dagis :confused:

Jag behöver inte redovisa arbetstid, lämnar bara tider när jag vill lämna och hämta. Nu är mina barn så lite på dagis att de i vår kommer få gå en eller ett par extra förmiddagardagar i veckan efter nyår, lite beroende på hur jag jobbar. Annars tappar de all rutin på att vara där, vi fick ha en extra inskolningsvecka förra veckan just för att de varit där så lite sista tiden. Men vad ska jag göra då? Jag känner mig jätteskyldig som tar egen lunch och hämtar barnen EFTER det, trots att jag slutat timmen innan. Men det är på dagis initiativ, de vill att barnen ska få äta/sova klart i lugn och ro. Därför hämtar jag oftast på fasta tider, och inte direkt jag slutat. Samma med lämningen, jag kan lämna en eller en och en halv timme innan jag börjar jobba bara för att killarna ska få vara med på lunchen. Har jag jobbat lite en vecka har de ändå fått komma på tisdagarna, för då har de knytt och knoppegrupper ute (har eget förmiddagsfika med sig och äter dessutom lunch ute).

Det kanske inte är av lathet, den ordinarie personalen har hos oss beviljad ledighet julveckan och i mellandagarna men för oss har det med vikarier att göra, ska man sätta in vikarie och så kommer det inga barn. Har under de tjugo åren jag haft med fritids att göra sett att minst 90% garderar sig med barntillsyn, men sen kommer inte barnen. Vi har haft upp det på föräldramöten visat (med namnen dolda) hur mycket ändringar det är det är på lovscheman.
Hur personalen kan ha så mycket ledigt kan dels bero på att de jobbar mycket övertid pga föräldrar är sena och hämta att de går in och täcker för sjuk personal osv.
Nej att anklaga personalen för att vara lat tycker jag är fel, de vill nog bara att verksamheten ska fungera bra.

Iår är ju ett kanonår vad gäller lång ledighet! Tar man sex dagar blir man ju ledig i två och en halv vecka....

KL
På ön så har de lämnat ut ett papper i god tid som alla föräldrar ska fyllt i om de ska ha omsorg under julhelgen. ALLA barn oavsett ålder får gå på dagis för att personalen ska få en chans att få ledigt under julhelgen (även fritisbarnen).
Jag tycker att det är bra! Det ger dessutom flera föräldrar en tankeställare. Är man hemma med 1 barn så kan man lika gärna vara hemma med alla barnen om det gäller en enstaka dag. Under jullovet så är det inget pedagogiskt arbete inplanerat hos oss utan enbart "barnpassning". Därför finns det ingen anledning att föräldrar dumpar sina barn på dagis för att själva få ledigt:mad:

Jag som har ett arbete som gör att jag jobbar alla sorters nätter har förståelse för att andra inte vill jobba alla dagar.

Kan tycka att det är fegt av TS fritis att inte ställa frågan rakt ut istället för att linda in den.

Men jag fattar inte, lämnar folk barn på dagis trots att en eller flera vuxna är hemma? Får man göra så? 15-timmarsbarn förstår jag ju att de går trots att någon är hemma, men jag förstår inte hur man gör annars. Om man nu skulle jobba oregelbundet, och ha en ledig dag mitt i veckan, går barnen på dagis ändå?

Ja, vår yngsta son går på dagis 8-16 ALLA dagar som hans syskon är i skolan. Det är dagis som vill det då sonen ska få möjlighet att vara med på alla pedagogiska saker som de har under terminerna. Däremot så är han alltid hemma när skolbarnen är hemma. Under julen så är bara 4 o 6 åringen på samlingsdagis de dagar jag sover o maken jobbar. Har kollat så det inte bara blir mina barn, hade fallet varit sådant så hade äldre syskon fått ha pojkarna hemma.

Tråkigt att de sa så. Vi frågar ibland föräldrar, men det är av anledningen att det kanske är ett, elelr två barn vissa dagar, och det då inte är särskilt roligt för barnet att vara här då. :)

*kl*

Jag jobbar inom barnomsorgen o trivs väldigt bra med det! Men, hur vi än gör blir alltid nån "trampad på tårna".

Ett år jag jobbade hade vi ett barn över hela julledigheten, detta innebar att två personal fick jobba eftersom barnet var där från 7-17... I efterhand fick vi höra att en förälder hade varit hemma den del av klämdagarna men hade ändå valt att lämna sitt barn hos oss trots att de visste att barnet var själv!

Vid ett tillfälle körde jag in en klämdag så jag var där 7 på morgonen o barnen dök inte ens upp...(3,5 mil enkel resa till jobb)

Vid nåt tillfälle har föräldrarna blivit jättearga om vi inte berättat att deras barn blev ensamt på förskolan.

Många garderar sig o sätter upp att barnen ska komma o vi försöker pussla ihop schema med andra fsk o sen ringer de o säger varje morgon att "Nisse" är trött o vill stanna hemma...

Iår hade vi två barn som skulle vara hos oss på olika klämdagar o det är barn som tycker det är lite jobbigt med andra ställen. Där förklarade vi situationen o föräldrarna valde att försöka hitta annan lösning. De blev tacksamma att vi berättade det!

Vi har öppet året runt alla dagar utom röda dagar, vi har svårt att ta in vikarier o får jobba en hel del övertid. Vi vill oxå kunna ta ut vår komp som alla andra kan göra + ta ut semester o vara med våra familjer!

Jag kan bara prata för mitt ställe o ALLT vi gör (även ställa obekväma frågor angående ledighet o hämtning...) gör vi för BARNENS skull!!! Inte för vår egen!

Det hade varit roligt om vissa föräldrar hade slutat se oss som ett förvaringsställe... Det finns barn som är hos oss mer eller mindre året runt 8-9 h varje dag... Barnen behöver vara lediga de oxå!

Ja, vår yngsta son går på dagis 8-16 ALLA dagar som hans syskon är i skolan. Det är dagis som vill det då sonen ska få möjlighet att vara med på alla pedagogiska saker som de har under terminerna.

Det tycker jag spontant låter som väldigt lång tid och väldigt många dagar!
Jämför ex.vis med 15h barnen som anses få vara med på det pedagogiska program som erbjuds (samlingar etc.).

Våra barn går ju just under halvtid på förskola (under 20 h) och där säger förskolan till och erbjuder dem att vara med om det ska vara något speciellt som en utflykt eller julbord.

Hur gammal är din yngsta son?

Jag tycker det låter enormt långa dagar.

Och jisses, är dagis så ENORMT viktigt att barnen missar allt det pedagogiska om de inte är där på heltid?

Jag finner knappt några ord.

Makabert.

Hur gammal är din yngsta son?

Jag tycker det låter enormt långa dagar.

Och jisses, är dagis så ENORMT viktigt att barnen missar allt det pedagogiska om de inte är där på heltid?

Jag finner knappt några ord.

Makabert.

Ursäkta om jag missförstår,men menar du att alla som jobbar heltid och har sina barn på dagis mellan 8-16 är makabra?

Det är inte första gången jag upplever eller hör att fritids helst vill slippa jobba. Ska det vara så här? Är man bov när man själv väljer när man ska plocka ut semester?

(Ja, vi kommer förstås att ta upp det med ansvarig på fritids)

Jag tycker att ni ska ta upp det med överordnad.

Som jag tolkar det har vi alltså ett samhälle, politiska beslut osv, där kommunal barnomsorg erbjuds. Det anses vara något av en rättighet att ha tillgång till barnomsorg i Sverige, rentav.

Och sen kommer personalen bakvägen och ber föräldrar hålla barnen hemma! Är detta något de ens har befogenhet att göra?

Jag går så långt att jag även skulle bli arg om personalen hade synpunkter på om barnet är i omsorgen på föräldrars lediga dagar. Det är inte personalens sak att avgöra, utan föräldrarnas. (Hos er är detta omöjligt, förstod jag, men det är väl inte personalen som bestämt att ni ska redovisa arbetstider?)

Hur funkar det förresten med föräldrar som inte KAN redovisa arbetstider? Jag har inga, jag jobbar tills jag är klar eller inte orkar längre för dagen. Det finns ingen som helst kontroll av "arbetstider" på mitt heltidsjobb ++.

Om dagispersonal har svårt att få ut sin komp, så är det inte föräldrarnas problem!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka