Sv: Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids
Men för att höja statusen på vårt yrke är vi måna om att säga just förskola o pedagog. Vi är inte några "lallande mysbyxgäng" som fördriver dagarna med era barn för att vi inte har nåt annat för oss.
Jag förstår inte varför "dagis" och "dagisfröken" skulle frånta dig din utbildning eller din status? Det är väl yrket som är det viktiga, inte vad det kallas i folkmun?
Förlåt för att vi är stolta över vårt yrke o för att vi tycker det är roligt att arbeta med era barn... Det är därför vi ler!
Jag begriper ju att du är ironisk, men förstår inte varför du svarar mig så? Jag är stolt över mitt barn och vill hennes allra bästa. Välutbildad dagispersonal som trivs i sina roller är mycket viktigt för mig.
Jag säger inte att ni inte FÅR, men jag tycker det är fult att sätta det i system!
En betalande kund borde få använda sin tid som hon eller han vill utan att personalen på dagis ska moralisera över det. Så länge barnet inte blir lidande. Vem menar du att det är fult mot?
Om du jobbar tycker jag att du får lämna den tiden du jobbar + restid till o från jobb. Tycker det är fantastiskt att vissa jobb tar 15 minuter att köra TILL o sen 1h att köra FRÅN... Varje dag...
Och jag förstår inte att du orkar reta dig på detta? Om föräldern i fråga hade haft en längre arbetsdag hade följden blivit densamma. Kanske ska man tycka synd om barnet - men det blir också bakvänt för det är väl inte synd om barnet på dagis? Din arbetstid eller lön påverkas inte? För mig är det nog lite så - jag rusar in på jobbet på morgonen, medan jag på etermiddagen plockar iordning lite, försöker fixa undan lite papper och så inför morgondagen. Sådant som inte hinns med på arbetstid. Det anser jag vara ett helt legitimt. Har du tänkt på att det kan vara orsaken till att folk inte hinner infinna sig på en kvart efter stängningsdags?
Visst är vi till för er som jobbar, men inte för att vara era barnvakter när ni inte är på er arbetsplats! Det finns även alternativ till förskolan, dagmamma t ex! Ni är inte tvingade att lämna till oss ansiktsskrynklande missunsamma dagistanter!
Men hallå? För det första har jag aldrig ens nämnt ordet missunsam. Så fånigt. Jag har snarare berömt vår dagispersonal. Som skattebetalare + betalare av taxan till dagis är jag väl en av många som betalar din lön, då har jag rätt att förvänta mig att du, precis som alla andra arbetande människor, befinner dig på din arbetsplats och utför den tjänst jag betalar för? Dvs tar hand om mitt barn medan jag utför mitt arbete. Det är absolut inget nedvärderande i det, jag lämnar ju ifrån mig det dyrbaraste jag har och värdesätter sannerligen trevlig personal på dagis! Även dagmammor är väl kommunalt anställda förresten?
Vi delade upp klämdagarna mellan oss allihop för att det skulle finnas en personal för våra barn att känna igen o vi har faktiskt öppet hela julen fast på annan förskola. Det är vår skyldighet att ha öppet alla "svarta dagar", men eftersom det är många barn lediga så slår vi ihop olika förskolor både under sommaren o vintern. Det är ekonomiskt ohållbart i längden att ha alla förskolor öppna alltid. Då får vi höja upp taxan för föräldrarna...
Som jag skrev i mitt förra inlägg så tycker jag att det är en ok lösning, även om den inte känns optimal för barnen. Själv jobbar jag alla klämdagar, jag kan inte be mina kunder att ha lite förståelse för att jag hellre skulle stanna hemma. Men det är ok, jag ser det snarare som en service än en skyldighet.
Jag vet fler mammor och pappor på vårt dagis som försöker ta ledigt under mellandagarna (och den 5 jan) för att slippa lämna barnet på ett nytt ställe. Det är ganska dålig service, tycker jag. Om man kan och har råd vill väl de flesta vara lediga under klämdagarna, men vissa har jobb som kräver närvaro även då. Det gör dem inte till dåliga föräldrar. Vissa har kanske inte de ekonomiska möjligheterna att ta ut semester när de önskar.
Den dåliga servicen lastar jag dock inte dagisfröknarna för, det är förstås av ekonomiska skäl det är så och det bestäms över deras huvuden.