Uppdaterar lite, jag känner att jag gick igång på det här.
Jag har pratat med ordförande i rasklubben, som blev väldigt intresserad. Har även mejlat rasklubbens RAM-grupp som är den som "tar hand om" sånt här.
Anledningen till att genen blir dominant hos dvärgpinscher har tydligen med en (unik?) mutation att göra. Jag har med hjälp av ordföranden hittat ett DNA-test särskilt för dvärgpinscher:
https://www.pawprintgenetics.com/products/tests/details/159/
Jag har också fått kontakt med en annan ägare vars dvärgpinscher också har cystinsten, det uppdagades redan när den var 1,5 år (nu är den 4). Ägaren verkar väldigt påläst och har varit i kontakt med SLU angående det här, jag ska få mer information under dagen. (Hens hund kommer från en av de största och främsta kennlarna. Hoppas att jag ej öppnar Pandoras box och blir lynchad... )
Jag har pratat med min uppfödare också, såklart. Och jag känner lite sorg över att mina sista strimmor av hopp när det gäller att någon gång använda Billy nu har gått upp i rök.
Inget av Billys kullskyskon eller halvsyskon eller deras avkommor har visat några som helst tecken på det här. Vi tror båda att det kommer från hans pappas linjer. Det är lite knasigt att det här inte har blommat ut förrän nu, ofta är hundarna hälften så gamla när det uppdagas. Å andra sidan - i framtiden går det förhoppningsvis att ta ett enkelt prov och se om hunden bär på mutationen eller inte, då kan man ju ta reda på det när hunden är ung.
Nu ska jag försöka reda ut foderfrågan.
Jag är inte jätteförtjust i tanken på att han ska leva på veterinärfoder resten av livet, och enligt min veterinär så är det inte säkert att det gör skillnad. Huvudsaken verkar vara att han får i sig extra vätska, och att fodret inte har så högt proteinvärde - vilket känns precis tvärt emot vad jag har strävat efter när det gäller foder hittills...
Han har ätit samma foder i flera år (acanas foder för small breed) och vi bytte foder i samband med My Dog, alltså för typ två månader sedan. Är det en ren slump att det här har dykt upp efter det, tror ni? Efter my dog har hundarna fått en blandning av Magnussons Meat & Biscuit och Robur Single protein med lax. Emellanåt lite Mush Vaisto också.
Billy kräver ganska mycket "raketbränsle", han gör av med mycket energi, är explosiv och aktiv och han är ju min sport- och tävlingshund. Han behöver mat som ger energi. Jag har sett vad som händer när han inte får det – and it ain't pretty.
Bravo att du redan är igång och reder i avelsfrågan!
Jag har ingen aning om hur snabbt stenarna kan bildas, men det låter spontant väldigt snabbt att allt det där skulle hänt bara sedan foderbytet?
När det gäller energi kan han väl få det även från fett och kolhydrater? Även om det inte kanske räknas som optimalt så får man väl göra undantag med tanke på hans hälsa överlag. Visst behöver han en del protein också, men att hålla sig på minimum där kanske är klokt ändå?