Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Sv: Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Ja på vissa förskolor är det så. På vår förskola är det okej att ha semester exempelvis och ändå ha barnet på dagis. Det är möjligt att de skulle ändra reglerna om någon satte det i system (detta är ett präktigt medelklassområde där inget barn är kvar senare än runt 16.45). Men att julshoppa tex samtidigt som barnet är på dagis har de inga synpunkter på.

I Stockholms kommun har man för övrigt möjlighet till 30 timmar förskola när man är föräldraledig för annat barn.

Föräldern har kanske gjort bedömningen att det är bättre att barnet är på dagis ibland när han/hon är ledig?

Fast är det tillåtet i någon kommun? I den kommunen där jag jobbar kan man läsa på schemablanketterna:

Enligt Skollagen är kommunen skyldig att ge plats åt de barn vars föräldrar arbetar eller studerar.

* På schemat anges arbets/studietid samt placeringstid som också innefattar restid till och från skolan/arbetet.

* Kontroll av lämnade uppgifter kan komma att ske hos arbetsgivaren.

Hos oss får man alltså inte lämna på dagis när man är ledig.

Kan ju också berätta hur det fungerar hos oss ang. julledigheten. Vi lämnade ut lappar och frågade hur barnen skulle komma/vara lediga den 22, 23, 29 och 30/12 samt den 2 och 5/1. Vi förväntade oss inte att alla skulle vara lediga den 22 och 23, men många fabriker har ju faktiskt stängt då och vi visste att de skulle komma att påverka barnantalet mycket. Därför måste vi fråga! När vi har fått in alla lappar jämför vi barnantal med personalens önskade ledighet och hur vi kan dela upp lediga dagar/jobbdagar sinsemellan. Vår förskola ingår i ett område som består av fyra förskolor. Vi kommer att ha öppet ALLA dessa dagar, men de delas upp på de olika ställena. Det kräver ganska så mycket pyssel och organisation för att få ihop det!

Ja det har hänt att jag känt mig utnyttjad av vissa föräldrar, men att det skulle innebära grava antsällningsproblem är så dumt att jag inte ens vill kommentera...:(

Om du känner dig utnyttjad av att sköta ditt arbete, så har du väl något slags anställningsproblem? Anledningen till att barnen är på dagis påverkar väl inte ditt arbete?

Jag kan inte se att det finns någon enda anledning för dagispersonalen att ha synpunkter på hur föräldrarna tillbringar den tid barnen är på dagis.

Om det finns kommunala regler, som i TS fall, så är det en sak. Det får man ju böja sig för, och sen driva frågan politiskt om man vill. Men att personalen ska ha synpunkter på om anledningen till att barnen är på dagis - varför då?

För att det skär i hjärtat ibland. Det gör ont i mitt hjärta för de barn många blundar för. För de som kommer 7.30 och är kvar till 17 alla dagar året runt. De måste ha tre veckor ledigt över sommaren, men sen är de hos oss resten av tiden. Inga lov. Ingen julledighet. Tror du inte att dessa barn märker att de är annorlunda än andra? När de dessutom vet att mamma är hemma.

Det gör mig förbannad när lillebror 18 mån är hos oss från 8-16 en hel vecka när både mamma, pappa och storebror är hemma. Tror ni på fullaste allvar att en kille på 18 månder hellre är på förskolan är hemma när alla andra är hemma? I så fall måste han ha väldigt dåliga hemförhållanden när vi kan ersätta föräldrarnas närhet och kärlek.

Eller lillasyster som förtvivlat sitter och gråter varje fredag, från morgon till kväll, på förskolan för då är mamma och storasyster ute på "kvalitetstid" med varandra. Äter och shoppar ute på stan.

När jag pratar pratar jag om SMÅ barn. Inte vilda 5-åringar. Det må vara ett attitydsproblem jag har, och det är därför jag ventilerar det här eftersom jag inte går på föräldrarna om det. Men om jag inte hade hjärta att tycka synd om dessa barn anser jag det vara ett större problem. Nog knyter man än rätt så hårt till sina små telingar på jobbet! Hur skulle det annars vara?

Jag har aldrig hört talas om någon kommun där det INTE står inskrivet att det är under tiden föräldrarna arbetar eller studerar som barnen HAR RÄTT att vara på förskolan. Undantaget 15h barn (föräldralediga eller arbetslösa föräldrar). Detta p.g.a. att förskolan är subventionerad verksamhet.

Sedan kan jag personligen tycka att det antagligen skulle vara bättre för både barn och föräldrar om man någon gång hade möjlighet att glida på tiderna för att ex.vis hinna handla innan man hämtar barnen (givetvis har man meddelat i god tid att man vill komma senare.

Men från det till att lämna sitt barn 8 h om dagen fastän man inte själv jobbar/studerar eller sover p.g.a. nattjobb tycker jag är väl magstarkt för min del. Jag skulle helt enkelt inte vilja vara utan den barntiden.
Men det är väl antagligen högst individuellt.

Eller lillasyster som förtvivlat sitter och gråter varje fredag, från morgon till kväll, på förskolan för då är mamma och storasyster ute på "kvalitetstid" med varandra. Äter och shoppar ute på stan.
Min dotter går på ett åldersblandat dagis och hon är ofta bedrövad över att hon inte får följa med när de stora ska iväg till skogen eller har egna samlingar. Hon pratar mycket om vad femåringarna får göra och vad hon ska få göra när hon blir femåring. Hon är betydligt mer medveten om att hon utesluts i detta sammanhang än hon skulle vara medveten om att jag hämtade henne en timme senare för att jag behövde tid på tu man hand med lillebror. Så är det du skriver ett verkligt problem så finns det anledning att man i förskolan sopar framför egen dörr först.

Det finns knäppgökar till föräldrar och det finns konstiga rutiner och attityder på dagis, men att de flesta försöker göra så gott man kan och vill barnen väl, det tror jag man kan utgå från. Vem vet, det kanske verkligen behövdes lite extra mammatid för stora barnet? Det kanske är mobbat eller har gått igenom något annat jobbigt som inte ni på dagis känner till. Och om några föräldrar verkligen är knäppa, då har förmodligen barnet det bättre på dagis ändå, borde man kunna tänka.

Och om några föräldrar verkligen är knäppa, då har förmodligen barnet det bättre på dagis ändå, borde man kunna tänka.

Men det gör inte mindre ont för det för att jag tror att föräldrarna är lite cocco. Ett barn behöver sina föräldrar och det står jag fast vid.

Amgående att sopa framför sin egen dörr först... Man kanske kan utgå från att förskolepersonalen också gör sitt bästa och inte bara anse att alla är en samling lata knäppgökar som endast vill sätta krokben för alla föräldrar...

poängen är väl just att skollagen beskriver vad man minst har rätt till, inte vad man INTE har rätt till. Vad man inte har rätt till tycks vara upp till kommunerna och de enskilda dagiset att välja hur man ska hantera. Men vi är ju många nu för tiden som inte har fasta arbetstider och anpassar våra dagar efter de tider vi har satt upp på dagis och löser diverse arbetsuppgifter på andra tider än just när vi råkar befinna oss på jobbet och har barnet på dagis. Jag har en sån tjänst att jag inte ens uppger för min arbetsgivare när jag tar ut semester, jag förväntas planera och styra över min tid helt själv och lösa de arbetsuppgifter jag har. Jag har inget dåligt samvete för att det tex passar mig bättre att gå och klippa mig medan dottern är på dagis och att jag jobbar när hon har gått och lagt sig i stället. Så länge det inte finns några regler som jag bryter mot så är det rimligt att jag som förälder avgör vad som är mest effektivt för vår familj med de förutsättningar vi har.

Jo jag håller med! Hela denna tråden tyder väl på att det är viktigt att man öppen och redovisar skäl till att det ser ut på ett visst sätt, annars börjar fördomarna gro från bägge håll.

Men varför känner du dig utnyttjad? Så länge du inte behöver jobba övertid för att täcka upp för föräldrar som inte kommer så förstår jag inte varför du har åsikter om föräldrarnas skäl till att barnet är på dagis. På dotterns dagis säger de att de lägger sig inte i vad föräldrarna gör när barnet är där och det tycker jag är helt rätt. Varför ska dagispersonalen ha moraliska åsikter om vad som är rätt eller fel anledning att en unge är på dagis, så länge det inte saboterar för verksamheten på nåt sätt?

Så tycker jag med!
:bow::bow::bow:

Jag känner mig utnyttjad av vissa föräldrar som sätter det i system. Jag anser att man vid enstaka tillfällen kan behöva ha barnen på fsk längre än man arbetar men inte varje dag!

Har man behov av att shoppa eller fika mm så får man ta barnen med sig eller skaffa barnvakt. Däremot läkarbesök mm där det inte är lämpligt att ta med barnen kan jag tycka att det är ok att de är kvar en stund längre. Likadant när vi har haft barn som inte har haft nånstans att ta vägen vid begravningar. Då har de fått stanna lite längre även om det har varit ett 15h barn! Det gäller att vara flexibla från båda håll!

Är det helt ok tycker du att jag skulle ha mina barn på fsk/fritids ett par timmar längre varje eftermiddag för att kunna gå i stallet? Varje dag om det är min hobby o inte mitt yrke?

Amgående att sopa framför sin egen dörr först... Man kanske kan utgå från att förskolepersonalen också gör sitt bästa och inte bara anse att alla är en samling lata knäppgökar som endast vill sätta krokben för alla föräldrar...

Amen till det!!! :bow::bow::bow:

Senast ändrad av en moderator:

Om du känner dig utnyttjad av att sköta ditt arbete, så har du väl något slags anställningsproblem? Anledningen till att barnen är på dagis påverkar väl inte ditt arbete?

Jag kan inte se att det finns någon enda anledning för dagispersonalen att ha synpunkter på hur föräldrarna tillbringar den tid barnen är på dagis.

Om det finns kommunala regler, som i TS fall, så är det en sak. Det får man ju böja sig för, och sen driva frågan politiskt om man vill. Men att personalen ska ha synpunkter på om anledningen till att barnen är på dagis - varför då?

Det finns barn i kö som i så fall är i större behov av platsen än ett barn till någon som är o fikar eller shoppar.

Att jag känner mig utnyttjad har inget med min specifika yrkesroll att göra utan attityden från vissa föräldrar.

Föräldrar som blir sura för att vi inte kan hålla reda på barnens privata leksaker, som vill att vi ska fixa mat på andra tider än våra mattider, som inte tycker att de behöver ringa när barnen är lediga/sjuka. Som anser att vi har flextid o att det är ok att droppa in till frukost en kvart sent varje morgon osv. Det gör att jag ibland känner mig utnyttjad!

Vi har tufft att få dagarna att gå ihop personalmässigt o därför är vi i behov av att veta hur många timmar era barn behöver vara hos oss. Pengarna vi går back tas från verksamheten vilket gör att vi inte kan göra det vi önskar tillsammans med era barn.

Jag vet inte om jag förstår vilka glasögon du vill att jag ska ta på mig. Menar du som skattebetalare? Eller som förälder?
Det finns väl redan många som tex åker hem för att gå ut med hunden på lunchen och därmed får en halvtimmes längre arbetsdag. Och skulle du välja att sticka ut på en ridtur på lunchen eller sticka och lunchfodra så är inte det det värsta. Har man en 2-3-åring är det inte helt lätt eller särskilt roligt för barnet i ett smällkallt stall i flera timmar. Barn ska inte behöva gå många timmar extra för det men om du tex jobbar lite oregelbundet och har möjlighet att sticka och rida några förmiddagar i veckan så tycker inte jag att det är hela världen. Jag tycker att dagis har en bra och barnanpassad verksamhet vilket verkligen inte är det sämsta.

Men för att höja statusen på vårt yrke är vi måna om att säga just förskola o pedagog. Vi är inte några "lallande mysbyxgäng" som fördriver dagarna med era barn för att vi inte har nåt annat för oss.

Jag förstår inte varför "dagis" och "dagisfröken" skulle frånta dig din utbildning eller din status? Det är väl yrket som är det viktiga, inte vad det kallas i folkmun?

Förlåt för att vi är stolta över vårt yrke o för att vi tycker det är roligt att arbeta med era barn... Det är därför vi ler!

Jag begriper ju att du är ironisk, men förstår inte varför du svarar mig så? Jag är stolt över mitt barn och vill hennes allra bästa. Välutbildad dagispersonal som trivs i sina roller är mycket viktigt för mig.

Jag säger inte att ni inte FÅR, men jag tycker det är fult att sätta det i system!

En betalande kund borde få använda sin tid som hon eller han vill utan att personalen på dagis ska moralisera över det. Så länge barnet inte blir lidande. Vem menar du att det är fult mot?

Om du jobbar tycker jag att du får lämna den tiden du jobbar + restid till o från jobb. Tycker det är fantastiskt att vissa jobb tar 15 minuter att köra TILL o sen 1h att köra FRÅN... Varje dag...

Och jag förstår inte att du orkar reta dig på detta? Om föräldern i fråga hade haft en längre arbetsdag hade följden blivit densamma. Kanske ska man tycka synd om barnet - men det blir också bakvänt för det är väl inte synd om barnet på dagis? Din arbetstid eller lön påverkas inte? För mig är det nog lite så - jag rusar in på jobbet på morgonen, medan jag på etermiddagen plockar iordning lite, försöker fixa undan lite papper och så inför morgondagen. Sådant som inte hinns med på arbetstid. Det anser jag vara ett helt legitimt. Har du tänkt på att det kan vara orsaken till att folk inte hinner infinna sig på en kvart efter stängningsdags?

Visst är vi till för er som jobbar, men inte för att vara era barnvakter när ni inte är på er arbetsplats! Det finns även alternativ till förskolan, dagmamma t ex! Ni är inte tvingade att lämna till oss ansiktsskrynklande missunsamma dagistanter!

Men hallå? För det första har jag aldrig ens nämnt ordet missunsam. Så fånigt. Jag har snarare berömt vår dagispersonal. Som skattebetalare + betalare av taxan till dagis är jag väl en av många som betalar din lön, då har jag rätt att förvänta mig att du, precis som alla andra arbetande människor, befinner dig på din arbetsplats och utför den tjänst jag betalar för? Dvs tar hand om mitt barn medan jag utför mitt arbete. Det är absolut inget nedvärderande i det, jag lämnar ju ifrån mig det dyrbaraste jag har och värdesätter sannerligen trevlig personal på dagis! Även dagmammor är väl kommunalt anställda förresten?

Vi delade upp klämdagarna mellan oss allihop för att det skulle finnas en personal för våra barn att känna igen o vi har faktiskt öppet hela julen fast på annan förskola. Det är vår skyldighet att ha öppet alla "svarta dagar", men eftersom det är många barn lediga så slår vi ihop olika förskolor både under sommaren o vintern. Det är ekonomiskt ohållbart i längden att ha alla förskolor öppna alltid. Då får vi höja upp taxan för föräldrarna...

Som jag skrev i mitt förra inlägg så tycker jag att det är en ok lösning, även om den inte känns optimal för barnen. Själv jobbar jag alla klämdagar, jag kan inte be mina kunder att ha lite förståelse för att jag hellre skulle stanna hemma. Men det är ok, jag ser det snarare som en service än en skyldighet.

Jag vet fler mammor och pappor på vårt dagis som försöker ta ledigt under mellandagarna (och den 5 jan) för att slippa lämna barnet på ett nytt ställe. Det är ganska dålig service, tycker jag. Om man kan och har råd vill väl de flesta vara lediga under klämdagarna, men vissa har jobb som kräver närvaro även då. Det gör dem inte till dåliga föräldrar. Vissa har kanske inte de ekonomiska möjligheterna att ta ut semester när de önskar.

Den dåliga servicen lastar jag dock inte dagisfröknarna för, det är förstås av ekonomiska skäl det är så och det bestäms över deras huvuden.

Det finns barn i kö som i så fall är i större behov av platsen än ett barn till någon som är o fikar eller shoppar.

Vi har tufft att få dagarna att gå ihop personalmässigt o därför är vi i behov av att veta hur många timmar era barn behöver vara hos oss.

Och det är heller inte personalens sak att bekymra sig om vem som har störst behov av en dagisplats, där finns ju köregler, som inte sköts av förskolelärarna, som bekant.

Surhet från föräldrar över borttappade saker är en helt annan fråga, som jag förstår är frustrerande.

Självklart måste dagarna gå ihop på dagis! Föräldrarna bör givetvis göra sitt bästa för att passa överenskomna tider, men det är ju ocskå en helt annan fråga än den om varför barnen är på dagis.

Men du, varför skaffa barn överhuvudtaget om du inte ens vill ha dem hemma när du är ledig?

Så tycker jag inte att man ska skriva när man arbetar som förskolepedagog. Iofs anonymt på ett forum, men det undergräver förtroendet för personalen inom barnomsorgen.

För att det skär i hjärtat ibland. Det gör ont i mitt hjärta för de barn många blundar för. För de som kommer 7.30 och är kvar till 17 alla dagar året runt.

Jag har bara hört talas om de där barnen, mycket sällan sett dem. I min familj är vi glada om alla ens är vakna klockan 07.30! Att lämna på dagis så tidigt har kanske hänt vid två, tre tillfällen under hela dagiskarriären. :D

Men min åsikt kvarstår: det är inte personalens sak att moralisera över vad föräldrarna gör när barnen är på dagis. Personalen jobbar med barnen, inte med att uppfostra föräldrarna.

Själv tror jag att jag skulle må rätt dåligt av att jobba på dagis om jag inte trodde att det var bra för barnen att vara där. Om de barn som är där mycket känner sig annorlunda än de andra, så kan det ju ha med personalens attityd att göra.

Precis som andra yrken är måna om sina yrkestitlar är vi det oxå... Fast jag tycker det är ok att bli kallad dagisfröken! Men jag blir lite stött när jag berättar om mitt yrke o folk inte tror att vi gör annat än fikar o passar barn.

Visst är ni betalande kunder, men vi har oxå ett liv o om vi vill vara lediga måste vi ju kunna vara det genom att slå ihop förskolorna.Alla varuhus har ju inte öppet alltid o inte ens sjukhusen har det...

Som jag har påpekat tidigare utgår vi alltid från barnens bästa o därför valde vi att först dela upp dagarna mellan oss o sen återigen höra med våra föräldrar o upplysa dem om att deras barn blev själva från vår fsk. Dock med känd personal!

Sen var det inte min mening att vara ironisk utan jag skämtade till det lite! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka