Utvecklingsstörd häst.

Blomskan

Trådstartare
Om tråden ligger fel, flytta den gärna.

Kom på en disskution som en kompis och jag hade för ett par år sedan..

Kan en häst vara utvecklingsstörd, alltså ha någon typ av hjärnskada?
Vad tror eller vet ni?

Koppla nu inte ihop detta med någon av mina tidigare startade trådar.. :)
Bara så inte folk tror att jag tror mig ha en utvecklingsstörd häst.. :rofl:

Känns lite som "Våga Fråga", fast för hästar... :)

Sv: Utvecklingsstörd häst.

alltså jag tror det.. men jag har aldrig stöt på en sån häst, eller hört talas om det.. men varför
inte, ett fel kan ju uppstå...

Har däremot sett en åring som var helt stollig, den betedde sig som den var besatt av nåt, stod och stampade och gjorde utfall
mot saker som inte fanns och gick inte att få kontakt med, for med huvudet och gjorde en hel del konstiga saker.. detta beteende kom när
hästen närmade sig året.. den var inte blind eller liknande jag vet att hästen blev kollad av vet. men inte vad det sas men den blev iaf avlivad..
väldigt konstigt att se. men man kanske kan kalla det någon slags av Utvecklingsstörning, jag vet faktiskt inte..

intressant ämne!

Nej, tror inte det.

Jag har aldrig träffat på en sån häst, men däremot mer eller mindre galna och elaka har man ju träffat. Jag tror att det handlar mer om hurudan uppväxt hästen haft, hurudan morsa, hurudana hästvana uppfödare,

Det är faktiskt intressant, för visst känns det som om vissa hästar är "smartare" än andra, eller kanske närmare lättlärd?

Så intressant att bubbla i hästarnas psykologi!!

Jag tror att de kan vara det, iallafall borde de kunna ha hjärnskador av de mildare slagen.

Visst måste det hända att fölungar får syrebrist fid födseln men ändå överlever och blir "friska" fysiskt men får psykiska problem eller inlärningssvårigheter.

Jag har träffat 2-3 hästar där man kan misstänka att det är något fel, utvecklingsstörning. Där man vet hur den är uppfödd, hanterad mm men ändå har ett konstigt sätt. Då menar jag inte beteendestörningar utan andra saker.

Har inga riktiga belägg för detta men det är vad jag tror. De absolut flesta foster/föl med grava skador fysiskt kastas ju eller dör tidigt.

Tror inte att det är vanligt men att det förekommer.

Tycker också att det är intressant! Jag kan inte komma på att jag någonsin har läst eller hört att det har forskats i just detta ämnet utan att det gått på mest antaganden.

I många fall kan det ju vara ett sk handhavande fel som gör att hästen uppträder märkligt och på såvis bli stämplad som utvecklingsstörd.

Jag hade faktiskt en riktigt känd häst i åtanke när jag började fundera kring ämnet.
Nevele Pride, som nog får ses som en av dom elakaste hästar som gått i ett par skor..

http://www.worldclasstrotting.com/TRAVHASTAR/NevelePride.htm

Skulle inte hans beteende kunna var någon slags skada?

jadå det tror jag, det kan säkert alla djur med någon form av medvetande.. de kan få syrebrist eller kanske ha olika former av utvecklingsstörningar pga genetiska orsaker. De som det är allavarliga fysiska fel och synliga missbildningar avlivas ju som föl, medan de med mildare störningar säkert kan fungera som hästar men upplevs som konstiga av människor och andra djur runt dem..

Jag har varit med om föl som med största sannolikhet fick hjärnskada vid födseln p g a syrebrist. Inte helt ovanlig hos människor heller. Denna lilla söta och underbara fölunge fick avlivas för det någon månad gammal. Mellan varven blev hon helt okontaktbar, låg nästan som i koma någon timme. För att plötslig resa sig upp och se ut som vanligt. Hon var också mycket senare än de andra fölen med att lära sig allt från att resa sig och dia till att förstå staket och väggar m m.

Jag känner till två hästar som tagits bort pga tumörer (i nacke/huvud) som påverkade beteendet.

Har även träffat på en och annan unghäst där man misstänkt neurologiska skador/sjukdomar. En del har "bara" betett sig avvikande men andra har haft problem med balans, motorik och varit allmänt sent utvecklade.

Så ja det tror jag. Men jag tror också att de flesta med lindrigare hjärnskador aldrig diagnostiseras utan anses vara korkade/dumma/ha lynnesfel. Andra tas helt enkelt bara bort i unga år utan att undersökas.

Jag tror jag kan ha träffat en utvecklingsstörd liten häst, eller vi tror det är nåt galet för han är så..vet inte hur man ska förklara men så trög på nåt sätt. Öronen hänger inte riktigt med och han hänger inte med när andra hästar i hagen surar på honom heller, tar ett tag för honom att fatta att han ska flytta sej och sånt, men dom andra är ju snälla med honom endå.

Han ser på nåt sätt så efter ut bara. Ridningen funkar okej, han förstår även om man får vara väldigt övertydlig och det tar ett tag innan han fattar övningen verkar det som, men när han väl förstår den så går det jättebra.

Samma när han är i hagen så när alla står vända med blåsten så står han ofta mot blåsten och ser väldigt irriterad ut över att få vinden i ansiktet, ibland hamnar han som dom andra och ibland inte.

Vet inte om man kan kalla honom utvecklingsstörd men smart är han då inte.

Intessant tråd.:laugh:

Jag´brukar kalla min älskling för utvecklingsstörd:pmen det är med värme i hjärtat och massor av glimtar i ögonen.. han är väldigt speciell i sitt sätt att vara:p och är ibland extremt trögfattad, klumpig och alldeles "vindhuvudig" men go som en chokladpralin:love: man kan inte annat än älska den store klunsen... påhittig och busig är han me:bump:

Men åter till tråden( förlåt mitt lilla sidohopp:o) Jag tror nog också att alla djur kan bli utvecklingsstörda, de riktigt allvarliga har ju inte samma livsgnista som övriga och råkas det så illa att dom föds levande kan ju mamman i vissa fall överge sin teling, tänkte då mest på hundar, katter etc... Men i de fall det rör sig om en lindrigare variant kan dom nog klara sig till vuxen ålder och leva ganska hyffsat... I hanteringen märks det nog, förmodligen i inlärning och viss djurkommunikation samt kanske oförklariga rädslor eller i övrigt okonventionella beteenden...

Tycker också att det är intressant! Jag kan inte komma på att jag någonsin har läst eller hört att det har forskats i just detta ämnet utan att det gått på mest antaganden.

I många fall kan det ju vara ett sk handhavande fel som gör att hästen uppträder märkligt och på såvis bli stämplad som utvecklingsstörd.

Jag hade faktiskt en riktigt känd häst i åtanke när jag började fundera kring ämnet.
Nevele Pride, som nog får ses som en av dom elakaste hästar som gått i ett par skor..

http://www.worldclasstrotting.com/TRAVHASTAR/NevelePride.htm

Skulle inte hans beteende kunna var någon slags skada?

Det är min hästs farfar...:D. Om min hästs farfar hade en hjärnskada så har nog min häst det med...:D för han är då en liten kopia av sin farfar.
Gillar inte andra hästar, attackerar om det är fel häst som han går i samma hage som, attackerar personer som han inte känner eller när det inte passar att komma in för kvällen mm.

Hade ute en NH tränare som skulle kunna hitta en lösning till att få honom sluta med det beteendet...men det resulterade med ett bett i handen och ett hovavtryck i ryggen samt om jag minns rätt en utjagning från hagen.
Och en massa svordomar att den hästen är ett hår av hin, samt att hästen hade lynnesfel och passade bäst på en smörgås.

Nuförtiden så bor min häst här hemma på gården som ensamhäst och mår bäst så då han inte har kvar några av dessa tendenser nämnd ovan alls.
Förutom ibland då han kan bli missnöjd med något och påpekar det.
Hans bästa vän är en av dom gamla tackorna som tillhör fårflocken han går med i hagen. :)

Jag tror det, hade en ponny i vårat stall förut som ja.. inte verkade ha alla hästar i stallet helt enkelt.
Gick alltid otroligt långsamt, ingenting hjälpte, förstod inte när man smackade eller tillochmed när en annan häst gick bredvid så gick det alltid i samma takt, du fick visa hö högarna för henne för att hon skulle förstå att hon skulle äta. På morgonfodringen så fick du gå in och knuffa till henne - typ påminna henne att äta upp resten (hon åt sen bara ställde hon sig över krubban och åt inget, men sen när du gått in var det som :idea:JAHAAA MAAT och vräkte i sig igen..

Hon var bara så otroligt seg och jobbig i allt, hon fattade liksom aldrig vad du menade om du inte var övertydlig och visade.
På ett sätt tyckte man ju synd om henne, men det här är bara det jag kommer ihåg av allt hon gjorde.. :p

I hanteringen märks det nog, förmodligen i inlärning och viss djurkommunikation samt kanske oförklariga rädslor eller i övrigt okonventionella beteenden...

Just detta har jag sett och hört om hos två olika hästar.
Båda hästarna var genom hela sina liv alldeles livrädda för att passera ett speciellt hörn i ridhuset, dock inte samma ridhus.
Fast iof så kan ju detta bero på att det hänt något otäckt där någon gång och det har satt sig.. Men mig veteligen så är det rädslor som bara dykt upp helt plötsligt.

Finns säkert en miljon förklaringar till ovanstående beteenden men för att återgå till ursprunget så tror jag benhårt på att även hästar kan vara "CP"..

Tror att Nevel Pride har nedärvt delar av sitt beteende till sina avkommor.

Men vad är det som han nedärver, det är det jag önskar att det forskats på!

Finns det en speciell gen som är elak? :idea: :confused:

Hmm... Någon som vet några artiklar om forskning på hästars beteende??

Jag tror det, hade en ponny i vårat stall förut som ja.. inte verkade ha alla hästar i stallet helt enkelt.
Gick alltid otroligt långsamt, ingenting hjälpte, förstod inte när man smackade eller tillochmed när en annan häst gick bredvid så gick det alltid i samma takt, du fick visa hö högarna för henne för att hon skulle förstå att hon skulle äta. På morgonfodringen så fick du gå in och knuffa till henne - typ påminna henne att äta upp resten (hon åt sen bara ställde hon sig över krubban och åt inget, men sen när du gått in var det som :idea:JAHAAA MAAT och vräkte i sig igen..

Hon var bara så otroligt seg och jobbig i allt, hon fattade liksom aldrig vad du menade om du inte var övertydlig och visade.
På ett sätt tyckte man ju synd om henne, men det här är bara det jag kommer ihåg av allt hon gjorde.. :p

Lät nästan som att hon såg dåligt..
Hon kanske rent av var blind och vågade bara gå när hon visste att någon var i närheten och visade henne vägen. Och angående maten så hittade hon kanske inte den om inte någon gick in och "ruskade" till i hö-högen så att hon hörde var den låg?

kl

jätteintressant frågeställning!

jag har observerat typiska autistiska symptom hos vissa hästar.
unghästar som är proffessionellt uppfödda och hanterade och nästan helt säkert inte varit med om ngt traumatiskt eller annorlunda än de andra hästarna i stallet/flocken. helt utan fysiska defekter.
som beter sig minst sagt underligt.
hästar som kan stå och "stirra i ett hörn" antingen inne eller i hagen, helt i sin egen värld, och knappt reagera varken på andra hästar eller människor och plötsligt explodera, antingen slumpmässigt eller vid ngn speciell typ av händelse. och ibland verka helt normal.

följr tråden med spänning! jag har aldrig hört talas om någon speciell forskning på detta område, så det skulle vara intressant att höra från någon nan som gjort det!

Det finns ju en del kända neurologiska åkommor som drabbar hästar. Hjärnhinneinflammation orsakade av olika virus (jag har även hört om enstaka erlichiahästar som blivit "konstiga"), ärftliga sjukdomar som cerebellär abiotrofi osv. Men inga kända "utvecklingshandikapp"-diagnoser så vitt jag vet.

Jag tror det, och jag tror att jag har träffat en sådan också. Det märktes att han inte riktigt kunde kontrollera sig själv och sina kroppsdelar. Blev dessutom väldigt lätt stressad. Och "mobbad" av andra hästar. Betedde sig inte som hästar brukar och fick som konstiga "ryck".
Så när det gällde honom så funderade jag faktiskt på en sån sak.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har träffat en häst som uppfattades som lite dum. Vid första anblicken verkade han bara allmänt sur och störig men när vi haft honom ett tag kändes det snarare som att han inte fattade helt enkelt. När man gjorde vissa enkla övningar som andra hästar på samma utbildningsnivå klarade kunde han bara inte förstå vad man menade. Han var också sån att man kunde stå med ridspöet i högsta hugg mitt framför ansiktet på honom men ändå sprang han bara över en. (Nej vi brukar inte slå hästar i ansiktet).

Lite korkad var han nog, men utvecklingsstörd? Jag skulle nog snarare säga mindre begåvad och sent utvecklad. Det var en sexårig islandskorsning.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 106
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 925
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel